/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Hvor stort er jeres soveværelse
Fra : Grønne


Dato : 20-02-03 21:21

Ja, måske et lidt mærkeligt spørgsmål... men jeg sidder og kigger på
tegninger til vores første sal og kan ikke helt finde ud af hvad der er
stort nok..

Jeg vil nødig bruge for meget plads på et rum hvor man kun sover men vil
heller ikke ha et hummer af et soveværelse.

Rummet bliver rejst til kip, 4m i bredt gulv plan og omkring 3m bredt 2m
over gulvet. Hvor langt skal det være for at blive stort nok, er der nogen
der har et bud ?

/Grønne



 
 
Albert (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Albert


Dato : 20-02-03 21:29

tja, vi har 9 og det er stort nok

Ikke desto mindre er i (også i forbindelse med en udvidelse af 1. sal) ved
at lave et nyt på 14. DET bliver stort

Mvh Albert

"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev i en meddelelse
news:b33dbv$q8g$1@sunsite.dk...
> Ja, måske et lidt mærkeligt spørgsmål... men jeg sidder og kigger på
> tegninger til vores første sal og kan ikke helt finde ud af hvad der er
> stort nok..
>
> Jeg vil nødig bruge for meget plads på et rum hvor man kun sover men vil
> heller ikke ha et hummer af et soveværelse.
>
> Rummet bliver rejst til kip, 4m i bredt gulv plan og omkring 3m bredt 2m
> over gulvet. Hvor langt skal det være for at blive stort nok, er der nogen
> der har et bud ?
>
> /Grønne
>
>



Erik Olsen (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 20-02-03 21:37

Grønne wrote:
> Ja, måske et lidt mærkeligt spørgsmål... men jeg sidder og kigger på
> tegninger til vores første sal og kan ikke helt finde ud af hvad der
> er stort nok..

Vi har haft et soveværelse på 7 m2 (uden skråvægge), det var for småt.
Nu har vi ca 12 m2 og har god plads.

Du bør tage hensyn til hvad der skal være i rummet f. eks. skabe og
kommode, hvilken størrelse og type seng, at man kan komme til at gøre
rent osv. Især det med rengøringen kan være et problem hvis der ikke er
plads nok omkring sengen.

Skråvægge gør ofte et rum mindre anvendeligt, f. eks. placering af skabe
og adgangsforhold for rengøring.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen


Jens Juul (20-02-2003)
Kommentar
Fra : Jens Juul


Dato : 20-02-03 23:07

anders@fjernspejderweb.dk writes:
>Ja, måske et lidt mærkeligt spørgsmål...
................ JA )
>
>
>Jeg vil nødig bruge for meget plads på et rum hvor man kun sover men vil
>heller ikke ha et hummer af et soveværelse.
................. nu er det jo ikke naturgivent at man KUN skal sove i et
soveværelse.
>
>
>Rummet bliver rejst til kip, 4m i bredt gulv plan og omkring 3m bredt 2m
>over gulvet. Hvor langt skal det være for at blive stort nok, er der nogen
>der har et bud ?
Svært at bedømme når man ikke ved hvor mange I er om hvor mange kvm.


Gunnar Grooss (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Gunnar Grooss


Dato : 21-02-03 09:40


"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev i en meddelelse
news:b33dbv$q8g$1@sunsite.dk...
> Ja, måske et lidt mærkeligt spørgsmål... men jeg sidder og kigger på
> tegninger til vores første sal og kan ikke helt finde ud af hvad der er
> stort nok..
>
> Jeg vil nødig bruge for meget plads på et rum hvor man kun sover men vil
> heller ikke ha et hummer af et soveværelse.

Hej
Tag udgangspunkt i jeres senge, tegn de mål ned på et gulvplan og beregn
hvor meget plads der skal bruges unden om.
Gunnar



Claus & Lene Viborg-~ (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Claus & Lene Viborg-~


Dato : 21-02-03 09:44

HEj


Vores er 22m2 dejligt stort

Mvh

Claus

"Gunnar Grooss" <a-g.g.grooss@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3e55e5bc$0$71688$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev i en meddelelse
> news:b33dbv$q8g$1@sunsite.dk...
> > Ja, måske et lidt mærkeligt spørgsmål... men jeg sidder og kigger på
> > tegninger til vores første sal og kan ikke helt finde ud af hvad der er
> > stort nok..
> >
> > Jeg vil nødig bruge for meget plads på et rum hvor man kun sover men vil
> > heller ikke ha et hummer af et soveværelse.
>
> Hej
> Tag udgangspunkt i jeres senge, tegn de mål ned på et gulvplan og beregn
> hvor meget plads der skal bruges unden om.
> Gunnar
>
>



Anders Majland \(Rep~ (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 21-02-03 11:04

> Tag udgangspunkt i jeres senge, tegn de mål ned på et gulvplan og
beregn
> hvor meget plads der skal bruges unden om.

Yep, regn med minimum 50cm med fuld ståhøjde ved siden af sengen.

Nu kunne jeg så ikke lade være med at tegne lidt ...

Antager i har en seng på 2x2meter. Den stilles ned i enden. Der bliver
så en meter på hver side. hvoraf kun 50cm har ståhøjde. Resten ind mod
skrævæggen kan så udnyttes til lav kommode eller skunkskabe. Laver i
skabe i skunken så gør det kun i den ene side eller vil rummet nok virke
lidt smalt pga den store loftshøjde.

Mht til længen af rummet. De første 2,20 er vel gået til seng med
hovedgårde. Regn igen med ~50cm til at gå på og så har i sikkert en dør
der åbner indad. Placeres den uden i den ene side er der plads til en
reolvæg ved siden af denne. Ryk evt døren ind så den flugter med
skabene. Med en 90cm dør vil jeg mene rummet mindst skal være 3,1m langt
og gerne 3,50

Bare et par ideer.... Men har du mulighed for at scanne din tegning og
smide den op på en webserver eller i dk.binaer er det nemmere at
kommentere.

/a



Pia J (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Pia J


Dato : 21-02-03 12:01


"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in
> skabene. Med en 90cm dør vil jeg mene rummet mindst skal være 3,1m langt
> og gerne 3,50

Lige i underkanten måske? Jeg mener vores er 4x3,5. På den ene langside er
der bygget ret dybe skabe ind under skråvæggen, det giver lige nok plads til
at gå forbi fodenden af sengen, som ganske vidst er 230 cm - men der er ikke
meget mere plads end en åben skabslåge. På hver side af sengen er et
sengebord og i den ene side desuden en kommode og vasketøjskurv. Hver
kortside har hhv dør og vindue.

Mere er der ikke plads til, der er med 180 cm seng + kommode ca 60 cm langs
med hver seng.

:Pia



Grønne (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Grønne


Dato : 21-02-03 18:36

> Bare et par ideer.... Men har du mulighed for at scanne din tegning og
> smide den op på en webserver eller i dk.binaer er det nemmere at
> kommentere.
>
Mange tak for de mange gode svar, jeg har smidt en tegning på
http://www.spejderweb.dk/hus/grundflade.jpg (1,2Mb). Så hvis der er nogen
der vil kigge og give yderlige kommentarer så er i velkommen.

Jeg skal nok komme med et par kommentarer til tegningen selv, men jeg må
løbe nu, der er nogen der jager med mig........ vi skal ud og spise og hun
mener vi er sent på den.........

/Grønne



Erik Olsen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 21-02-03 19:00

Grønne wrote:
>>
> Mange tak for de mange gode svar, jeg har smidt en tegning på
> http://www.spejderweb.dk/hus/grundflade.jpg (1,2Mb). Så hvis der er
> nogen der vil kigge og give yderlige kommentarer så er i velkommen.

Den grønne seng virker lidt smal (160 cm?) i forhold til længden (220
cm?), prøv at indtegne en bredere seng (180 cm). Umiddelbart ser der dog
ud til at være plads nok i bredden.

Skabet kan i venstre side ikke stå som tegnet pga. skråvæggen, højden i
hjørnet er formentlig ca. 150 cm. Enten må det rykkes mod højre (det kan
komme til at knibe aht adgangsdøren) eller specialbygges.

Er der et vindue i gavlvæggen? Hvis ja, vil den blå placering af sengen
nok være at foretrække aht. adgang til vinduet. Hvis ikke der er vindue
i gavlvæggen, kan skabene placeres der, og sengen placeres som tegnet
med blåt, dog rykket lidt nedad på tegningen.

Ellers ser det fornuftigt nok ud mht. udenomsplads og loftshøjde.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen


Grønne (22-02-2003)
Kommentar
Fra : Grønne


Dato : 22-02-03 00:32

> Den grønne seng virker lidt smal (160 cm?) i forhold til længden (220
> cm?), prøv at indtegne en bredere seng (180 cm). Umiddelbart ser der dog
> ud til at være plads nok i bredden.
>
> Skabet kan i venstre side ikke stå som tegnet pga. skråvæggen, højden i
> hjørnet er formentlig ca. 150 cm. Enten må det rykkes mod højre (det kan
> komme til at knibe aht adgangsdøren) eller specialbygges.
>
> Er der et vindue i gavlvæggen? Hvis ja, vil den blå placering af sengen
> nok være at foretrække aht. adgang til vinduet. Hvis ikke der er vindue
> i gavlvæggen, kan skabene placeres der, og sengen placeres som tegnet
> med blåt, dog rykket lidt nedad på tegningen.
>
> Ellers ser det fornuftigt nok ud mht. udenomsplads og loftshøjde.
>
Sengens størrelse var en lille smutter, den var blevet 2,4m lang det var
noget lige i overkanten, men det er rettet på den nye tegning som jeg har
lagt ud. Lige som skabet er rykket helt ud, selv om det skal speciel bygges,
jeg regner med at lave det selv sammen med skabene i skunken.

Der er et vindue i gavlen, hvilket er illustreret i "gavl tegningen" men der
er også et velux vindue i hver side af soveværelset(de røde firkanter).
Efter min mening kan man ikke få for meget lys i nogen rum.

Hylden på "gavl tegningen" er tænkt som en indrykning af skunkvægen i 90cm
højde, så man for brudt den høje skunk væg, men stadig kan bruge skunken til
noget fornuftigt. Den skal så gå gennem hele huset, undtagen mod
syd"Venstre" i de to værelser, hvor der næsten ikke skal være nogen
skunkvæg, da der skal være nogen velux partier der går næsten helt til gulv.

Trappen kommer op næsten midt i huset, næsten som et trappe tårn, hvor vi
har tænkt på at sætte et velux parti lige over trappen helt i kip, for at
kaste lys ned. Det var en arkitekt jeg havde inviteret der syntes det var en
god ide at sæte trappen der. Det kostede et par timer mere ved tegne bordet
at flytte trappen, men hvad bare det bliver godt.

Hvad siger i ellers til indretningen ? Er de to værelser i en brugbar
størrelse, det er godt nok svært at bedømme på tegningen.... Første salen er
ryddet nu, det har givet os mulighed for at tegne det hele op på det gamle
gulv, men det er nu stadig svært at bedømme.

Endnu engang tak for de gode kommentere.

/Grønne



Anders Majland \(Rep~ (22-02-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 22-02-03 08:45

http://www.spejderweb.dk/hus/grundflade.jpg

Det var godtnok en gelvaldig høj opløsning du der har valgt. 1/3
størrelse ville have været rigeligt (der er vel ikke mange der har en
skærm der kan vise 3000x5000 (Og 1,2mb tager lidt tid når man ikke har
bredbånd)

Men ellers ser det meget fornuftigt ud. Det er ikke svinet med pladsen
men der burde bestemt være plads nok omkring sengen. Men har du
overvejet om du skal have plads til et spejl og "sminkebord" i
soverværelset ?

Kan vindue i galven åbnes ? Hvis ikke så er det der sengen skal står -
Ellers kan man ikke komme til veluxvinduet.

Det bliver da også til en dejlig masse skabsplads i skunken.

/A



Erik Olsen (22-02-2003)
Kommentar
Fra : Erik Olsen


Dato : 22-02-03 11:14

Grønne wrote:
>
> Der er et vindue i gavlen, hvilket er illustreret i "gavl tegningen"
> men der er også et velux vindue i hver side af soveværelset(de røde
> firkanter). Efter min mening kan man ikke få for meget lys i nogen
> rum.

Så får I et problem, da der er et af vinduerne som der er dårlig adgang
til pga. sengens placering. Uanset om vinduerne kan åbnes, skal man jo
kunne komme til at rengøre dem.

> Hylden på "gavl tegningen" er tænkt som en indrykning af skunkvægen i
> 90cm højde, så man for brudt den høje skunk væg, men stadig kan bruge
> skunken til noget fornuftigt. Den skal så gå gennem hele huset,
> undtagen mod syd"Venstre" i de to værelser, hvor der næsten ikke skal
> være nogen skunkvæg, da der skal være nogen velux partier der går
> næsten helt til gulv.

Jeg ville nok foretrække ikke at have faste skunkskabe, men derimod
udnytte gulvfladen til at kunne møblere frit. Vi bruger selv en del lave
reoler, skabe og borde, og det går fint selvom den lodrette del af
væggen kun er 75 cm. Hvis I laver den lodrette del af væggen f. eks. 90
cm, få I ca. 60 cm mere gulv i hver side - det kan bruges til meget.

Du skal også tænke på at faste skunkskabe kan blive kolde og fugtige,
trods isolering udadtil. Årsagen er at der ikke er luftcirkulation inde
i skabene, det gør at de ikke varmes så meget op, og fugtig luft ikke
bortventileres. Så skunkskabe er i mine øjne noget skrammel.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen


Soren Pedersen (21-02-2003)
Kommentar
Fra : Soren Pedersen


Dato : 21-02-03 10:05

Lad være med at lave det mindre end 14 m2. Husk at der får en del plads fra
til skabe (som der ikke kan blive for meget af

Mvh
/Søren

"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> wrote in message
news:b33dbv$q8g$1@sunsite.dk...
> Ja, måske et lidt mærkeligt spørgsmål... men jeg sidder og kigger på
> tegninger til vores første sal og kan ikke helt finde ud af hvad der er
> stort nok..
>
> Jeg vil nødig bruge for meget plads på et rum hvor man kun sover men vil
> heller ikke ha et hummer af et soveværelse.
>
> Rummet bliver rejst til kip, 4m i bredt gulv plan og omkring 3m bredt 2m
> over gulvet. Hvor langt skal det være for at blive stort nok, er der nogen
> der har et bud ?
>
> /Grønne
>
>



John Vedsegaard (21-02-2003)
Kommentar
Fra : John Vedsegaard


Dato : 21-02-03 19:53

Grønne wrote:
> Ja, måske et lidt mærkeligt spørgsmål... men jeg sidder og kigger på
> tegninger til vores første sal og kan ikke helt finde ud af hvad der er
> stort nok..
>
> Jeg vil nødig bruge for meget plads på et rum hvor man kun sover men vil
> heller ikke ha et hummer af et soveværelse.
>
> Rummet bliver rejst til kip, 4m i bredt gulv plan og omkring 3m bredt 2m
> over gulvet. Hvor langt skal det være for at blive stort nok, er der nogen
> der har et bud ?
>
> /Grønne
>

Det afhænger vel af hvor mange der skal sove der indbyggede skabe,
hvilke krav man stiller og hvor mange penge man har, mit er på 18 m2 men
et klædeskab tager en del af pladsen.

John




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408605
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste