Sten oven på septictank
Fra : Per

Dato : 16-02-03 17:40

Hej i gruppen
Jeg skal have lagt sten omkring en del af mit hus. På noget af det område
jeg vil lægge stenene på, er der et firkantet betondæksel, som jeg mener den
gamle septictank ligger under. Selve betondækslet ligger således lidt over
tærren, og jeg påtænker at der skal være grus og jord udenom og sten over
selve septictanken.

Kan man det eller er der risiko for at dækslet giver efter og moster Inga
falder igennem til en havefest. Det er ca. 7cm. tykt. Skal og må man fylde
tanken op med jord istedet eller hvad. Den er ikke i brug mere?

Gælder det samme for et (rundt) alm. brønddæksel, som dog ligger i plan med
jorden. Dvs at lægge grus og sten henover.

Mvh Per

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 16-02-03 17:56

> [...]
med
> jorden. Dvs at lægge grus og sten henover.

Moster Inga skal være ganske omfattende for at gå igennem et 7cm beton
dæksel, hun skal nok op og trykke med 300-500 kg.

Jeg er ikke sikker på hvad reglerne siger, men at gemme et dæksel under
fliser, asfalt eller tilsvarende har jeg da stødt på enkelte gange men så er
der som regl også en eller anden form for afmærkning(Gladsaxe kommune har
også gjort det).

Jeg har også gjort det hjemme hos mig selv. Da jeg lagde ny kloak fik jeg
placeret alle dæksler inde i bedene med en sten ovenpå og så pynte bark i
resten af bedet. Jeg fatter ikke at folk orker at se på de grimme rustne
dæksler i deres indkørsel. Og telefon dåsen på muren, og den udvendige
elmåler og naturgassen, og målerbrønden til vandet og jeg er ved at springe
i luften over de idiotiske teknikere og deres grimme installtioner. Nå jeg
fik lige lettet trykket.

I min kommune skal septiktanke der er taget ud af brug fyldes op med grus
(0-8mm).

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : SB

Dato : 16-02-03 23:13

"Per" <plarsenn@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

med
> jorden. Dvs at lægge grus og sten henover.

Skal nok være uheldig hvis der er en der falder igennem det, men hvis den
alligevel ikke bliver brugt, hvorfor så ikke fylde den op, har set folk har
brugt den til haveaffald, og så kommet sand ovenpå når den var ved at være
fuld.
Men ellers er de typisk på 1 - 1½m3 hvad vil koste en god "hund" i sand +
transport

Søren

Fra : HHIST

Dato : 17-02-03 04:40

Hej i Gruppen
En septiktank eller en brønd som ikke er i brug skal fyldes med sten 4-16 mm
eller 16-32 og helst støbes til i toppen, det er for ikke at lave den
eminete rottebolig. Rotterne kan ikke lave huler i sten de falder sammen om
dem, men saktens i jord sand og haveaffald. Reglerne for brønddæksler over
brønde som er ibrug er forskellige, det offentlige må stort set gøre som det
passer dem, men vi der bor på privat område skal have alle dæksler let
tilgængelige for offentlig inspektion, også hvis det handler om el , vand
etc. Så jeg ville ikke dække noget til inden jeg har fået grønt lys fra
teknisk forvaltning.
mvh FC
SB <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e500d07$0$137$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Per

Dato : 17-02-03 22:14

Så må jeg hellere fylde den op. Låget udgør nu også lidt af en
niveauændring, og den er lagt ca.4m fra hoveddøren, så lidt i vejen er den
da. Kan man mon smadre dækslet så det hele falder ned og ikke skal til at
fjernes mv.
Brønddækslet er i brug og i plan med tærren, men der er faktisk også en
gammel brønd med en vandhane op af, og en lang gammel ledning. Den kunne jeg
jo også fylde op ifølge dit råd. Jeg havde dog tænkt på at bruge brønden til
at vande have med, men vandet ser noget sumpet ud og kan nok ikke pumpes op.

Mvh Per

Fra : HHIST

Dato : 22-02-03 09:44

Hej Per
Med en stor forhammer kan du saktens smadre dækslet og det øverste af
brønden og lade det falde ned i brønden
hvis du får nogle "blinde rør" som ikke længre er i brug til at ligge i
jorden skal de hvis det er pvc afproppes med en godkendt prop kan købes i
byggemarkedet. Hvis det er beton skal enderne fyldes med beton. Hvis
reglerne skal følges skal afpropningen udføres af en aut. kloakmester.
mvh Finn
Per <plarsenn@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e515078$0$71709$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...