Olieplanter.
Fra : Dagny Christensen

Dato : 23-02-03 22:53

Jeg har fået nogle frø som jeg mener er Ricinus Communis. Er der nogen der
kender den og har nogle oplysninger er jeg meget interesserer.
MVH
Dagny

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 23-02-03 23:08

Dagny Christensen wrote:
> Jeg har fået nogle frø som jeg mener er Ricinus Communis. Er der
> nogen der kender den og har nogle oplysninger er jeg meget
> interesserer. MVH

hej Dagny
Tilsyneladende en "sød " plante du har fået frø til.

Ricinus Communis er ...i følge flere sites, - ekstremt giftigt.
http://www.vet.purdue.edu/depts/addl/toxic/plant11.htm

gode billeder o.s.v. her
http://www.ansci.cornell.edu/plants/castorbean.html

/ Anette

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 23-02-03 23:16

"Dagny Christensen" <dagny.christensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har fået nogle frø som jeg mener er Ricinus Communis. Er der nogen der
> kender den og har nogle oplysninger er jeg meget interesserer.
> MVH
> Dagny

Hej

De ligner lidt brune bønner med lidt pletter på - faktisk ret flotte og
blanke.
Hvis du ønsker at slippe af med nogen i din omgangkreds, skal du bare lokke
disse bønner i dem, de er noget af det allermest giftige, der findes. Det
var denne gift, nogle (vist i England) blev anklaget for at fremstille til
terrorisme - men bliv nu ikke bange. Vi har haft planterne i haven i flere
år.

Nogle sliber "bønnerne" lidt inden de (måske) lægges i vand og derefter i
muld. De er ret hårde. Så dem indendøre ca april/maj.
Planterne kan her hjemme blive et par meter høje, alt efter placering, varme
og vejr. Hold dog små børn væk fra planten.

Du kan selv tage frø til næste år, men de skal tages indes det bliver frost.

Syd på vokser de vildt og er flerårige.

VH Birgitte

Fra : Niels

Dato : 24-02-03 00:20

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og vejr. Hold dog små børn væk fra planten.
>
> Du kan selv tage frø til næste år, men de skal tages indes det bliver

På apoteket kan du købe olien som erstatning for amerikansk olie )

Niels Steg

Fra : Zoëga

Dato : 24-02-03 09:50

"Niels" <ikke.til@raadighed> wrote in message
> På apoteket kan du købe olien som erstatning for amerikansk olie )
>
> Niels Steg

Det er ikke erstatning det er den ægte vare amerikansk olie udvindes af
ricinusfrø.

mvh

Søren

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 24-02-03 16:35

"Zoëga" skrev i en meddelelse

> Det er ikke erstatning det er den ægte vare amerikansk olie udvindes af
> ricinusfrø.

Jamen når plantens frugter er bønner med pletter på er det så ikke
den plante som hedder 'pralbønner', der er tale om?

De har nogle smukke blomster der består af hvide og orange
blomsterdele.

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 24-02-03 18:15

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den plante som hedder 'pralbønner', der er tale om?
>
> De har nogle smukke blomster der består af hvide og orange

Nej, det er ikke det samme som pralbønner, men se på dk.binaer; her har jeg
lagt et billede af mine risinusfrø, som skal sås til april/maj.

VH Birgitte

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 24-02-03 22:58

"Birgitte Abkjær" skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> lagt et billede af mine risinusfrø, som skal sås til april/maj.

Tak skal du have for det, men uha - den har jeg aldrig været inde på.
Er det mon svært at finde ud af ? Nå i morgen kommer der nogen som
kan hjælpe mig. Det er jo på vej til midnat nu.

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Niels

Dato : 24-02-03 15:11

"Zoëga" <szoega@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels" <ikke.til@raadighed> wrote in message

> Det er ikke erstatning det er den ægte vare amerikansk olie udvindes af
> ricinusfrø.

OK, jeg videregav blot oplysningen apotekerdamen gav mig..

Niels