Anemoner
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 10-02-03 12:36

Hej, er der nogen der ved, hvor man køber anemonefrø/knolde? Jeg tænker
specielt på almindelige, danske blå anemoner, men også de gule og hvide?
Og hvornår såer/sætter man dem?

Hilsen Dorthe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-02-03 17:19

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> wrote in message
> Hej, er der nogen der ved, hvor man køber anemonefrø/knolde? Jeg tænker
> specielt på almindelige, danske blå anemoner, men også de gule og hvide?
> Og hvornår såer/sætter man dem?

Er det ikke mere almindeligt at danske anemoner er hvide? Det er de i hvert
fald heroppe nordenfjords. Og så er det vel bare at gå en tur i skoven og
grave en knold op (og jeg aner ikke om man må og er også temmelig ligeglad).
Sådan gjorde jeg og de formerer sig støt.

vh
Jan

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 11-02-03 01:35

Hej Jan!
Der finde faktisk 5 arter anemoner i Danmark, blå, gul, svovlgul, hvid og
blegblå, hvoraf kun den hvide er almindelig. Nu er jeg faktisk selv uddannet
biolog, og ved hvor jeg finder alle fem slags, men kunne aldrig finde på at
fjerne de fire sjældne arter fra naturen! Derfor min forespørgsel om, hvor man
evt. kan få disse henne, dyrket i kultur.
Dorthe

"Jan Bøgh" skriver:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-02-03 18:58

> [...]
> fjerne de fire sjældne arter fra naturen! Derfor min forespørgsel om, hvor
> man evt. kan få disse henne, dyrket i kultur.

Jeg er HELT enig i denne holdning - min opfordring gik alene på den alm.
hvide.

vh
Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-02-03 18:56

On Mon, 10 Feb 2003 12:35:41 +0100, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrote:

>Hej, er der nogen der ved, hvor man køber anemonefrø/knolde? Jeg tænker
>specielt på almindelige, danske blå anemoner, men også de gule og hvide?
>Og hvornår såer/sætter man dem?

Jelitto Staudensamen i Tyskland har i hvert fald frø af Anemone
nemorosa, det er den hvide anemone fra skovbunden. De er dog af den type
frø som kræver en kuldeperiode for at spire, så knolde/rodstængler er
nok nemmere.

Nogle staudeplanteskoler sælger disse anemoner, sikkert mest i
forårstiden hvor de blomstrer, i løbet af sommeren visner de jo væk, så
er der ikke meget ved at have dem stående fremme.

Men som allerede skrevet er det allernemmeste nok at "låne" lidt i
skoven. Husk at spørge skovejeren først.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-02-03 19:38

> Hej, er der nogen der ved, hvor man køber anemonefrø/knolde? Jeg

Vores lokale plantecenter havde dem i store mængder i poser her i
oktober/november - og faktisk havde Jem og Fix dem også. Vi købte i hvert
fald et par poser til 10-15 kr.

Mvh Maria

Fra : Esther Raaby

Dato : 10-02-03 20:46

Hej Dorthe
Der findes flere slags af både hvide og blå anemoner.Der findes både
dobbelt små hvide anemoner, og nogen der er en del større. Af de blå
anemoner er der mørke og lysere farver. Der findes en sang om den blå
anemone, som Kaj Munk har lavet. Spørg i plantecentre eller hos naboer
og venner om de har dem.
Esther

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 11-02-03 01:41

Esther Raaby skriver:

> [...]
> anemoner er der mørke og lysere farver. Der findes en sang om den blå
> anemone, som Kaj Munk har lavet. Spørg i plantecentre eller hos naboer

Hej Ester!
Ja, den blå anemone er meget smuk, og også ganske sjælden i Danmark. Jeg
er ikke interesset i alle de eksotiske, kunstige former som man finder hos
mange forhandlere, men kun de 5 der lever naturligt i Danmark. Vi har en
meget stor naturgrund der trænger til kærlig behandling, og jeg bestræber
mig så vidt muligt på at få spændende, naturligt forekomne planter til at
gro der, uden at skulle ud og stjæle fra naturen, hvilket jo også er dybt
forbudt.
Hilsen Dorthe
http://www.kishka.dk/dorthes/

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-02-03 02:19

Dorthe Prip Lahrmann skrev:

> Ja, den blå anemone er meget smuk, og også ganske sjælden i Danmark. Jeg
> er ikke interesset i alle de eksotiske, kunstige former som man finder hos
> mange forhandlere, men kun de 5 der lever naturligt i Danmark.

I en artikel på Havenyt.dk <http://www.havenyt.dk/artikler/312.html>
skriver Jens Thejsen at den danske blå anemone kan købes på
planteskoler.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-02-03 02:20

Dorthe Prip Lahrmann skrev:

> [...]
> til at gro der, uden at skulle ud og stjæle fra naturen, hvilket jo også er

Er det nu også det? Jeg mener at have læst, at man må have det med som
kan "være i en hat".

I "Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og opholde
sig i naturen"
<http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2000/0084205.htm#K5> paragraf 28
står bl.a. følgende:

På strandbredder, andre kyststrækninger, klitfredede arealer, i
skove, på udyrkede arealer og på veje og stier i det åbne land er
ikke tilladt følgende:

[...] Foretage erhvervsmæssig indsamling af nødder, bær, svampe,
frø og kogler, blomster, urter, grene, kviste, mos og lav m.v.
Indsamling i begrænset omfang til privat brug er tilladt.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 11-02-03 11:46

Jakob Bock skriver:

> [...]
> frø og kogler, blomster, urter, grene, kviste, mos og lav m.v.
> Indsamling i begrænset omfang til privat brug er tilladt.

Hej Jakob
Jamen det er da sandt nok, man må gerne tage nødder, blomster svampe osv, idet der
jo er tale om "fornybare" varer. Dvs. træer sætter jo også nødder næste år,
blomsterne blomstrer og mycelier laver svampe. Graver du derimod en plante op,
kommer den jo ikke igen næste år, andet end hjemme i din have, og så er det
tyveri. At man så henter nogle hvide anemoner i en dækket skovbund, eller (nogle
få) andre almindelige planter, det er jeg sikker på ikke træder nogen over tæerne.
Men derimod at hente ganske sjældne planter på deres få voksesteder rundt omkring
i landet, synes jeg er forkasteligt, og i mange tilfælde og så forbudt.
Hilsen Dorthe

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 11-02-03 11:46

Hej, tak for linket. Desværre skriver han jo ikke på hvilke planteskoler, og dem
jeg har besøgt indtil nu, havde dem ikke.
Dorthe

Jakob Bock skriver:

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-02-03 19:15

On Tue, 11 Feb 2003 11:46:26 +0100, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrote:

>Hej, tak for linket. Desværre skriver han jo ikke på hvilke planteskoler, og dem
>jeg har besøgt indtil nu, havde dem ikke.

så bed dem om at skaffe den hjem - den er ganske almindelig i
staudeplanteskolernes sortiment, så alle planteskoler burde uden
problemer kunne få den.

Ellers har Jelitto Staudensamen i tyskland i hvert fald frø af den - men
de er både dyre og besværlige at få til at gro, hvis jeg husker ret.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 11-02-03 20:39

On Mon, 10 Feb 2003 12:35:41 +0100, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrote:

Hej Dorthe.

>Hej, er der nogen der ved, hvor man køber anemonefrø/knolde? Jeg tænker
>specielt på almindelige, danske blå anemoner, men også de gule og hvide?
>Og hvornår såer/sætter man dem?

Prøv at søge på anemone i onlineshoppen på http://www.lund-hede.dk/

Jeg fandt en del forskellige, men ved ikke om det er den/de ønskede.

Hjerteligst
Dorte

--
www.bornholm.nu