"Hoveddørs-inddækning"
Fra : khoms

Dato : 15-02-03 14:23

Hej NG

Jeg mangler et godt råd til hvordan jeg laver "indækning" til min nye
hoveddør.

Problemet er, at jeg ikke helt ved hvad jeg skal bruge af materiale til
netop denne opgave. Huset som døren sidder i er et murstenshus, og jeg har
efterfølgende efterisoleret på indersiden med lægter/rockwool, og uden på
det, en 11mm massonitplade.

Døren passede lige nøjagtigt til "hullet", der var ikke mere end 4-5mm hele
vejen rundt, og med en karm på 30mm i tykkelsen kan i godt se der ikke er
plads til alt for mange materialer som inddækning. Men jeg formoder at det
er bedst at isolere, måske med en tynd flamingoplade, inden jeg sætter
"plader" på.? Ellers opstår der vel kuldebro, specielt i det område, hvor
murstenene er.
Er der nogle der ved hvad jeg skal gøre, og hvad det bedste er at gøre i
sådan en situation? -hvilke materialer er bedst - og hvordan sætter jeg det
på?

Mvh Thomas

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 15-02-03 16:20

> [...]
> er bedst at isolere, måske med en tynd flamingoplade, inden jeg sætter
> "plader" på.? Ellers opstår der vel kuldebro, specielt i det område, hvor

Udvendigt mellem karm og mursten skal der stoppes med isolering, som kan
købes i strimler til trykke ind. Derefter skal der fuges med det materiale,
der er brugt til fugerne omkring de vinduer der er i umiddelbar nærhed af
hoveddøren.

Indvendigt skal dampspærren der er monteret i din pladevæg føres ud til
karmen, her skal den tapes/klæbes fast til karmen. Eller klemmes fast med
den plade(lysningen) der skal monteres fra karmen og ind til kanten af din
nye væg. Her monteres(kanten af din nye indvendige væg) nu en indfatning
hele vejen rundt. Du kan godt stoppe isolering ind mellem lysningen og
væggen. Til lysningen ville jeg vælge MDF eller tilsvarende type træfiber
plade.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : khoms

Dato : 15-02-03 16:44

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hele vejen rundt. Du kan godt stoppe isolering ind mellem lysningen og
> væggen. Til lysningen ville jeg vælge MDF eller tilsvarende type træfiber

Mange tak for oplysningen Philip. Men der er nok ikke meget plads mellem
lysningen og væggen med mindre jeg laver en lille afstand. Tror du det går
hvis jeg ikke kommer isolering imellem her. Hvordan ville du fæstne
lysningen til væggen? med skruer og rawplugs?

Mvh Thomas

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 15-02-03 21:12

> [...]
> hvis jeg ikke kommer isolering imellem her. Hvordan ville du fæstne
> lysningen til væggen? med skruer og rawplugs?

Det skal nok gå, men en smule isolering gør meget. Du kan trække lysningen
helt ud til kanten af karmen, så det ser ud som om karm og lysning er et,
det skulle give lidt ekstra plads bag pladen.

Pladen (lysningen) skal gøres fast i karmen og indfatningen. Så behøver den
ikke at fæstnes til væggen. Det bliver mere end rigligt stærkt. Hvis du er
nødt til at gøre den fast til væggen gøres det nemmest med montageskruer(der
skal forbores i både plade og væg og så sættes skruen i, og holder pladen i
den afstand fra væggen som da du satte skruen), ellers alm. skruer og rawl
plugs med en klods mellem plade og væg.

Fra : khoms

Dato : 16-02-03 13:30

> Det skal nok gå, men en smule isolering gør meget. Du kan trække lysningen
> helt ud til kanten af karmen, så det ser ud som om karm og lysning er et,
> det skulle give lidt ekstra plads bag pladen.

Vil palen i døren så ikke skrabe mod lysningen?? - hvad gør man her?

> Pladen (lysningen) skal gøres fast i karmen og indfatningen. Så behøver
den
> ikke at fæstnes til væggen. Det bliver mere end rigligt stærkt.

Hvordan gør jeg lysningen fast i karmen? der er ingen not i karmen.

Sorry at jeg bliver ved med at spørge... men jeg vil hellere være helt
sikker inden jeg går igang med arbejdet.

Mvh Thomas

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 16-02-03 14:30

> Vil palen i døren så ikke skrabe mod lysningen?? - hvad gør man her?

Jo det vil den vel egentligt når døren slår den vej, så er du nødt til at
trække lysningen lidt ind fra inderkanten af karmen (sikkert kun 5mm).

> Hvordan gør jeg lysningen fast i karmen? der er ingen not i karmen.

Når der ikke er nogen not, laver du en lille kvadratisk liste på den
dimension der er plads til (10*10mm f.eks.), den limes og sømmes med små
dykkere fast på karmen. Så sættes pladen ind til der og skrå sømmes med
dykkere.

> Sorry at jeg bliver ved med at spørge... men jeg vil hellere være
helt
> sikker inden jeg går igang med arbejdet.

bedre at spørge end forgøre

Fra : khoms

Dato : 16-02-03 23:02

> bedre at spørge end forgøre