rense kelimtæppe
Fra : Flemming Jørgensen

Dato : 15-02-03 11:24

Vi har et (ægte) Kelimtæppe str. 400x300 cm.
Vores renseri skal have 1850 kr. for at rense og imprægnere dette.
110 + 45 kr. for rens / imprægnering pr. m2.

Vi har aldrig prøvet at lave en tæpperens selv, så vi søger alle de gode råd
I måtte have til dette lille projekt: maskine / skum / sæbe / tørrens /
whatever??)

Tæppet er ikke specielt hærget/beskidt!

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
remove fbi.

Fra : Susanne

Dato : 15-02-03 15:15

Jeg har fra et øjenvidne, som har boet i et område med mange
indvandrerkvinder, hørt, at de, når de skulle rense/vaske deres tæpper tog
den ned i gården hvorefter de hældte sæbevand ud over dem og derefter vasker
dem som de ville vaske gulvet, med koste osv. Tæpperne skulle efter sigende
ikke tage skade af denne behandling, forudsat at det er et "ægte" tæppe. Jeg
har dog ikke selv prøvet metoden men når jeg engang får råd til en slags
tæpper vil jeg bruge samme metode. Har i hvert fald ingen planer om at
betale flere tusinde kroner for at få det lavet, når man kan gøre det selv
på et par timer.

mvh
Susanne.

Fra : berbeck

Dato : 15-02-03 23:39

"Susanne" <klmn2000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
vasker
> dem som de ville vaske gulvet, med koste osv.

Har du førhørt dig om, hvilken type sæbe, der anvendes? Sæbespåner eller en
universal?
Hilsen Else.

Fra : Lars Jensen

Dato : 16-02-03 11:05

On Sat, 15 Feb 2003 11:23:30 +0100, "Flemming Jørgensen"
<flej@fbi.jubiimail.dk> wrote:

> [...]
>I måtte have til dette lille projekt: maskine / skum / sæbe / tørrens /

Lej en våd-tæpperenser (kelimtæpper kan vel godt tåle vand?) i
byggemarkedet - er som regel gratis, hvis man køber shampooen der.
Prisen er 10-20 kr./kvm

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 16-02-03 17:32

> Tæppet er ikke specielt hærget/beskidt!

Det var mit, men det er også "kun 3 kvadatmeter".
Jeg hængte det op over noget ikke afsmittende rækværk, gik i gang med børste
og tæpperens så det blev gennemvædet, derefter gennemspulede jeg det med
vand of lagde det til tørre på nogle stiger i solen. Det var sommer .

Det blev helt rent, så det var et stort arbejde men det værd.

Hvis det var mig, ville jeg vente til en god varmeperiode,
Vibeke