frø online
Fra : Per H

Dato : 22-02-03 08:54

Er der en der kender et godt sted til at købe frø online, hvor der på
poserne er billede, og beskrivelse, ligeså når man køber i
foretningerne?

Jeg har lige modtaget frø fra primafrøn og det er vist kun for proff.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-02-03 09:51

On Sat, 22 Feb 2003 08:53:53 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Er der en der kender et godt sted til at købe frø online, hvor der på
>poserne er billede, og beskrivelse, ligeså når man køber i
>foretningerne?

http://www.trifoliumfro.dk/ - der er billede på langt de fleste af deres
frøposer.

>Jeg har lige modtaget frø fra primafrøn og det er vist kun for proff.

Fordi de kun har et navn på poserne? (De små portioner som primafroe
sælger er langt fra store nok til profferne)

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Per H

Dato : 22-02-03 10:02

On Sat, 22 Feb 2003 09:50:36 +0100, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> skrev:

>Fordi de kun har et navn på poserne? (De små portioner som primafroe
>sælger er langt fra store nok til profferne)

Nej, men det ville være rart med lidt informationer, og ikke bare et
"navn"

så det jeg mener er at det sikkert er fint, hvis man er mere end
amatør.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Pia J

Dato : 22-02-03 10:29

Prima har som regel en fin beskrivelse af planterne på deres website. Jeg
har været så "fræk" at gemme disse billeder med beskrivelse samtidig med at
jeg bestilte og har det så i en lille havemappe på min harddisk.

:Pia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-02-03 12:02

On Sat, 22 Feb 2003 10:02:14 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Nej, men det ville være rart med lidt informationer, og ikke bare et
>"navn"
>
>så det jeg mener er at det sikkert er fint, hvis man er mere end
>amatør.

Ja, du har ret - jeg mente at der på primafroes hjemmeside stod lidt om
hvordan man skulle så tingene osv. Men det gør der ikke. Der er kun en
kort beskrivelse af planten, ikke noget om hvordan man skal avle/passe
dem.

Fra : Pia J

Dato : 22-02-03 12:39

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> [...]
> hvordan man skulle så tingene osv. Men det gør der ikke. Der er kun en
> kort beskrivelse af planten, ikke noget om hvordan man skal avle/passe

Der følger en såkode med hver pose og en 4-siders folder med anvisninger.

:Pia

Fra : Per H

Dato : 22-02-03 17:15

On Sat, 22 Feb 2003 12:38:56 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev:

>Der følger en såkode med hver pose og en 4-siders folder med anvisninger.

ja det er jeg klar over.
Men det er jo ikke det jeg efterlyser.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Pia J

Dato : 22-02-03 18:04

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message

> ja det er jeg klar over.
> Men det er jo ikke det jeg efterlyser.

Nej. Derfor mit første indlæg i tråden. Dette var et svar til Mads! :)

:Pia

Fra : Per H

Dato : 22-02-03 18:58

On Sat, 22 Feb 2003 18:03:53 +0100, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev:

>Nej. Derfor mit første indlæg i tråden. Dette var et svar til Mads! :)

Okkie.

Så mens jeg er igang.

Når man sår de frø, så ser man ofte at der bliver hurtigt meget høje,
men tynde. og slutter med at knække sammen.

Er det fordi der er for meget lys, eller for lidt.???

Jeg plejer at så dem i min kælder, hvor der er ca 20 grader.
i priklejord.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-02-03 19:39

On Sat, 22 Feb 2003 18:58:12 +0100, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

>Når man sår de frø, så ser man ofte at der bliver hurtigt meget høje,
>men tynde. og slutter med at knække sammen.
>
>Er det fordi der er for meget lys, eller for lidt.???

Ja, eller fordi de har det for vamt.
(For meget varme i forhold til mængden af lys)

>Jeg plejer at så dem i min kælder, hvor der er ca 20 grader.
>i priklejord.

Jeg starter mine peber og tomater heroppe på loftet i et sydvendt
skråvindue hvor der er så meget lys som der overhovedet kan komme - men
da vi har 15 -25 grader heroppe (brændeovn), så bliver der alligevel for
varmt i forhold til lysmængden, så planterne stadig bliver mere ranglede
end godt er.

Fra : Jakob Bock

Dato : 22-02-03 19:54

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> da vi har 15 -25 grader heroppe (brændeovn), så bliver der alligevel for
> varmt i forhold til lysmængden, så planterne stadig bliver mere ranglede

Samtidigt skal man så også huske på, at hverken peber eller tomat er
glade for lave temperaturer. Således må 15 grader anses for absolut
laveste temperatur til disse kulturer så vidt jeg er informeret.
Lavere temperaturer skulle angiveligt kunne føre til midlertidig
vækststandsning -- for nogle pebertyper endda temperaturer under 20
grader.

Så enten må man finde sig i ranglede planter, starte kulturen senere
eller bruge særlige plantelys som tilskud til de begrænsede mængder af
sollys.

Mht. tomater, så kan disse (hvis de er meget ranglede) plantes dybere
ved næste ompotning -- de vil da sætte rødder fra den del af stænglen
der er dækket med jord.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Ole Jensen

Dato : 24-02-03 08:36

Per H wrote:
> [...]
> foretningerne?
>
> Jeg har lige modtaget frø fra primafrøn og det er vist kun for proff.

Hej

Hvis du har mulighed for at låne Haven (Medlemsblad for Det Danske
Haveselskab), har de en artikel om at købe frø på nettet.

Se også deres hjemmeside: http://www.haveselskab.dk/

mvh
Ole-J