brændekløver
Fra : Anders

Dato : 02-03-03 13:39

Der er en privat person der fremstiller brændekløvere til salg. Ved
henvendelse får man at vide, at stemplet trykker med 16 tons. Elmotor til
kraft skal være på mindst 4 hk, den bedste ydelse er ved 900 omdr. En 3 hk
motor er for lille og vil ikke kunne trække. Der skal selvfølgelig også være
en oliebeholder til hydraulikolie, samt en pumpe.

Efter køb, viser det sig, at motor kun er på 3 hk 900 omdrejninger. Cylinder
måler indvendig 80 mm Ø , længden 890 mm. Stempelstang er 40 mm Ø.
Slaglængden er 700 mm. Oliepumpe yder 12 cm3, eller ca 10 liter pr minut.
Oliebeholder rummer 3,5 liter. Dette skønnes at være for lidt.

Jeg ved ingenting om hydrauliske systemer, overhovedet. Er der nogen der kan
fortælle mig, på et let forståeligt sprog hvad formlen er, og hvor mange
tons stemplet trykker med, ud fra de givne oplysninger.

Da sælger skulle demonstrere kløver her på matriklen, var vedk`.
forlængerledning tilfældigvis ikke intakt. Der bliver på mit forlængerkabel
til kraft og flade stik, monteret af elektriker, nu monteret et rundt stik.
Ledningerne monteres uden jord og den ene sorte ledning bliver undladt, da
det kun er en hjælpeledning. De resterende ledninger afisoleres. Ledningerne
monteres som følger. L1 brun ledning. L2 sort ledning og L3 blå ledning. Jeg
spørger producenten, om der ikke er en standardordning vedr. monteringen af
ledninger. Svaret er, at det er forskelligt fra sted til sted.

Det flade kraftstik jeg har, er der monteret som følger. F brun ledning, F
sort ledning, derefter gul/grøn jord, F sort ledning, N blå ledning.

Kører motor, efter først omtalte samling, nu på 220 V eller kører motor på
380 V.

Hvad er den korrekte samling i det runde kraftstik. Da den ene sorte ledning
er ikke fastgjort, og da jordledningen heller ikke fastgjort, er der ingen
jordforbindelse. Risikerer jeg nu at få stærkstrøm ved berøring af
motor/kløver i drift.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 02-03-03 14:38

Anders wrote:

> Jeg ved ingenting om hydrauliske systemer, overhovedet. Er der nogen der kan
> fortælle mig, på et let forståeligt sprog hvad formlen er, og hvor mange
> tons stemplet trykker med, ud fra de givne oplysninger.

Interessant spørgsmål.
Dit indlæg henvender sig til en gruppe der desværre ikke eksisterer. Endnu.
(dk.teknik.xxx.yyy)

En gruppe der er tværgående mellem denne gruppe, dk.teknik grupperne og
dk.videnskab.
Den gruppe jeg umiddelbart vil foreslå at du spørger i, er dk.videnskab.
(Men du skulle måske begrænse dit spøgrsmål lidt.! Til at spørge om færre ting
ad gangen.!)

> [...]

> sort ledning, derefter gul/grøn jord, F sort ledning, N blå ledning.
>
> Kører motor, efter først omtalte samling, nu på 220 V eller kører motor på

Denne del af dit indlæg hører hjemme i dk.teknik.el.
Er det runde stik rødt med 5 poler.? Så er det et "nyt" std. stik. Jeg husker
ikke lige hvad de hedder.

Jeg vil gætte på at det er 3 faser. 380V. (Kaldes officielt nutildags for
400V.)
Hvorfor forbindes jord ikke.? Sørg for at den bliver det. For din sikkerhed.

Hvis den kører på 220 (nu 230V) skal der bruges en kondensator. Er der forbundet
en kondensator til motoren.? Aluminium cylinder, ca. 30mm i diameter)

Sikkert ikke, da 3HK normalt er i overkanten for at bruge 1 fase. (230V)
Såvidt jeg husker.

> [...]
> er ikke fastgjort, og da jordledningen heller ikke fastgjort, er der ingen
> jordforbindelse. Risikerer jeg nu at få stærkstrøm ved berøring af

Den korrekt samling: Hvad mener du.?
Der kan være tale om en 5 leder. Dvs. 3 faser med 0 og jord. 0 forbindes normalt
ikke. Der er intet sted at forbinde den i motoren.!

Jordforbindelse: Nej, du risikerer intet før der er fejl. Men udstyr til brug
udendørs vil jeg ikke bruge uden jordforbindelse.
Så se at få tilsluttet jordforbindelsen.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-03-03 14:57

Anders <ove@andersen.spam.mail.dk> skrev i en
> [...]
> er ikke fastgjort, og da jordledningen heller ikke fastgjort, er der ingen
> jordforbindelse. Risikerer jeg nu at få stærkstrøm ved berøring af

Man skal ikke betale for noget der ikke lever op til det lovede (motoren).
Ved 200 atmosfærer trykker stemplet 10 ton. Der er 18 ccm for lille olietank
til fuldt udslag. Stemplet vil tage 20 sekunder om at gøre fuldt udslag,
hvilket er uudholdeligt, selvom man kun bruger en del af udslaget til
kløvning. Du kan afprøve opbygningens stabilitet ved at sætte et tykt stykke
træ på tværs, og så køre op på max. tryk, hvilket kan blive det sidste den
brændekløver yder i denne verden, hvis den ikke er lavet ordentligt.
Strømmen må du snakke med en elektriker om.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-03-03 19:50

"Anders" <ove@andersen.spam.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er ikke fastgjort, og da jordledningen heller ikke fastgjort, er der ingen
> jordforbindelse. Risikerer jeg nu at få stærkstrøm ved berøring af

Jeg skal lige kigge i mine hydraulikbøger, som ligger på jobbet, før jeg kan
svare dig, men så skal jeg nok vende tilbage.
Der er dog nogle ting der umiddelbart lyder helt forkert. 12cm3 svarer ikke
til 10L, men kun 0,12L. Umiddelbart er en tank på 3,5L alt for lidt, da der
skal være indtil flere gange den mængde olie der bruges i systemet. Det er
af hensyn til kølingen af olien. Jeg mener det er helt op til 6 gange
mængden der bruges, at der skal til. Men lad mig lige undersøge det nærmere.

Strømmen har jeg ikke forstand på og kan derfor ikke hjælpe på det punkt.
;o(

MVH Niels

Fra : Calle.

Dato : 02-03-03 22:02

Anders wrote:
> [...]
> mm Ø. Slaglængden er 700 mm. Oliepumpe yder 12 cm3, eller ca 10 liter
> pr minut. Oliebeholder rummer 3,5 liter. Dette skønnes at være for

Dine data kan ikke passe, da cylinderen rumfang ved + stilling er større end
tanken, så lortet vil ikke virke. 3,5 liter er jo ikke engang en dunk fuld.
Kan du ikke maile et billede af den.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-03-03 22:56

Calle. <Calle@jyde.danmark> skrev
> [...]
end
> tanken, så lortet vil ikke virke. 3,5 liter er jo ikke engang en dunk

4x4x22/7x70= 3520 ccm giver netop lidt mere end tanken, så den vil virke,
men som nævnt ovenfor skal der være ekstra for køling. Men at vente 20
sekunder på hver bevægelse = 40 sekunder, ville kræve en d e l overbærenhed.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 03-03-03 06:04

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> virke, men som nævnt ovenfor skal der være ekstra for køling. Men at
> vente 20 sekunder på hver bevægelse = 40 sekunder, ville kræve en d e

tror du selv på, at den kan tømme en tank så meget, det kræver da næsten at
bunden er kegleformet med udtag i bunden, hvad jeg næppe tror den er.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 03-03-03 15:48

Calle. wrote:

> tror du selv på, at den kan tømme en tank så meget, det kræver da
> næsten at bunden er kegleformet med udtag i bunden, hvad jeg næppe
> tror den er.

Hej
Nu ved jeg ikke lige hvordan det er I regner.
Det er vel kun den mængde som stempelstangen fortrænger når stemplet er i
top der skal være plads til i tanken.
Når jeg regner på det bliver det 2*2*22/7*70=880 ccm og det kan vel sagtens
være i en tank på 3,5 l.

Så mon lortet ikke kan virke Calle også uden kegleformet udtag?

Ebbe

Fra : Calle.

Dato : 03-03-03 16:02

Ebbe Rasmussen wrote:

> [...]
> er i top der skal være plads til i tanken.
> Når jeg regner på det bliver det 2*2*22/7*70=880 ccm og det kan vel

Det er stempelstangen der er Ø40, den sidder på - siden af trykfladen.
Cylinderen inderdiameter var Ø80, så prøv med 4*4 istedet!
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 03-03-03 16:34

Calle. wrote:
> Det er stempelstangen der er Ø40, den sidder på - siden af
> trykfladen. Cylinderen inderdiameter var Ø80, så prøv med 4*4 istedet!

Jeg går ud fra at det er en dobbeltvirkende cylinder, og så er det rigtigt
med 2*2. Hvis jeg har ret i det, har du igen glemt at tænke.

Ebbe

Fra : Calle.

Dato : 03-03-03 16:37

Ebbe Rasmussen wrote:

> Jeg går ud fra at det er en dobbeltvirkende cylinder, og så er det
> rigtigt med 2*2.

NEJ
Uanset om den er dobbeltvirkende eller ej, så sidder stempelstangen kun i
den ene ende (den der vender ud mod brændet). Hvis cylinderen havde været
med dobbelt/gennemgående stempelstang, så havde du ret. Men det er den IKKE
på en brændekløver.
Så jeg ved ikke hvem der glemmer at tænke.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 03-03-03 21:11

Calle. wrote:

> [...]
> Men det er den IKKE på en brændekløver.
> Så jeg ved ikke hvem der glemmer at tænke.

Hej Calle.
Jeg prøver at skære det ud i pap for dig.
Når du sætter tryk på cylinderen, vil der være et vist kvantum olie over
stemplet når det kommer helt i bund. Når du dernæst kører stemplet tilbage,
vil der være den samme mængde olie på den anden side af stemplet, minus den
volumen der udgøres af stempelstangen.
Derfor er min udregning korrekt. Er beholderen på 3,5 l fyldt op når
stemplet er i top, vil der derfor være godt 2,5 l i beholderen når stemplet
presses helt i bund. Jeg går ud fra at vi ikke tager hensyn til at olie
under tryk får et mindre rumfang.

Med hensyn til den gennemgående stempelstang har du heller ikke ret. I det
tilfælde kan du forbinde de to kamre med en slange, og så flytte stemplet
fra top til bund uden at der bliver olie i overskud. Det gælder selvfølgelig
kun hvis stempelstængerne har samme diameter/areal.

Så find lige din teori frem inden du gør dig for klog og lad venligst være
med at råbe.

Ebbe

Fra : Fam. Olsen

Dato : 03-03-03 23:12

"Ebbe Rasmussen" <ebberas@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
selvfølgelig
> kun hvis stempelstængerne har samme diameter/areal.

Jeg tror nok jeg forstår hvad du mener. Selvom det er lidt svært at
overskue, det med stempel i top og i bund. I hydrauliksprog kalder man det
for plus og minus bevægelsen. Plus når stempelstangen kører ud af cylinderen
og minus den anden vej. Jeg vil også mene at det kun er i teorien du har
ret. I praksis vil det ikke kunne lade sig gøre ret længe. Når der ikke er
mere olie end der er vil der ikke være køling. Det betyder at olien vil
udvide sig noget mere end normalt, og hvor skal den olie være henne.
Og pumpen vil leve livet meget farligt. hvis den lige pludselig mangler olie
vil den suge luft og så opstår der noget der kaldes kavitation og så er den
pumpe død. Af samme årsag sidder filteret altid på retursiden i et
hydrauliksystem.

Jeg ved godt at på de dersens små blå hobbyflækkere man kan købe ikke har
særlig stor tank. Men jeg tror heller ikke på de er pengene værd.

MVH Niels

Fra : Calle.

Dato : 04-03-03 07:30

Fam. Olsen wrote:
> [...]
> kavitation og så er den pumpe død. Af samme årsag sidder filteret
> altid på retursiden i et hydrauliksystem.

Ja det er det jeg vil prøve at sige, teori er en ting pratik er noget andet.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Calle.

Dato : 04-03-03 07:42

Ebbe Rasmussen wrote:
> [...]
> stemplet presses helt i bund. Jeg går ud fra at vi ikke tager hensyn
> til at olie under tryk får et mindre rumfang.
I hydraulik sproget siger man at cylinderen er i minus (stempelstang inde)
og plus (stempelstang ude)
Nar der siges i bund, så menes der normalt inde, men som jeg læser dit
indlæg kalder du plus stillingen bund. Men ellers er jeg enig med dig i
teorien, men som jeg skriver vil det ikke virke ret længe i praksis

> [...]
> flytte stemplet fra top til bund uden at der bliver olie i overskud.
> Det gælder selvfølgelig kun hvis stempelstængerne har samme
Klart klart. olien flyttes jo bare om på anden side af stemplet

>Så find lige din teori frem inden du gør dig for klog og lad venligst være
med at råbe.

Jeg kan skam min teori, men ved også at dette ikke kan lade sig gøre i
praksis.
Det var ikke meningen det skulle tolkes som råb.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Anders

Dato : 03-03-03 21:57

"Calle." <Calle@jyde.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
IKKE
> på en brændekløver.
> Så jeg ved ikke hvem der glemmer at tænke.

I stedet for at skændes indbyrdes, burde i heller beskæftige jer med at give
mig nogen konkrete oplysninger, som jeg har bedt om.

I virkelighedens verden er det således, at når stemplet er sin yderste
stilling, så er der 2,1 liter olie tilbage i beholderen. Når stemplet er
kørt tilbage i udgangsposition, er der jo tråds alt stadig halvdelen af
olien tilbage i stemplet. Dette skal indkluderes de 3,5 liter altså + 1,75
liter.

Jeg vil meget hellere vide hvor mange tons stemplet trykker med, ud fra de
data jeg har oplyst.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 03-03-03 22:12

Hej,

Anders wrote:

> [...]
> liter.
>
> Jeg vil meget hellere vide hvor mange tons stemplet trykker med, ud fra de

Jeg har prøvet at regne lidt på din brændekløver, og må sige, at det
resultat jeg er kommet frem til, ikke lyder til at svarer til det du har
fået oplyst.

Med den oplyste pumpe og motor, vil der cirkulerer 10.8 L/min i
systemet, og normalt så siger man, at tanken skal være omkring 3 gange
denne mængde, altså en tank på 32.4 liter.

Du har ikke oplyst hvad system-trykket er, men udfra den oplyste motor
og pumpe, så vil man kunne opnå et tryk på omkring 110 bar på stemplet,
hvilket vil svare til et tryk på 5522 daN ved en virkningsgrad på
omkring 0.9. 5522 daN svarer i runde til til ca. 5.5 tons tryk.

Tiden for at stemplet kører frem har jeg beregnet til 19.5 sek, tilbage
14.3 sek. - det lyder af lang tid. Du skal dog være opmærksom på, at
arbejdstilsynet kan have regler for, hvor hurtigt stemplet må bevæge
sig. Der findes regler for alm. hydrauliske pressere, men om disse også
gælder for en breændekløver ved jeg ikke.

Håber det her hjælper dig.

/Henrik

Fra : Anders

Dato : 04-03-03 20:36

"Henrik Hansen" <HenrHans@Post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig. Der findes regler for alm. hydrauliske pressere, men om disse også
> gælder for en breændekløver ved jeg ikke.

Jeg er tilfreds med din udregning vedr. stempeltryk. Desværre viser det sig
som forventet, at de 16 tons tryk som jeg fik oplyst er langt i overkanten.
Ved en senere telefonsamtale med producenten, siger denne, at pumpetrykket
skulle være på 165 bar. Det giver dog kun 8 tons tryk. Altså en halvering af
det lovede. Jeg kender ikke det rigtige tryk.

Pumpen er en Fransk Sigma pumpe, der skulle kunne yde 250 bar.

Efter min vurdering skal der dog mange flere omdrejninger på motor, før
ydelsen kommer i nærheden af det maksimale.

Som jeg skrev indledningsvis, da er det en privatperson der producerer
brændekløvere. Arbejdstilsynet er ikke involveret i den proces. Vedk. er
ikke uddannet elektriker, det viser de helt tåbelige samlinger der er udført
i henholdsvis stik og motor.

Pumpe, stempel og motor er brugte dele, som vedk. køber på en eller anden
genbrugshandel. Oliebeholder er hjemmefremstillet af et 100 mm rør hvor der
svejses en bund og top på. Samt slangetilslutninger.

Med hensyn til tid for frem-og tilbage kørsel af stempel, da kender jeg ikke
tidsforbruget. Fremføringen, to hastigheder, er dog betydeligt hurtigere end
tilbageføringen af stemplet.

Jeg ville meget gerne have oplyst, hvis du gider, hvordan du kommer frem til
din udregning.

Når jeg gerne vil have det præciseret, er det fordi at den handel er slet
ikke afsluttet for mit vedkommende.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 04-03-03 21:30

Anders wrote:

> [...]
>
> Efter min vurdering skal der dog mange flere omdrejninger på motor, før
> ydelsen kommer i nærheden af det maksimale.

Det vil ikke hjælpe at øge omdrejningerne på motoren, nærmere tværtimod
- olien bliver blot pisket hurtigere rundt i systemet, men motorens
moment vil ikke blive øget.

Din motor er sandsynligvis en 6 pol. asynkron-motor, hvilket passer med
de 900 o/min.

> [...]
> genbrugshandel. Oliebeholder er hjemmefremstillet af et 100 mm rør hvor der
> svejses en bund og top på. Samt slangetilslutninger.

Hmm - lyder ikke af meget - hvor langt er røret ?

> [...]
> tilbageføringen af stemplet.
>
> Jeg ville meget gerne have oplyst, hvis du gider, hvordan du kommer frem til

Regnestykket er her:

Formlen for udregning af tilført effekt til pumpe:

   P=p*qv/600*eta

   P = Effekt i [KW]
p = pumpetryk [bar]
qv = volumenstrøm (l/min)
eta = virkningsgrad

Regnestykket bliver altså:

   2.28 = p*10.8/600*0.9 =>
p = 2.28*600*0.9/10.8 =>
p = 114 bar

Med den tilførte effekt, kan trykket (teorerisk) maksimalt blive 114
bar.

Hvis de 165 bar skal nåes:

P = 165*10.8/600*.9 =>
P = 3.3 KW - hvilket er ca. 4 HK.

Brændekløveren kan altså ikke med den nuværende motor og pumpe opnå et
tryk på 165 Bar.

/Henrik

Fra : Anders

Dato : 05-03-03 18:51

> [...]
> de 900 o/min.
>
> Hmm - lyder ikke af meget - hvor langt er røret ?

Rørets længde/højde er 65 cm. 50 cm over bunden er afgangs-slangen monteret.
Jeg fik at vide, at olien skulle være et stykke herunder. Dermed bliver der
45 cm fra bund til overkant af olie.
Jeg kan oplyse, at da jeg startede kløver, efter at have fyldt hydraulikolie
på beholder, dertil hvor jeg havde fået anbefalet, sprøjtede olien ud af
beholderen. Der var ingen prop/dæksel over påfyldningshullet. Jeg havde
derfor bundet et stykke plastic over. Der var lavet en revne øverst på siden
af beholder til luftudtag, det var herfra olien blev presset ud.

Da jeg fik disse problemer, lånte jeg på biblioteket en gammel bog om
finmekanisk teknik. Her står også en masse om hydraulik, der står dog ikke
noget om hvordan man beregner bar og tons.

Men...der står at man regner gennemsnitligt med 1500 omdr./min. Som den
bedste praktiske løsning på 3 fasede motorer, dog højest 3000 omdr./ min.

Regner man med 1500 omdr./min. som er det bedst anbefalede, giver det i
stedet for 114 bar nu 190 bar, altså en væsentlig forbedring.

Jeg har haft kontakt til en anden, der selv har lavet en kløver. Det
indvendige cylindermål var 100 mm. motoren var på 3,5 hk med 1400 omdr./min.
Vedk. påstår at stemplet trykker med 20 tons. Han mente i øvrigt at 900
omdr. var alt for lidt. Jeg kender ikke de øvrige data på denne kløver.

Jeg har tillige kontaktet et hydraulikfirma. Her gav jeg de samme
oplysninger, som jeg har givet her. Udregningen herfra var på 132 bar. Her
burde man som en selvfølge gå ud fra, at det er samme standard man anvender
til udregningen.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 05-03-03 22:25

Anders wrote:

> [...]
> Jeg fik at vide, at olien skulle være et stykke herunder. Dermed bliver der

Du skriver afgangsslangen - du mener vel returslangen, altså slangen fra
ventilerne og retur til tanken.

Sugeslangen bør side i bunden af tanken, dog hævet et lille stykke over
bunden af hensyn til urenheder.

> [...]
> derfor bundet et stykke plastic over. Der var lavet en revne øverst på siden
> af beholder til luftudtag, det var herfra olien blev presset ud.

Var der ikke en rigtig påfyldningsprop på med ventil ?

Normalt så sætter man på mindre hydraulik-systemer et kombineret
retur-filter og påfyldningsdæksel. Returfilteret renser olien for evt.
urenheder som med tiden vil ødelægge ventil og cylinder.

> [...]
>
> Men...der står at man regner gennemsnitligt med 1500 omdr./min. Som den
> bedste praktiske løsning på 3 fasede motorer, dog højest 3000 omdr./ min.

1500 omdr/min er den teoretiske omdrejninger på en 3-faset 4 pol moter,
men en sådan motor har et slip, så derfor de 1450 omdr/min.

3000 omdr/min vil ofte være for meget for en hydraulikpumpe, men det
afhænger af type og fabrikat

> Regner man med 1500 omdr./min. som er det bedst anbefalede, giver det i
> stedet for 114 bar nu 190 bar, altså en væsentlig forbedring.

Sådan kan du desværre ikke regne det ud.

Hvis du bruger den nuværende pumpe, stadig med en 2.28 KW motor, ser
regnestykket sådan ud:

   Flow: 1450 omdr/min*12cm3 = 17400 cm3/min = 17.4 l/min

Tryk: 2.28*600*0.6/17.4 l/min = 70.6 Bar

Du opnår bare at trykket sænkes, mens flower bliver hævet ca. 50 %

Hvis du vil op på 190 bar, med en motor på 1450 omdr/min, så skal
motorens størrelse øges væsentligt:

Effekt: 190*17.4/600*0.6 = 6.2 Kw

Omvendt kan du sættet en mindre pumpe på, for at opnå det større tryk,
men så bliver stemplets hastighed også ændret nedaf....

> [...]
> Vedk. påstår at stemplet trykker med 20 tons. Han mente i øvrigt at 900
> omdr. var alt for lidt. Jeg kender ikke de øvrige data på denne kløver.

Et tryk på 20 tons svarer til 20000 daN

   Stempelareal: A1=pi/4*10cm*10cm => A1=78.5 cm2

Tryk: P=(20000 daN/78.5)*0.9 = 254 Bar

Systemtrykket skal altså være 254 Bar for at kløveren kan trykket 20
tons.

Uden at regne på det, så vil jeg tro, at det vil kræve en noget større
motor, for at kunne trykke 254 bar, og samtidig holde et fornuftigt flow
for at holde tiden for vandringen nede.

> [...]
> burde man som en selvfølge gå ud fra, at det er samme standard man anvender

Grunden til det højere tryk, er sikkert at de har anvendt en anden
virkningsgrad.

/Henrik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-03-03 01:41

Henrik Hansen <cut
> [...]
>
> Tryk: P=(20000 daN/78.5)*0.9 = 254 Bar
>
> Systemtrykket skal altså være 254 Bar for at kløveren kan trykket 20

Stempelarealet var 4x4x22/7 altså ca. 50 cm2 og ikke 78,5.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anders

Dato : 06-03-03 22:28

> Du skriver afgangsslangen - du mener vel returslangen, altså slangen fra
> ventilerne og retur til tanken.

Ja jeg mener returslangen, som afgår fra ventilen til beholder.

> Sugeslangen bør side i bunden af tanken, dog hævet et lille stykke over
> bunden af hensyn til urenheder.

Sugeslangen er monteret et lille stykke over bunden.

> Var der ikke en rigtig påfyldningsprop på med ventil ?

Nej, der var ikke en rigtig påfyldningsprop med ventil.

> Normalt så sætter man på mindre hydraulik-systemer et kombineret
> retur-filter og påfyldningsdæksel. Returfilteret renser olien for evt.
> urenheder som med tiden vil ødelægge ventil og cylinder.

Der er formodentlig heller ikke noget returfilter. Det er der vel næppe
plads til.
Jeg kan uhindret stikke en rundbind ned i beholderen, for at måle
oliemængden.

> [...]
>
> 3000 omdr/min vil ofte være for meget for en hydraulikpumpe, men det
> afhænger af type og fabrikat

> Sådan kan du desværre ikke regne det ud.

Nej det tænkte jeg nok.

> Hvis du bruger den nuværende pumpe, stadig med en 2.28 KW motor, ser
> regnestykket sådan ud:
>
> Flow: 1450 omdr/min*12cm3 = 17400 cm3/min = 17.4 l/min
>
> Tryk: 2.28*600*0.6/17.4 l/min = 70.6 Bar

Nu går der kaos i det. Hvor finder du 0,6 fra. Når man ikke er faglært er
det svært at følge dig.
Er det trykket der sænkes

> Du opnår bare at trykket sænkes, mens flower bliver hævet ca. 50 %
>
> Hvis du vil op på 190 bar, med en motor på 1450 omdr/min, så skal
> motorens størrelse øges væsentligt:

Det forstår jeg ikke, hvis en 3,5 hk motor med 1430 omdr. kan opnå et tryk
på 20 tons.

> [...]
> men så bliver stemplets hastighed også ændret nedaf....

> Et tryk på 20 tons svarer til 20000 daN
>
> Stempelareal: A1=pi/4*10cm*10cm => A1=78.5 cm2

Hvor får du 0,9 fra. Hvis det er motor`omdrejning, hvorfor er det så ikke
1,4 i stedet.

> [...]
>
> Uden at regne på det, så vil jeg tro, at det vil kræve en noget større
> motor, for at kunne trykke 254 bar, og samtidig holde et fornuftigt flow

Jeg kan kun forholde mig til hvad vedk. har fortalt og jeg tror ikke at han
lyver, når han siger at
det kun er 3,5 hk motor han har monteret.

> Grunden til det højere tryk, er sikkert at de har anvendt en anden
> virkningsgrad.

Hvad mener du med en anden virkningsgrad.
Med hensyn til hydraulikfirma der har udregnet til 132 bar udregner han det
således 2,2*600/10 liter/min=132 bar

Fra : Henrik Hansen

Dato : 06-03-03 22:35

Hej,

Anders wrote:

> Nej det tænkte jeg nok.

> Nu går der kaos i det. Hvor finder du 0,6 fra. Når man ikke er faglært er
> det svært at følge dig.

De 0.6 er en ren skrivefejl, der skulle have stået 0.9 - men udregningen
er rigtig nok.

> Er det trykket der sænkes

De 0.9 er en teoretisk virkningsgrad - det er jo ikke al effekt der
omsættes til tryk og flow, en del går f.eks til opvarming af olien.

> Det forstår jeg ikke, hvis en 3,5 hk motor med 1430 omdr. kan opnå et tryk
> på 20 tons.

Du kan næmt opnå et tryk på 20 tons, også med en 3.5 hk motor, der
kræver blot en pumpe med lille fortrængning, altså mindre flow og deraf
en længere vandringstid for stemplet.

> Hvor får du 0,9 fra. Hvis det er motor`omdrejning, hvorfor er det så ikke
> 1,4 i stedet.

De 0.9 er virkingsgraden - læs svar ovenfor.

> Jeg kan kun forholde mig til hvad vedk. har fortalt og jeg tror ikke at han
> lyver, når han siger at
> det kun er 3,5 hk motor han har monteret.

Det kan jeg af gode grunde ikke tage stilling til.

> [...]
> >

> Hvad mener du med en anden virkningsgrad.
> Med hensyn til hydraulikfirma der har udregnet til 132 bar udregner han det

Regnestykket er som sådan rigtigt nok, 2.2 er motoreffekten i KW, 600 er
en konstant, 10 er flowet i l/min - der er bare ikke regnet en
virkningsgrad ind i beregningen.

/Henrik

Fra : Anders

Dato : 09-03-03 18:25

> [...]
> regnestykket sådan ud:
>
> Flow: 1450 omdr/min*12cm3 = 17400 cm3/min = 17.4 l/min
>
> Tryk: 2.28*600*0.6/17.4 l/min = 70.6 Bar

Du skriver at virkninsgraden er 0,6. det giver i øvrigt 47,17 Bar og ikke
70,6 Bar.
Jeg er opmærksom på, at du har brugt 0,9 i stedet for 0,6. Hvis man ikke er
opmærksom på fejlen, er det totalt forvirrende.

> Du opnår bare at trykket sænkes, mens flower bliver hævet ca. 50 %
>
> Hvis du vil op på 190 bar, med en motor på 1450 omdr/min, så skal
> motorens størrelse øges væsentligt:
>
> Effekt: 190*17.4/600*0.6 = 6.2 Kw

Jeg har regnet efter på din oplyste effekt, og når ikke til samme resultat.
Når jeg bruger den samme
formel med 0,6 virkningsgrad får jeg 3,3 KW . Bruger jeg 0,9 virkninsgrad
får jeg 4,9 KW eller 6,6 hk.

Jeg er jo desværre i den situation, at sagen skal afgøres i retten.
Producenten var ikke indstillet på at fejlen
skulle ordnes i mindelighed.

Jeg skal derfor have en anden til lave en brændekløver. Hvilken slags pumpe
vil du evt anbefale,
for at holde motorydelsen på 4,1 KW eller5,5 hk, som er det optimale ved
16 A.
Jeg ønker ikke at komme ud for de samme problemer en gang mere.
Hvis jeg bruger samme formel er det: 4,1x 600x 0,9/10,8 l/min= 205 bar ved
900 omdr/min.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 03-03-03 22:46

Anders wrote:
> [...]
> liter altså + 1,75 liter.
>
> Jeg vil meget hellere vide hvor mange tons stemplet trykker med, ud

Hej Anders
Jeg kan se at du læser svarene og kan nu konstatere at min teori stort set
passer med det du selv måler. Jeg har i et andet svar også gjort rede for
nogle forhold omkring Volt og måden dine stik er samlet på. Derfor mener jeg
at jeg har forsøgt at besvare dine spørgsmål.
Rigtigt, jeg har også sagt at Calles svar er forkert. Men det bliver vel
ikke mere rigtigt af at han begynder at råbe.
Jeg har svaret på de ting jeg har viden om, og er derfor ikke gået ind i
debatten tryk på stempel eller hvilke ulemper den lille mængde olie evt.
har.

Og så en lille sidebemærkning: Jeg har indtryk af at nogle elsker at se sine
egne svar så mange steder som muligt. Det er også ok, hvis man da har
forstand på det man udtaler sig om.

Ebbe

Fra : Fam. Olsen

Dato : 03-03-03 23:18

> I stedet for at skændes indbyrdes, burde i heller beskæftige jer med at
give
> mig nogen konkrete oplysninger, som jeg har bedt om.

Ja det er ikke til at holde ud at høre på.

> [...]
> olien tilbage i stemplet. Dette skal indkluderes de 3,5 liter altså + 1,75

Jeg vil mene det er for lidt af hensyn til køling af olien, der ikke må
blive varmere end 60 grader.

> Jeg vil meget hellere vide hvor mange tons stemplet trykker med, ud fra de
> data jeg har oplyst.

Så er du nødt til at oplyse hvilket tryk pumpen leverer.

Jeg lovede dig også et svar når jeg fik min bog fra jobbet. Desværre er
datteren syg og skal passes så der går nok lige et par dage. Men jeg skal
nok huske dig.

MVH Niels

Fra : Calle.

Dato : 04-03-03 07:32

Anders wrote:
> Jeg vil meget hellere vide hvor mange tons stemplet trykker med, ud
> fra de data jeg har oplyst.
Hvor stort tryk kører du med?
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Calle.

Dato : 03-03-03 16:44

Ebbe Rasmussen wrote:

> Jeg går ud fra at det er en dobbeltvirkende cylinder, og så er det
> rigtigt med 2*2. Hvis jeg har ret i det, har du igen glemt at tænke.

Hvis det er fordi du regner med at det olie fra - siden kommer tilbage i
tanken, så du har regnet arealforskellen, så virker det ikke alligevel, så
skal du ihvertfalt stå og hælde olie i efterhånden når den kører første
gang, da cylinderen da er tom for olie, og derfor ikke smide noget tilbage i
tanken. Din olie vil også blive alt for varm og pumpen vil begynde at
kapilere, da der vil dannes luftbobler i den pga temp.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Calle.

Dato : 03-03-03 16:05

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-03-03 19:21

> NEJ
> --
> Automatik Mekaniker
> Calle

Uanset det, så er dens største mangel absolut at den kommer til at køre for
langsomt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 03-03-03 20:52

Anders wrote:
> [...]
> ledning er ikke fastgjort, og da jordledningen heller ikke fastgjort,
> er der ingen jordforbindelse. Risikerer jeg nu at få stærkstrøm ved

På dit fladstik står, som du sikkert ved, F for fase og N for nul. Når du
måler spænding mellem en fase og nul er der 220V, i dag dog 230V. Måler du
mellem 2 faser er der 380V i dag dog 400V. L burde også være fase, men der
er en del "mærkelige" stik.
Med hensyn til ledningsfarver har den Gul/grønne altid været jord. Før har
den sorte været nul, i dag er det standard at den blå er nul.
Om din motor kører på 230V eller 400V kommer derfor an på hvordan den er
koblet.
Dvs at din motor får 2 faser og 1 nul. Men det er ureglementeret at jorden
ikke er forbundet. Den er med til at sikre at dit fejlstrømsrelæ virker. I
praksis sker der dog kun det at det kan kilde lidt hvis motoren bliver våd
så der kan opatå en krybestrøm. Hvis du ikke har et fejlstrømsrelæ foran der
virker, ville jeg dog ikke berøre "dyret", så bliver det livsfarligt hvis
der er overgang i.
Du kan altså kun få 400V ved berøring hvis du berører 2 faser samtidig.
Hvis jeg ikke har gjort mig forståelig nok er du velkommen til at vende
tilbage.

Ebbe

Fra : Anders

Dato : 03-03-03 22:27

Har motoren mindre effekt når den kun kører med to faser i stedet for 3?

Er det årsagen til at motoren hele tiden går i stå

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 03-03-03 22:57

Anders wrote:
> Har motoren mindre effekt når den kun kører med to faser i stedet for
> 3?
>
> Er det årsagen til at motoren hele tiden går i stå

Hej igen
Nu husker jeg ikke hvor stor din motor er, men en, feks. 3 HK, motor har 3
HK hvordan den end er konstrueret.
Hvad mener du med at den går i stå? Hvis den står og brummer og ikke kan
trække er den for lille, eller måske koblet forkert, men det sidste er jeg
ikke i stand til at forklare her.
Hvis den derimod simpelthen stopper, må der siddet et relæ af en slags et
sted der afbryder spændingen til den. Hvis der er et motorværn, kan det være
stillet forkert.

Ebbe

Fra : Calle.

Dato : 04-03-03 07:13

Anders wrote:
> Har motoren mindre effekt når den kun kører med to faser i stedet for
> 3?
Ja

> Er det årsagen til at motoren hele tiden går i stå
Ja, jeg tror ikke den motor du har kun skal have 2 faser, men derimod 3.
Hvis den kun får 2 faser vil den knurre, og have ringe trækkraft.
hvis der er monteret en motorværn ville det slå fra ved kun 2 faser, da det
ses som en skæv belastning/forbrug faserne imellem

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Zoëga

Dato : 04-03-03 08:23

"Calle." <Calle@jyde.danmark> wrote in message
> [...]
det
> ses som en skæv belastning/forbrug faserne imellem

Hvis det er en 220V motor, skal den have 2 faser.

mvh

Søren

Fra : Peter C.

Dato : 04-03-03 09:49

> Hvis det er en 220V motor, skal den have 2 faser.

OK....SÅ fatter jeg ligepludselig INTET.
Er der ikke kun 1 fase når man snakker 230V ?

MVH Peter (der læser intensivt med for at lære lidt om den slags)

Fra : Zoëga

Dato : 04-03-03 09:53

"Peter C." <mail@FJERNDETTEtping.dk> wrote in message

> OK....SÅ fatter jeg ligepludselig INTET.
> Er der ikke kun 1 fase når man snakker 230V ?
>
> MVH Peter (der læser intensivt med for at lære lidt om den slags)

Du har ret. Jeg tog fejl.

mvh

Søren

Fra : Calle.

Dato : 04-03-03 14:41

Zoëga wrote:
> Hvis det er en 220V motor, skal den have 2 faser.

Hvordan kan du få 220V (nu 230V) mellem 2 faser?
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Calle.

Dato : 04-03-03 07:10

Ebbe Rasmussen wrote:
> Om din motor kører på 230V eller 400V kommer derfor an på hvordan den
> er koblet.
> Dvs at din motor får 2 faser og 1 nul.
Normalt kører man med 3 faser på en motor medmindre det er en lille motor
som f.eks en boremaskine. 2 faser + nul er jeg ikke stødt på endnu, men de
findes.

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Anders

Dato : 04-03-03 20:35

> [...]
> Du kan altså kun få 400V ved berøring hvis du berører 2 faser samtidig.
> Hvis jeg ikke har gjort mig forståelig nok er du velkommen til at vende

Med hensyn til motorer og kraftstik, er min viden vedr. dette ikke større
end som hydraulik.

Men som jeg oplyste er mellemled monteret således.

L1 brun-L2 sort-L3 blå "lyseblå".

Motor er monteret således. U lyseblå- V brun-W sort, her er de to sorte
ledninger snoet sammen til en.

Jordledningen er fastgjort mellem dæksel og afskærmningen omkring
strømtilførslen. Når jeg ved, at der kun er to faser, er det fordi jeg har
haft kablet med til elektriker for at det testet. Stikket var dog ikke
blevet adskilt.

Fra : Aksel

Dato : 05-03-03 23:13

> [...]
> strømtilførslen. Når jeg ved, at der kun er to faser, er det fordi jeg har
> haft kablet med til elektriker for at det testet. Stikket var dog ikke

Jeg har med interesse læst de forskellige indlæg i denne debat, min
hydraulikteori er desværre lidt rusten, men det er min elmotorviden ikke.

3 fase stik skal uanset om de er flade eller runde monteres sådan.
L1 = sort
L2 = brun
L3 = sort eller sort med hvid stribe eller efter den nyeste standard grå

Egentlig er rækkefølgen ikke vigtig, men det er den normale kobling.
Hvis det er et forlængerkabel skal ledningerne naturligvis forbindes ens i
begge ender

N = lyseblå
Jord = gul/grøn SKAL ALTID MONTERES, DET ER LIVSFARLIGT AT UNDLADE JORD.

Det er en god ide at lave jordledningen 3 cm længere end de andre, så er det
den sidste der afbrydes hvis der bliver rykket for hårdt i kabelet.

Hvis motoren er mærket 380/220 Volt ( eller 400/ 230) skal der tilsluttes
fase til U V W, og de tre andre klemmer X-Y Z skal være kortsluttet med de
messingskinner der hører til motoren. (stjerne kobling)

o---o---o
o o o
U V W

Hvis motoren er mærket 660/380 Volt skal faserne forbindes som før men
messingskinnerne skal monteres mellem U-X V-Y W-Z altså 3 lodret
monterede skinner. (trekant kobling)

o o o
I I I
o o o
U V W

Hvis motoren er tilslutter 2 faser + N kan den køre men med stærkt nedsat
ydelse, den bliver også varm, prøv at få motoren tilsluttet som jeg har
beskrevet og se om det ikke hjælper.

Motoren kan også være defekt men så vil den normalt brumme kraftigt og ret
hurtigt brænde sammen.

Jordledningen i motoren skal absolut ikke sidde i klemme mellem motorhus og
klemkassedæksel, der er en skrue til at montere den på.

Jeg vil gætte på at KLAMPHUGGEREN der har fusket brændeflækkeren sammen har
smoet de afisolerede ledningsender rundt om tilslutningsskruerne og skruet
møtrikken ned oven i dem?

Hilsen Aksel

Elektromekaniker og automatikmekaniker

Fra : Anders

Dato : 06-03-03 22:09

"Aksel" <akselj@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> L1 = sort
> L2 = brun
> L3 = sort eller sort med hvid stribe eller efter den nyeste standard grå

Mit flade kraftstik er monteret således, af elektriker. F brun. F sort. Jord
gul/grøn. F sort. N blå.
Dette mener jeg er standard, men jeg kan tage forkert.

> [...]
> begge ender
>
> N = lyseblå
> Jord = gul/grøn SKAL ALTID MONTERES, DET ER LIVSFARLIGT AT UNDLADE JORD.

Når jeg kke har monteret jord i mellemledet, skyldes det, at jeg ikke vil
ændre på samlingen,
da jeg arbejder ihærdigt på at producenten skal tage kløver retur til
købsprisen.

> [...]
de
> messingskinner der hører til motoren. (stjerne kobling)

Motor er mærket 220/380 V

> o---o---o
> o o o
> U V W

Disse symboler er sort snak for mig. jeg ville dog, hvis jeg har forstået
det rigtigt, montere
Sort på U. Brunpå V. Sort på W.

> Hvis motoren er mærket 660/380 Volt skal faserne forbindes som før men
> messingskinnerne skal monteres mellem U-X V-Y W-Z altså 3 lodret
> [...]

Disse symboler fortæller mig heller ikke noget.

> Hvis motoren er tilslutter 2 faser + N kan den køre men med stærkt nedsat
> ydelse, den bliver også varm, prøv at få motoren tilsluttet som jeg har
> beskrevet og se om det ikke hjælper.

Når jeg ikke har ændret på ledningerne i motor, skyldes som før omtalt,
samme årsag.
Jo flere belastende forhold, jo nemmere må det være at få tingene afgjort
til min tilfredshed.

> [...]
har
> smoet de afisolerede ledningsender rundt om tilslutningsskruerne og skruet

Du har fuldstændig ret. Det er netop sådan de er monteret.

Fra : Aksel

Dato : 08-03-03 11:18

> [...]
> >

> Motor er mærket 220/380 V

> Disse symboler er sort snak for mig. jeg ville dog, hvis jeg har forstået

Det jeg forsøgte at illustrere er at der i en normal 3 fase motor er 6
tilslutningsskruer på klembrættet, hvis motoren skal køre med den højeste
mærkespænding, i dette tilfælde 380 Volt skal klemmerne i den ene række
kobles sammen, det gør man normalt med 3 messingstrimler med huller til
skruerne på klembrættet, de tre andre klemmer skal forbindes til hver sin
fase.

Som jeg skrev i sidste indlæg tror jeg at sælgeren har monteret dit
forlængerkabel forkert så du får 2 faser og 0 til motoren, det medfører at
motoren har meget nedsat effekt. Det har Calle og Ebbe også skrevet.

Kender du ikke en elektriker eller lignende som har et måleinstrument, det
er meget enkelt at kontrollere.

Hvis du bor i nærheden vil jeg gerne, jeg bor 8362 Hørning, mellem Århus og
Skanderborg.

Jeg har tænkt på at når den elektriske del af brændekløveren er lavet så
uprofessionelt, hvordan er hydraulikken så lavet?
Er der sikkerhedsventil så olien bliver ført retur hvis der opstår en
blokering, hvis ikke kan der springe slanger eller andre komponenter.

Uanset om brændeflækkeren er fremstillet af et firma eller af en privat må
den ikke sælges hvis den ikke overholder diverse lovbestemmelser vedr.
sikkerhed.

Hilsen Aksel

Fra : Anders

Dato : 08-03-03 20:44

> [...]
> kobles sammen, det gør man normalt med 3 messingstrimler med huller til
> skruerne på klembrættet, de tre andre klemmer skal forbindes til hver sin

Tak for dit svar. Jeg har selv en 5,5 kh elmotor 380 v som jeg anvender til
mit rundsav, her har kigget på samlingen.
I den side hvor strømmen bliver tilført er der 3 faser. R sort. S brun. T
sort. Overfor i samme rækkefølge, er det U.V.W. tilslutningen hertil er
foretaget med en farve ledninger. Jeg mener at kunne følge din tankegang,
det er dog under ingen omstændigheder noget jeg selv vil eksperimentere med.

> [...]
at
> motoren har meget nedsat effekt. Det har Calle og Ebbe også skrevet.

Jeg er ikke i tvivl om at motor kun for tilført strøm fra to faser, det
målte elektrikeren sig frem gennem mit forlængerkabel. At der også er
monteret nul, har jeg vist omtalt.
Da producenten monterede mit forlængerkabel med hans medbragte kraftstik,
spurgte jeg om der ikke var en standardordning når man samlede stik og
ledninger. Svaret var at det var ikke ens overalt, hvad jeg undrede mig
meget over.

> [...]
> er meget enkelt at kontrollere.
>
> Hvis du bor i nærheden vil jeg gerne, jeg bor 8362 Hørning, mellem Århus

Jeg kender ikke en elektriker der vil foretage en testning gratis.
Efterhånden har jeg haft udgifter til forskellig kontroller, på ca 1.000,00
kr. det kan ikke blive ved.

Jeg bor på fyn, så det er lidt lang transport, men tak for tilbudet.

> [...]
>
> Uanset om brændeflækkeren er fremstillet af et firma eller af en privat må
> den ikke sælges hvis den ikke overholder diverse lovbestemmelser vedr.

Som tidligere omtalt, bliver kløver normalt fremstillet til montering på
traktorer. Det er tilsyneladende samme slags ventiler der anvendes, så jeg
formoder at de er korrekte.
Jeg har kontaktet arbejdstilsynet, for at høre om det var noget de ville
tage sig af. Det var mere af hensyn til den helt tåbelige samling af
elinstalationen, som jeg fandt kunne være livsfarlig.

Det var ikke noget de ville tage sig af.

Der er så kun at få det afgjort i retten, desværre med endnu flere
omkostninger. Jeg kan trods alt ikke være helt sikker på at vinde sagen.

Med venlig hilsen

Anders.