Beskæring af clematis "Jackmanii"
Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-02-03 09:33

Jeg har en clematis "Jackmanii", som er 11 år gammmel.

Den er blevet beskåret hver forår. Og jeg har gerne snittet over
et friskt skud. Nu er de fleste skud oppe i ca. 1 meters højde.

Jeg kunne godt tænke mig at skære planten helt ned til jorden.
Men, vil den kunne tåle det? Den skulle helst ikke gå ud, da den
står perfekt, og blomstrer enormt i juli måned.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : edob

Dato : 22-02-03 10:45

Hej

Jackmanii clematis beskæres normalt i feb/mar og skæres hvert år ned til ca.
20 cm. over jorden. (hører til beskæringsgruppen 3, som danner
blomsterknopper på nye skud samme år).

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-02-03 16:36

edob skrev:

> Jackmanii clematis beskæres normalt i feb/mar og skæres hvert år ned til ca.
> 20 cm. over jorden.

Ok. Jeg skærer ned til 20 cm.

> (hører til beskæringsgruppen 3,

Hvad er beskæringsgruppe 1 og 2?

Jeg har en "Nelly Moser", som aldrig er beskåret - og har en idé
om, at den skal beskæres lige efter blomstring?

På forhånd tak hvis du lige vil definere ovennævnte

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : edob

Dato : 22-02-03 21:49

> [...]
> om, at den skal beskæres lige efter blomstring?
>
> På forhånd tak hvis du lige vil definere ovennævnte

Hej Svend.

Gruppe 1 og 2 danner blomsterknopper året i forvejen, så hvis du beskærer
dem i foråret skærer du altså blomsterknopperne af og dermed ingen
blomstring !!

Nelly Moser hører til gruppe 2 (de storblomstrede) og har 2
blomstringsperioder og hvis den trænger til beskæring skal det foretages
efter den første blomstringsperiode som falder i maj-juni. D.v.s. juli
måned er den rette periode at beskære Nelly Moser i - hvis du synes den
trænger. Den anden blomstringsperiode falder derefter i aug/sep.

Venlig hilsen, Frank