Varmeflytning - et skridt videre?
Fra : zigge

Dato : 16-02-03 02:50

Hej.

Jeg sad og kikkede lidt på varmeflytnings...dimser. Og pokkermer om jeg vil
investere 20.000+ i en bunke rør og en blæser. Nå det finder jeg jo nok ud
af at få billigt på en eller anden måde. Derfor var det at jeg ville spørge
om der er nogen her der kunne svare på et par ting?

Er der noget i vejen for at bruge plastrør istedet for de der galvaniserede
blikrør man normalt ser?
Hvor meget isolering skal der omkring rørene, luft har jo en ret lav
varmeledning?
Hvor mange gange skal man udskifte luften i rummene?
Og hvis man f.eks flytter luften fra stuen (brændeovnen) og ind i et par
andre rum, vil man så ikke få orkan i stuen hvis luftskiftet skal være af en
bestemt størrelse i de andre rum?
Kunne man ikke lave et "varmebatteri" i kælderen ved at lave en stor
isoleret kasse i kælderen med natursten i, og så blæse luften igennem den,
for senere at hente varmen ud af stenene? Jeg tænkte at det kunne virke som
en slags "udjævner" på lufttemperaturen, så man kunne fyre over vha.
stenlageret lige som i en finsk masseovn?

//zigge

Fra : SB

Dato : 16-02-03 14:28

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
spørge
> om der er nogen her der kunne svare på et par ting?

Det lyder også af meget, jeg regnede ud at jeg skulle af med 5200 for 10m
rør 1 blæser, en motorregulering ,og en termostat til at styre motoren.
samt div. fittings til ind og ud blæsning. min plan var at bruge plasticrør
til at flytte det med, når de er isoleret, er de vel lige så gode som alt
andet.
Det eneste sted man skulle bruge blikrør var til og fra motoren, noget med
mindre larm ved at sætte en meter på hver side af den

Søren

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 16-02-03 15:17

> [...]
> om der er nogen her der kunne svare på et par ting?
>
> Er der noget i vejen for at bruge plastrør istedet for de der
tror det ikke

> Hvor meget isolering skal der omkring rørene, luft har jo en ret lav
> varmeledning?
mine er isoleret med 50mm isolering, med noget sølvpapir på ydersiden

> [...]
> andre rum, vil man så ikke få orkan i stuen hvis luftskiftet skal være af
jeg startede med at blæse dem varme luft rundt, men jeg syntes ikke vi fik
meget varme ud af det, nu har jeg vendt motoren og blæser den kolde luft ned
i stuen, det giver en bedere varme her i huset

Mvh Jesper

Fra : Calle.

Dato : 16-02-03 15:54

zigge wrote:
> [...]
> galvaniserede blikrør man normalt ser?
> Hvor meget isolering skal der omkring rørene, luft har jo en ret lav
Tænker du på Kloak-rør, så må de orange ikke bruges indendørs, det er noget
med, at de afgiver giftige dampe.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Holten

Dato : 16-02-03 19:31

> [...]
> om der er nogen her der kunne svare på et par ting?
>
> Er der noget i vejen for at bruge plastrør istedet for de der

Jeg har for 10 år siden laver et system selv.

Over vores brændeovn har jeg lavet indsugningen i en kasse lang vores
synlige bjælker.
Dette går op på loftet (et u-udnyttet hjørne på 2. sal.) i toppen af en
isoleret trækasse.
Her i står en ventilator, og på den luftfiltret fra en Scania lastbil, som
luften så trækkes igennem inden jeg fordeler den videre til de øvrige rum.

Jeg har brugt 160 mm pvc rør til formålet, som så ligger i skunken.

systemet virker fint, og min kone snakker tit om, hvor lidt støv vi har i
huset. Filtret blæser jeg i gennem 2 gange årligt, og jeg skal tilføje, at
der sidder MEGET støv i det.

MVH

Holten