Det grønne opad?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-02-03 00:11

Har lige købt nogen orange Begonier. Hvordan skal de vende for at få det
grønne opad? Hvordan kræser man bedst for dem? Skal de startes v.
stuetemperatur, eller køligere, hvornår? Regner med at de senere skal have
en periode i drivhuset. Gode råd modtages.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-02-03 18:05

On Thu, 20 Feb 2003 00:11:04 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Har lige købt nogen orange Begonier. Hvordan skal de vende for at få det

Er det knoldbegonier? (Altså knolde)

>grønne opad? Hvordan kræser man bedst for dem? Skal de startes v.
>stuetemperatur, eller køligere, hvornår? Regner med at de senere skal have
>en periode i drivhuset. Gode råd modtages.

Stuetemperatur er ok, i hvert fald indtil de er kommet op - derefter er
det bedst at holde en lavere temperatur, medmindre du samtidig kan give
ekstra lys. Hvis der er for varmt i forhold til hvor meget lys der er,
så bliver de bare ranglede - men det gælder stort set hvad som helst man
avler nu.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-02-03 00:51

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> ekstra lys. Hvis der er for varmt i forhold til hvor meget lys der er,
> så bliver de bare ranglede - men det gælder stort set hvad som helst man

Vil det sige at det er nu man skal starte? Skal 'skålen' vende bunden op
eller ned på Knoldene? Jeg ser jo helst det grønne kommer opad....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : berbeck

Dato : 21-02-03 14:25

> Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> Vil det sige at det er nu man skal starte? Skal 'skålen' vende bunden op
> eller ned på Knoldene? Jeg ser jo helst det grønne kommer opad....

Alle planter har en indbygget mekanisme, så rødderne vokser nedad, blade og
stængler opad, så hvis man ikke kan se hvad der er op og ned på knolde
finder de selv ud af det (det gælder også alle frø), hvis det var det, du
mente.

Venlig hilsen Else.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-02-03 16:43

On Fri, 21 Feb 2003 14:24:52 +0100, "berbeck" <nn@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>stængler opad, så hvis man ikke kan se hvad der er op og ned på knolde
>finder de selv ud af det (det gælder også alle frø), hvis det var det, du

Det er rigtigt nok, men planten bliver hurtigere stor og flot hvis man
vender knolden rigtigt - ellers skal den bruge tid og kræfter på at
'vende sig'.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-02-03 16:45

On Fri, 21 Feb 2003 00:51:11 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Vil det sige at det er nu man skal starte? Skal 'skålen' vende bunden op
>eller ned på Knoldene? Jeg ser jo helst det grønne kommer opad....

Hvis du mener at du har forholdene til det, så start nu - jeg syntes at
knoldbegonier er lidt længere tid om at blive til noget end andra
knold-planter.

Jeg kan ikke huske hvordan det er knoldene skal vende, man kan se det på
dem hvis man ved hvad man skal kigge efter.... og jeg kan bare ikke
huske det

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-02-03 23:56

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse m

> Jeg kan ikke huske hvordan det er knoldene skal vende, man kan se det på
> dem hvis man ved hvad man skal kigge efter.... og jeg kan bare ikke
> huske det

Læg dem til spiring et lyst sted.
Når knoldene begynder at spire, ses det RET tydeligt - og hvis det foregår
på undersiden, vender du dem bare om

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-02-03 13:45

Inger Pedersen <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en

> Læg dem til spiring et lyst sted.
> Når knoldene begynder at spire, ses det RET tydeligt - og hvis det foregår
> på undersiden, vender du dem bare om
>
> Hilsen Inger

Jo, jeg har jo rigtigtnok 50% chance for at gøre det rigtigt. Men jeg
regnede med at der her i gruppen var nogen der var vant til at gå og pylre
om udplantning af Begonier. Jeg overvejer nu at plante alle lodret da
jeg ikke vil risikere at de tørrer ud. Jeg er jo allerede ØM overfor dem....
Nej, jeg vover et gæt og sætter dem så, og kigger til dem løbende. Vidste i
forresten at de trives i halvskyggge?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen