Råd fra folk med brændeovn ønskes
Fra : ThomasT

Dato : 18-02-03 13:43

Hej NG

Vi er en gruppe unge studerende fra Odense Teknium, der har fået en opgave
der lyder: Fremstil noget mekanisk efter eget valg.

Vi har valgt at fremstille en hånddrevet brændekløver, hvis det kan lade sig
gøre. Før vi kan gå i gang med ideer og udregnninger, er det nødvendigt med
en lille markedsundersøgelse. Det er her I kommer ind i billedet.

- Tror I der er marked for en sådanne brændekløver, hvis den evt. bliver
halv så dyr som en elektrisk (ca. 1000 kr. evt. billigere)

- Hvilke andre faktorer, end prisen, ville spille ind, hvis I skulle købe og
bruge en hånddrevet kløver.

Håber I har tid til at hjælpe os med denne lille markedsundersøgelse.

Venlig Hilsen
Maskinlinien, 2. semester, Gruppe 2

Fra : Ole Jensen

Dato : 18-02-03 14:04

ThomasT wrote:
> [...]
> bruge en hånddrevet kløver.
>
> Håber I har tid til at hjælpe os med denne lille markedsundersøgelse.

Hej

Inden I opfinder den dybe tallerken igen, så eksisterer der allerede en
hånddrevet brændekløver. Den kaldes en økse

Nu ved jeg ikke hvordan den skal bygges op, men hvis man skal bruge lige
så mange kræfter når man bruger den, som med en almindelig økse, så tror
jeg ikke der er et marked for den. Den må heller ikke være langsom at
bruge.

Lidt flere oplysninger om virkemåde er ønskeligt, inden man kan give et
svar.

mvh
Ole-J

Fra : ThomasT

Dato : 18-02-03 14:23

Jeg kan lige scanne en af vores skitser og lægge den i dk.binaer når jeg
komme hjem.

Vi ved godt at øksen er det ultimative redskab, men der er mange der er
"bange" for at bruge en økse, og det kan også blive rimelig hårdt at stå en
hel dag med en økse.

Gruppe 2 (Thomas)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-02-03 17:49

On Tue, 18 Feb 2003 14:23:02 +0100, "ThomasT"
<FJERN-DETTEthth@teliamail.dk> wrote:

>Vi ved godt at øksen er det ultimative redskab, men der er mange der er
>"bange" for at bruge en økse, og det kan også blive rimelig hårdt at stå en
>hel dag med en økse.

...men når man er lidt sur og gnaven på en mørk vinterdag, så giver det
så dejligt med luft at stille sig ud med øksen og hugge arrigt løs
Efter en times tid har man ikke kræfter til at være gnaven mere

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-02-03 14:09

> - Tror I der er marked for en sådanne brændekløver, hvis den evt. bliver
> halv så dyr som en elektrisk (ca. 1000 kr. evt. billigere)

Sådan en har jeg allerede... Den hedder en flækhammer, og koster ca. 250
kr...
Jeg tror ikke der vil være salg i den. Hvis folk ønsker at deltage med bare
en minimal mængde fysik i at kløve brænde, så vil de foretrække charmen ved
at kløve med en økse.....

> - Hvilke andre faktorer, end prisen, ville spille ind, hvis I skulle købe
og
> bruge en hånddrevet kløver.

Den skulle være mindst lige så hurtig som en elektrisk - de er lige
langsomme nok i forvejen.
Den må ikke fylde halvdelen af brændeskuret.
Skal kunne ordne "problem træ". Dvs. træ der ikke lige springer fra hinanden
ved første hug.

> Håber I har tid til at hjælpe os med denne lille markedsundersøgelse.

God fornøjelse med projektet, og lad os høre hvad I når frem til.

/Nygaard

Fra : Ejnar Zacho Rath

Dato : 18-02-03 14:25

ThomasT wrote:
> Hej NG
>

> - Tror I der er marked for en sådanne brændekløver, hvis den evt. bliver
> halv så dyr som en elektrisk (ca. 1000 kr. evt. billigere)
Tjah - hvis den bliver god og praktisk nok

> - Hvilke andre faktorer, end prisen, ville spille ind, hvis I skulle købe og
> bruge en hånddrevet kløver.
Den skal være nem at flytte og tage med hen til det sted, hvor træet
bliver fældet.

> Håber I har tid til at hjælpe os med denne lille markedsundersøgelse.
Velbekomme.

> Venlig Hilsen
> Maskinlinien, 2. semester, Gruppe 2

Vh
Ejnar Zacho Rath

Fra : ThomasT

Dato : 18-02-03 18:06

Så ligger der en skitse på dk.binaer, under emnet "Dan".

Husk det er kun første skites i et 4 mdr. forløb. Den bliver ændret mange
gange endnu. Vi er stadig kun i ide-fasen.

Hilsen
ThomasT

Fra : SB

Dato : 18-02-03 18:35

"ThomasT" <thth@teliamail.dkFJERNDETTE> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Husk det er kun første skites i et 4 mdr. forløb. Den bliver ændret mange
> gange endnu. Vi er stadig kun i ide-fasen.

Husk på at den som min. skal kunne trykke med 5 Tons, mindre kan ikke gøre
det hvis den skal kunne flække det træ jeg slås med.
Der ud over skal den også kunne tage stykke med en diameter op til 50 - 60
cm.
Jeg har træ som min motorsav med 15" sværd ikke kan nå igennem, selv om man
så saver fra begge sider.
Gu' ske lov er jeg færdig med mine 15m3 nu, mangler kun at stable det
Så hvis i kunne opfinde en automatisk træstabler, var det nu heller ikke af
vejen

Søren

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-02-03 18:34

> Husk det er kun første skites i et 4 mdr. forløb. Den bliver ændret mange
> gange endnu. Vi er stadig kun i ide-fasen.

Jeg er ikke ude på at "jorde" jeres ide - jeg syntes det er et spænnende
projekt.
og... I skrev vel også for at få nogle kommentarer:

Man vil skulle snurre noget i størrelsesordenen 15 gange før man får flækket
træet (Hvis det er en nem knude) Det bliver til en hel del i løbet af en
dag. Har I overvejet at lave "høj" og "lav" gear?
Der bør laves en friløbsfunktion så man kan hæve og sænke kilen uden at
skulle dreje på håndtaget (Ellers bliver det først til en del snurren
rundt).

/Nygaard

Fra : ThomasT

Dato : 18-02-03 19:56

"Keld Nygaard" <keld@wapse.dk_fjerndette> skrev i en meddelelse

> [...]
> træet (Hvis det er en nem knude) Det bliver til en hel del i løbet af en
> dag. Har I overvejet at lave "høj" og "lav" gear?

Ja, vi har regnet lidt på det.

> Der bør laves en friløbsfunktion så man kan hæve og sænke kilen uden at
> skulle dreje på håndtaget (Ellers bliver det først til en del snurren
> rundt).

Lige præcis det, har vi også diskuteret. Også for at få håndtaget i vandret
position ved et hårdt stykke træ.

Vi har taget udgangspunkt i de billigste elektriske kløvere. De presser 4
tons. Så vi håber det er nok.

Thomas

Fra : Lars Vestergaard

Dato : 18-02-03 19:46

Hej
Jeg ville foretrække den med håndsving til hyd./mekanisk frem for feks. en
hyd.pumpe, man får ondt i armen af. Kan i overføre kraften/momentet, så man
eks. skulle dreje (som step maskine ville det være for langt ude rimelig
nemt rundt, og derved flække træet ville det måske være ok. Men selve
drivkraften er nok den gyldne vej. Og så skal den være let og nok have en
begrænsning i tryk, så den måske ikke lige var 'gearet' til at flække 16"
blokke. Men nu er jeg jo ikke forsker eller opfinder, men det er da mit bud.

Hilsen Lars

Fra : GOnZo

Dato : 18-02-03 19:54

Hej Thomas
jeg tror den bliver for langsom at bruge ,,
prøv at se et billed af en kløver som jeg lægge i dk.binaer under navnet
kløver ,, det vil jeg prøve at bygge,, i min næste skole periode

Hilsen Jan
Stud. Industriopratør

Fra : ThomasT

Dato : 18-02-03 21:49

Jeg kan ikke helt se hvordan den ser ud og fungere. Kan du forklarer?

ThomasT

Fra : Keld Nygaard

Dato : 19-02-03 08:33

> Jeg kan ikke helt se hvordan den ser ud og fungere. Kan du forklarer?

Den grønne klump som the-flække-woman står med i hænderne er et lod på ca et
par kg. Det banker man ned på den grønne kile nede i træet. Samme princip
som en bane-hammer og en kile. Noget nemmere at ramme - men kræver
sammenlagt noget mere energi.

/Nygaard

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 20-02-03 09:13

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-02-03 10:19

> Hmmm... måske skulle jeg få taget nogle billeder af mine
arbejdsreskaber,
> hvis der er nogle interesserede?

gerne

/A - den nysgerrige

Fra : GOnZo

Dato : 22-02-03 20:04

JA tak det ville glæde mig
hilsen Jan

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 25-02-03 10:42

Fra : Jesper Hansen

Dato : 19-02-03 11:36

> - Hvilke andre faktorer, end prisen, ville spille ind, hvis I skulle købe
og
> bruge en hånddrevet kløver.

Holdbarhed, ergonomi, "enkelt-mands-operation", måske andre faktorer.

I skulle overveje at gå ca. 400 m ned af gaden og snakke med de søde
mennesker på Fys-skolen.
Hvis kløveren skulle kunne bruges til noget fornuftigt skal det være
"Ergonomisk" i orden. En økse er rent faktisk et ok redskab da man bruger
store muskelgrupper i nogle fornuftige baner. (Derudover er der en del
omkring fasciske og posturale muskler jeg slet ikke vil komme ind på her).
Jeres ide med et hjul/håndtag man drejer på ser jeg som noget nær den værste
løsning, da det er små muskelgrupper i armene man bruger, det er kraftigt
repetitivt arbejde osv. prøv det evt. med et par rummeter, jeg tror I vil
opleve problemerne som at I "syrer" til i løbet af no time.
Mens jeg skriver dette tænker jeg lidt på en kratigt gearet "cykel" til at
flække kraftige stammer med, her ville man nok kunne få et kratigt pres med
en fornuftig "arbejdsform" fra store (de største) muskelgrupper.

Hvad med en manuel "snegl" til at smide træpiller og andet stokerbrændsel op
på et loft - det kunne jeg bruge

Mvh

Jesper.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-02-03 13:43

> Hvad med en manuel "snegl" til at smide træpiller og andet
stokerbrændsel op
> på et loft - det kunne jeg bruge

Ditto - jeg skal dog kun bruge den til at flytte det op i en 700 liters
silo (jeg er ikke sikker på at mit loft vil kunne bære de 5-10 tons
piller).

/A

Fra : Keld Nygaard

Dato : 19-02-03 14:29

> Ditto - jeg skal dog kun bruge den til at flytte det op i en 700 liters
> silo (jeg er ikke sikker på at mit loft vil kunne bære de 5-10 tons
> piller).

Hva' dælen er det for nogle træpiller der vejer 5-10 tons for 700 liter?

/Nygaard

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-02-03 14:50

> Hva' dælen er det for nogle træpiller der vejer 5-10 tons for 700
liter?

Dårlig formulering. Jeg har en et 700 liters magasin med en snegl der
føder brænderen. Jeg får pt piller i sække som jeg manuelt hælder over i
magasinet en gang om ugen. Dette er en tung, træls og støvende
arbejdsgang og piller i sække er væsenligt dyrere end i løs vægt.

Skal jeg modtage piller i løs væg skal jeg have lavet noget til
opbevaring af dem. I øjeblikket har jeg dem i et naborum til fyret.
Dette kunne nemt laves om til et magasin til piller i løs vægt hvorfra
jeg så halvautomatisk kan fylde de 700 liter en gang om ugen (Ahs til
brandfaren skal jeg nok holde mig fra at lave noget fuldauomatisk selv)
Alternativet til at lægge pillerne i jordniveau er at smide dem på
loftet. Men fyret står ude mod den ene side så der er ikke meget plads
på loftet lige over denne. Desuden er der en ekspansionsbeholder
deroppe. Og hvis jeg vil lave en beholder deropppe skal jeg have fat i
en statiker der vil sige god for loftest bæreevne.

Der vil jo være en fordel at kunne aftage en hel sæsons forbrug på en
gang så jeg slipper for at købe "slatter".

Jeg har prøvet at hente knapt et ton i sække i en personbil med trailer
(altså 1/3 på en trailer og 2/3 i bilen. Der er for bøvlet, og jeg
synes også der er lidt syn for bilen ...

/A

Fra : zigge

Dato : 23-02-03 22:47

> Håber I har tid til at hjælpe os med denne lille markedsundersøgelse.

Jo'da.
Jeg tror at det er en god ide hvis i kunne lave en maskine hvor man udnøtter
de store muskler man har i benene og ikke satser på noget der er drevet med
armkræfter og håndsving. Hvis i har prøvet og være med til at slagte gris,
ved i hvor hurtigt man bliver træt af at stå og dreje håndsvinget på
kødhakkeren og jeg tør slet ikke tænke på hvordan det ville være at flække
træ en hel dag med et håndsving!
Istedet vil jeg foreslå at i finder på noget der virker ved at man træder en
pedal ned. Helst indrettet sådan at man kan skifte mellem højre og venstre
ben.
Måske skulle i kikke på en hydraulisk løsning. Så vil det også være rart at
der er to "gear" på den. Sådan at man kan lukke kilen mod brændestykket i en
eller to "trinbevægelser" med benet. Det er også vigtigt at kløveren kan yde
en meget stor kraft, da de fleste bruger kløveren til vanskelige
brændestykker med store knaster osv. Det ville være rart at den kunne give
et tryk på ca 7 - 8 ton, de små kløvere på 5 ton og mindre er faktisk for
små til løvtræ. Det vil altså sige at i burde lave en kløver hvor man har en
pedal - kile udveksling på ca 1:100, med en ilgangsfunktion der flytter
kilen samme vejlæængde som pedalen (udveksling 1:1). Hvis man regner lidt på
det... en pedalvandring på 30 cm, bruger vejer 80Kg og et brændestykke på 30
cm = 100 tramp i pedalen... ikke så godt. Måske kunne i lave et system så
man træder med en konstant kraft og kilen så tilpasser trykket efter
modstanden i brændeklodsen? Altså hvis man nu siger at man f.eks. altid skal
træde med en kraft på 25Kg og hvis der så er brug for en kraft på 25Kg vil
udvekslingen være 1:1, bliver der så behov for at trykke med en kraft på
8000Kg vil udvekslingen ændre sig automatisk til 1:320. Dette tror jeg vil
give en god udnyttelse at kraften og tidsforbruget, da man typisk kun har
brug for den store udveksling over nogle få cm i brændet indtil det
"springer".
Jeg håber at i kan bruge mine strøtanker.

Med venlig hilsen
//zigge

PS: Laver i ikke en hjemmeside hvor vi kan følge projektet? Der er rigtigt
mange hjemmebyggere herude der sætter pris på nye ideer og resultater