Hvor tæt kan tomater stå i et højbed?
Fra : Jette Randløv

Dato : 20-02-03 12:29

Sidste efterår gravede jeg to højbede af 1,2 x 6 m med en løs murstenskant.
Hvor tæt kan tomater stå i sådan et højbed - og hvornår skal de udplantes?

Jeg har ledt på nettet og har fundet nogle meget konkrete planer under "
Square Foot Gardening" på fx http://journeytoforever.org/garden_space.html.
Her står man kan have en plante pr. 30 x 30 cm. Kan man virkelig det? Nogle
erfaringer?

Hvor tidligt kan man plante tomater ud i et højbed? Normalt siger man 15.
maj - 1. juni for et almindeligt bed og to uger før i højbede, men det giver
1. maj - kan man virkelig plante dem ud så tidligt? Det betyder at tomaterne
skal sås ca. 15. marts?

Alle erfaringer modtages med glæde,

Jette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-02-03 18:30

On Thu, 20 Feb 2003 12:29:29 +0100, "Jette Randløv" <randlov@nbi.dk>
wrote:

>Sidste efterår gravede jeg to højbede af 1,2 x 6 m med en løs murstenskant.
>Hvor tæt kan tomater stå i sådan et højbed - og hvornår skal de udplantes?

I drivhuset står mine tomater med 40-50 cm imellem. Det går fint. Jeg
tror også de ville klare sig på lidt mindre afstand, men det er der ikke
rigtig nogen grund til her, jeg har plads nok til tomaterne.

> [...]
>1. maj - kan man virkelig plante dem ud så tidligt? Det betyder at tomaterne

Jeg ville ikke turde plante dem udendørs 1. maj - for det første skal
jorden jo være varm nok, det er den måske nok i et godt løst højbed, men
selv efter 1. maj kan man risikere der kommer nattefrost. Omkring midt i
maj er mere passende.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.