Radiator kun varme i kanterne
Fra : Lars Svane

Dato : 21-02-03 23:09

Jeg vil høre om nogen kan hjælpe med et varmeproblem, det er ved at
være lidt koldt i huset. (Det har det nu været længe)

Mine radiatorer bliver kun varme i toppen (meget varme) og ned langs
siden ved udløbet. Der er vel ca 80% af varmefladen som er iskold.

Jeg fyrer med fastbrændselsfyr og oliefyr som backup, med
fastbrændselsfyret bliver der nemt 70-80 grader i radiatorerne og der
er ingen luft i systemet.

Forskellen mellem tilløb og udløb fra varmesystemet er kun 10 grader.
(80/70)

Det virker som om radiatoerne er fyldt op med et eller andet men det
kan vel ikke passe? De er fra 1985.

Mvh
Lars Svane

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 22-02-03 10:06

"Lars Svane" <larssvane@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det virker som om radiatoerne er fyldt op med et eller andet men det
> kan vel ikke passe? De er fra 1985.

Jo.. det kan godt passe.
Der er sandsynligvis luft i systemet.

Så prøv, om du kan "lufte dem ud".

I siden (måske forneden) er der oftest en ventil, du kan skrue på.

Skru helt op for radiatoren (altså for varmen), når du gør det.

Hav handsker på. (Vandet kan være/blive varmt)
Stil en balje under ventilen.
Pas på tæpper, tapet og andre tekstiler i nærheden. Det kan sprutte en del.
Og vandet er sandsynligvis brunt.
Sørg for at have en tang tæt på dig, så du kan lukke ventilen helt igen. Det
er ikke sikkert, at du kan lukke med "de bare næver". Men uden tang får du
nok heller ikke åbnet.

Start med at lukke langsomt op for ventilen. Lidt af gangen......

Og lad så først luft og siden vand fise ud.

Luk igen, når det er lutter vand, der kommer ud.

Mvh. Lisbeth

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 22-02-03 11:15

> [...]
del.
> Og vandet er sandsynligvis brunt.
> Sørg for at have en tang tæt på dig, så du kan lukke ventilen helt igen.

Husk at slukke for pumpen først, og lad der gerne gå ½ time så luft kan
samle sig.
Gunnar

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-02-03 13:54

Gunnar Grooss <> Husk at slukke for pumpen først, og lad der gerne gå ½ time
så luft kan
> samle sig.
> Gunnar

Kære udluftere:

Det er relativt sjældent at luft samler sig forneden i en radiator. Måske
stammer teorien fra iagttagelser hos mennesker? Der skal der
selvfølgelig også lukkes i tide....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 23-02-03 09:16

> Det er relativt sjældent at luft samler sig forneden i en radiator.

Ja for pokker *G*

Tænkte mig ikke om - og havde min egen halvkolde radiator i tankerne. Den
var nemlig lige blevet kureret med en udluftning *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Jensen

Dato : 22-02-03 12:30

Hej

Er du sikker på at fremløbet kommer ind for oven. Hvis det kommer ind i
bunden vil radiatoren kun blive varmet de steder som du nævner.

Venlig hilsen

Klaus

Fra : Lars Svane

Dato : 22-02-03 21:44

Det har jeg lige kontrolleret, vandet er varmere i tilløbet (ved
termostaten) end i udløbet. Min kone mener også at termostater ikke
kan køre vand igennem den forkerte vej. Der er en pil opad på røret
bag termostaten så dette burde være korrekt. Ikke kun fordi hun siger
det

Kan det måske være cirkulaitonspumpen der er forsvag?

Mvh
Lars

Fra : Klaus Jensen

Dato : 23-02-03 08:55

Hej

Der findes både termostater der er beregnet til at sidde i fremløbet og
returen. Det der vigtigt er at det varme vand kommer ind i toppen. Det er
rigtigt at ventilen ikke kan vendes forkert, men den kan være monteret
forkert.
Hvis føleren hedder RA, RAV eller RAVL er den beregnet til montage i
fremløbet. Type FJVR ér beregnet til montage i returen.

MVH

Klaus

Fra : Calle.

Dato : 23-02-03 16:56

Klaus Jensen wrote:
> [...]
> Hvis føleren hedder RA, RAV eller RAVL er den beregnet til montage i
> fremløbet. Type FJVR ér beregnet til montage i returen.

FJVR bruges også til gulvvarme.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Jørgen

Dato : 22-02-03 23:25

Har din fastbrændselsfyr kogt. så kan der være luft alle mulige steder i
rørene fra fyret
hilsen
Jørgen

Fra : Henning Lund

Dato : 23-02-03 00:07

Lars Svane skrev:

> Mine radiatorer bliver kun varme i toppen (meget varme) og ned langs
> siden ved udløbet. Der er vel ca 80% af varmefladen som er iskold.

Jeg vil formode at termostaterne hænger, prøv at skrue den drejbare del
af termostaten af og se om den lille messingtap der sidder i "rørdelen"
af termostaten kan bevæge sig ud og ind, 9 ud af 10 gange er det den
ventil som hænger. Hvis du ikke lige har værktøjet til at skrue den
yderste del af, kan et par slag med en hammer på varmerøret ved
termostaten løsne den igen.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Lars Svane

Dato : 23-02-03 22:03

Tak for svarene det er rart med et forum hvor man kan få hurtig
respons.

Men jeg har nu skilt et par termostater af og trykket på den lille
pind, der er ingen problemer. Der er helt sikkert ikke luft i
systemet.

Måske er det en egenskab ved min varmeinstallation, jeg har haft huset
i 3 år og det har altid været et problem. Det som er lidt sjovt er at
en radiator er skiftet og den bliver varm over det hele. Gu ve om de
tidligere ejere har fyldt ting i radiatorerne for at spare på varmen.

Vi skal til at sætte stuen istand her til sommer og tænker på at købe
nye radiatorere (dobbelt spaltede) så er det spændende at se om det
løser problemet.

Ellers, penge er til for at blive brugt

Mvh
Lars Svane

On Fri, 21 Feb 2003 23:09:01 +0100, Lars Svane

Fra : Jørgen

Dato : 24-02-03 18:12

Jeg går i en idrætshal fra 73. der har vi haft nogle radiator som ikke kunne
blive ordentlig varm, det var radiator med 2 plader, der var noget galt i
studsen, hvor vandet skulle fordeles. De kunne ikke laves, så det var nye
radiator og så var problemet også over

Hilsen

Jørgen.