Stenhård aske i brændeovnen?
Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 10-02-03 10:34

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 10-02-03 10:57

Finn Hybjerg Hansen (fhh@kom.auc.dk) skrev i
Pine.GSO.4.33.0302101002430.14557-100000@tatra.kom.auc.dk:
> Er der nogen her der har en mulig forklaring på dette fænomen?

Nej, men jeg har nøjagtigt samme fænomen i min brændeoven.
Vi brænder også Eg, bøg, elmetræ og en smule birk.
En kammerat har iøvrigt også nøjagtigt sammen "problem", og vi talte om
det forleden, og kunne ikke finde nogen forbuftig forklaring...

Mon det er tungmetaller der er ophobet i træerne....?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 10-02-03 11:23

Fra : Jesper KA

Dato : 10-02-03 13:20

"Finn Hybjerg Hansen" <fhh@kom.auc.dk> wrote in message
> Rart ikke at være alene
>
> Men en forklaring savnes stadigvæk. Tungmetaller tror jeg ikke det kan
> være, så mange tungmetaller kan der altså ikke være i 1-3 stykker
brænde.

Det lyder som en god opgave for Leth ..

Regards

Fra : HSC

Dato : 10-02-03 14:18

"Finn Hybjerg Hansen" <fhh@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Håber nogen her kan hjælpe med dette mysterium:
>
> Jeg har af og til oplevet at der ligger nogle hårde flade stykker
> et-eller-andet i asken i brændeovnen, forskellige størrelser, men kan
> f.eks. være som et kreditkort, og 5-20 mm tykt og knudret.

-

Det har vi også, (nogle gange) og vi fyrer med træpiller.
Her tit undret mig over hvor dælen det kommer fra.

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 10-02-03 18:01

> Håber nogen her kan hjælpe med dette mysterium:
> Er der nogen her der har en mulig forklaring på dette fænomen?

Nej, men jeg har hørt at det hjælper med en smule kalk i brændselet.
Ved ikke hvorfor

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 11-02-03 11:44

Fra : HSC

Dato : 11-02-03 13:18

> Hej
>
> Jeg vil have ringet til skorstensfejeren om dette, eller evt. et
> pejsecenter. Hvis jeg finder en fornuftig forklaring vender jeg tilbage i
> denne tråd
>
> Indtil da kan interesserede kigge på disse billeder af klumperne:

JA, fuldstændig den samme slags spøjse "dimser" vi også få nogle gange.
Hvis du får en forklaring, hører jeg MEGET gerne hvad den er

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 11-02-03 16:31

"Finn" == Finn Hybjerg Hansen <fhh@kom.auc.dk> writes:

> [...]
> denne tråd

> Indtil da kan interesserede kigge på disse billeder af klumperne:

Det er asken der smelter sammen til slagger. Det sker når
forbrændingen i ovnen foregår ved en høj temperatur. Der er ingen
grund til panik, du burde snarere glæde dig over at du har en effektiv
forbrændig af røggasserne.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 11-02-03 16:54

Finn Hybjerg Hansen (fhh@kom.auc.dk) skrev i
Pine.GSO.4.33.0302111139240.21200-100000@tatra.kom.auc.dk:
> Indtil da kan interesserede kigge på disse billeder af klumperne:

Fuldstændigt magen til dem jeg har - vores "lavaklumper" er dog noget
mindre

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 12-02-03 09:03

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-02-03 09:50

Finn Hybjerg Hansen (fhh@kom.auc.dk) skrev i
Pine.GSO.4.33.0302120845160.6491-100000@tatra.kom.auc.dk:
> Anyway, hvis ren aske kan smelte til slagger, kan det så skyldes at
> min ABC Ravel har automatik?

næppe, for jeg har samme fænomen som dig, og jeg har ikke automatik i
min brændeovn.

Btw, er du ikke rar at svare under det tidligere indlæg, og klippe det
fra som du ikke kommenterer ? Læs evt. mere her:

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 12-02-03 09:54

"Finn" == Finn Hybjerg Hansen <fhh@kom.auc.dk> writes:

> Hej Anders.
> Er det noget du ved helt sikkert?

Så sikkert, som du nu kan forvente af et indlæg på usenet Jeg er
hverken skorstensfejer eller civilingeniør, så jeg har ingen fagviden
at holde mig til.

> Jeg tænkte også på noget i den stil, men troede ikke at aske kunne smelte?
> Slagger lyder rigtigt nok, men jeg troede kun det kunne være et resultat
> af urenheder i det der brændes, og det kan jeg ikke forstå der skulle være
> noget af i rent træ fra skoven?

Jeg har observeret det samme fænomen i et halmfyr, hvor der
definitivt ikke er andet end halm (og en lille smule
sisal).

> Anyway, hvis ren aske kan smelte til slagger, kan det så skyldes at
> min ABC Ravel har automatik?
> For når der kun er gløder tilbage, så falder røgtemperaturen, og så
> flytter automatikken luftindtaget fra sekundær til primær. dvs. der kommer
> mere luft op gennem rysteristen, lige som en esse (hedder det vist?) hos
> en smed, der jo netop puster luft op gennem et glødelag for at få en
> hvidglødende temperatur at smede jernet med.

Det lyder plausibelt. Ovennævnte halmfyr kører med fuld skrue på
primærluften, så der kommer forbrændingstemperaturen (sekundær) op på
en 800-900 grader.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 12-02-03 09:08

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 12-02-03 10:00

"Finn" == Finn Hybjerg Hansen <fhh@kom.auc.dk> writes:

> Hej
> Ja, det er også de største jeg har haft. Specielt den grønne farve er
> fremherskende på disse klumper, og jeg kan ikke forstå hvordan den opstår?

Umiddelbart vil jeg tro at det drjer sig om nogle af de mineraler der
er i træet.

Prøv evt. at spørge i dk.videnskab.
--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>