Fyrtræ med 8 farver i barken
Fra : Philip Oest Møller

Dato : 22-02-03 10:01

Jeg har hørt om et japansk fyr eller grantræ med op til 10 farver i barken.
Hvad hedder det? Og har i nogle erfaringer med det.

Vi har Ingen træer i vores have og skal snart have plantet nogle og så
tænkte vi på sådan et japansk et. Vi skal også have to æble og to pærer
træer og de skal alle, helst stå inden for et område der er 8x20 meter. Er
der noget galt i det.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-02-03 11:33

"Philip Oest Møller" wrote:

> [...]
> træer og de skal alle, helst stå inden for et område der er 8x20 meter. Er

Alle træer har mere 10 farver toner i barken.

Er æbletræ, kan få en bredte på 8m,
hvilket vil sige der kun er plads til to træer.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-02-03 12:04

On Sat, 22 Feb 2003 11:32:51 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

>Er æbletræ, kan få en bredte på 8m,
>hvilket vil sige der kun er plads til to træer.

Hvis man altså enten venter i 30 år eller køber dem på vildstamme ....
Almindelige æbletræer fra planteskolen bliver ikke så store i noget der
bare ligner nær fremtid.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 22-02-03 12:13

> Alle træer har mere 10 farver toner i barken.

Jo Jo så langt er jeg også med, men det er ikke det der her er tale om. Det
er forskellige farver, som fremkommer når stykker af barken falder af.

Fra : berbeck

Dato : 22-02-03 20:56

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt om et japansk fyr eller grantræ med op til 10 farver i
barken.
> Hvad hedder det? Og har i nogle erfaringer med det.

Ved gennemgang af forskellige slags fyr i mine bøger er mit bedste bud
Bunges fyr, Pinus bungeana. Der fortælles bl.a. at der kun er få og små
eksemplarer i enkelte botaniske samlinger i Danmark (1983).
Det botaniske navn for fyr er Pinus, prøv at gå på jagt i bøger eller på
nettet.
God fornøjelse. Venlig hilsen Else.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-02-03 11:16

berbeck wrote:

> [...]
> eksemplarer i enkelte botaniske samlinger i Danmark (1983).
> Det botaniske navn for fyr er Pinus, prøv at gå på jagt i bøger eller på

Jeg vil tilråde at du køber en rødbarket skovfyr. (en podet plante)

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-02-03 12:12

> Jeg vil tilråde at du køber en rødbarket skovfyr. (en podet plante)

Det var en god ide, den kan åbentbart fås som en dværg art der kun bliver 2
meter(Pinus silvestris nana).

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-02-03 12:28

> [...]
> eksemplarer i enkelte botaniske samlinger i Danmark (1983).
> Det botaniske navn for fyr er Pinus, prøv at gå på jagt i bøger eller på

Mange tak Else

Jeg fandt nogle meget fine billeder på "google billedsøgning", et meget
flot og spændende fyrtræ. Det overbeviste også min kone og så er alt jo
godt.

Nu skal jeg bare have købt det, kan det mon plantes her til foråret?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-02-03 19:28

"Philip Oest Møller" wrote:

> [...]
> godt.
>
> Nu skal jeg bare have købt det, kan det mon plantes her til foråret?

Den kan ikke overleve i Danmark,
hvis det kan tåle frosten, tager sygdommen blærerust den.

Hvad med Rhododendron 'Kelleris Pink'?
Den har også plettet bark.
men er hårdfør.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-02-03 20:00

> Den kan ikke overleve i Danmark,
> hvis det kan tåle frosten, tager sygdommen blærerust den.

Nu ødelægger du jo det hele. Er der ikke noget der kan gøres? findes der
ikke nogle arter der er klonet e.lign.
Og hvad er blærerust? kan det ikke behandles.

> Hvad med Rhododendron 'Kelleris Pink'?
> Den har også plettet bark.
> men er hårdfør.

Det skal være et fyrtræ, og ellers må det blive en anden sort.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-02-03 22:23

"Philip Oest Møller" wrote:

> Nu ødelægger du jo det hele. Er der ikke noget der kan gøres? findes der
> ikke nogle arter der er klonet e.lign

Givetvis kan så nogen kilo frø og finde nogen få planter som kan klare sig.

> .
> Og hvad er blærerust?

En svampesygdom

> kan det ikke behandles.