Højbede
Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-02-03 09:44

Nu begynder det altså snart at krible for alvor. I år vil jeg lave højbede i
køkkenhaven, som er en halvcirkel med diameter på 12m med ekstra 3 m, hvor
der er placeret en række asparges. Men hvor store skal højbedene være, for
at det er fornuftigt? Der skal hovedsaglig være løg, jordbær, asier,
drueagurk, tomat, porre, rødkål og blomkål. Jeg har frugtbuske, som
afgrænsning og krydderurter andetsteds, så bortset fra jordbærene, vil det
være ting, der skal rundere hvert år.

Vil en længde på 2 m være for lidt/meget? Er det bedre at lave dem længere,
og så have 2 slags i dem? Og hvad med bredden? Og hvad skal jeg lægge i
mellem? Flis er jo ret kostbart (bor på Sjælland), og græs skal slås, fliser
skal luges...........Nogen idéer?

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-02-03 11:08

On Sat, 8 Feb 2003 09:43:32 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>der er placeret en række asparges. Men hvor store skal højbedene være, for
>at det er fornuftigt? Der skal hovedsaglig være løg, jordbær, asier,

Det kommer helt an på hvad dit formål med at lave højbede er - hvis det
er for at undgå at bukke sig for meget, så skal de være højere end hvis
det bare er for at få løs jord som aldrig trampes i.

Hvis det bare er for at få bedene afgrænset og at undgå at trampe i dem,
så er 20 cm nok vil jeg mene.

>Vil en længde på 2 m være for lidt/meget? Er det bedre at lave dem længere,
>og så have 2 slags i dem? Og hvad med bredden? Og hvad skal jeg lægge i

Længden er smag og behag. Om de er 2 eller 4 meter lange er ret
ligegyldigt. Og om man skal sætte kål i et, salat i et, eller kål i et
halvt og salat i et halvt, det er heller ikke den store forskel.

Bredden skal ikke være større end du kan nå ind til midten fra siderne,
det plejer at være 120-140 cm, men prøv dig lidt frem.

>mellem? Flis er jo ret kostbart (bor på Sjælland), og græs skal slås, fliser
>skal luges...........Nogen idéer?

Jeg ville bruge fliser hvis pengene var til det. Godt nok kommer der en
smule ukrudt i sprækkerne, men jeg tror det er småting. Tænk også på at
man tit spilder lidt jord på gangene når man arbejder i bedene - hvis
der er fliser så er det nemt at feje. Hvis der er flis, så risikerer man
at ukrudt alligevel nemt får fat i denne spildte jord, og får både flis
og græs vil gangene lettere 'hæve' sig, fordi man spilder jord på dem.
Og hvis man er lidt flittig med at feje sine fliser, så holder man også
ukrudtet væk.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : Hanne Pedersen

Dato : 08-02-03 14:35

Hej Maria
Hjemme hos os er det ikke i køkkenhaven vi har størst interesse, men sidste
år lavede vi dog alligevel 2 bede på 1 x 4 meter i ca 15 cm højde.
- det fungerede så godt, så vi nok laver et 3. bed i år ! Ligesom dig har vi
krydderurterne et andet sted i lidt højere og mindre bede.
Imellem bedene har vi ral/nøddesten, det er nemt at vedligeholde, og man
skal ikke bekymre sig om, om der kommer lidt jord udenfor bedet, for det kan
rives væk.
God arbejdslyst
Hanne Pedersen

Fra : Jakob Bock

Dato : 08-02-03 15:57

Mads Lie Jensen skrev:

> Bredden skal ikke være større end du kan nå ind til midten fra siderne,
> det plejer at være 120-140 cm, men prøv dig lidt frem.

Vores bede er 150 cm bredde -- og det er nok en anelse for bredt. Det
er i hvertfald ikke specielt sjovt, når man skal plante løg og porrer
ud.

> Jeg ville bruge fliser hvis pengene var til det.

... eller de kan skaffes gratis. Vi udvidede sidste år vores
køkkehave, og lagde her nogle gamle fliser på 40x40 cm mellem bedene.
Selvfølgelig spirer der lidt ukrudt frem mellem sprækkerne, men hvad så?

I den anden del af vores køkkenhave har vi indrammede bede med
græsgange imellem. Det er jeg ret glad for -- så har man noget blødt
at gå og sidde på, når der skal sås og håndluges. Der er dog en del
arbejde med at klippe græsset ind til brædderne, da plæneklipperen jo
ikke når helt derind.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-02-03 16:21

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Vores bede er 150 cm bredde -- og det er nok en anelse for bredt. Det
> er i hvertfald ikke specielt sjovt, når man skal plante løg og porrer
> ud.

Hvad laver i bedene i..? Træ, sten eller..?

Overvejer selv at lave nogle til sommer.

> [...]
> at gå og sidde på, når der skal sås og håndluges. Der er dog en del
> arbejde med at klippe græsset ind til brædderne, da plæneklipperen jo

Ja, man kunne evt. lægge en sten lamgs bedene og så græs imellem. Så har man
ikke problemet at skulle klippe græsset ind mod bedet.

Mvh - Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-02-03 18:53

On Sat, 08 Feb 2003 15:56:57 +0100, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Vores bede er 150 cm bredde -- og det er nok en anelse for bredt. Det
>er i hvertfald ikke specielt sjovt, når man skal plante løg og porrer
>ud.

Ja, jeg vil også hellere have bedene en smule smallere end en smule for
brede - man bliver helt radbrækket af at række ind til midten.
Det er heller ikke sjovt at skulle have knæene liggende på bedkanten for
at nå ind til midten - det kan hurtigt gøre rigtig fælt ondt.

>.. eller de kan skaffes gratis. Vi udvidede sidste år vores

Hvis fliserne er gratis, så er pengene der til dem

> [...]
>at gå og sidde på, når der skal sås og håndluges. Der er dog en del
>arbejde med at klippe græsset ind til brædderne, da plæneklipperen jo

Men du kan køre med klipperen mellem bedene? Hvis bare man kan det, så
behøver man ikke at klippe de høje kanter mod bedkanterne så tit.

Jeg har nogle bede hvor jeg slet ikke kan komme til med plæneklipperen.
Her går jeg en tur med buskrydderen ca. hver 14. dag, men det sviner ret
meget i bedene. Men bortset fra det er det nu skønt med græs.

(Det skal måske lige siges at mine bede ikke er højbede, men bede med
potter i, hvor der så er en kant omkring af brædder - men mht.
størrelser og gange, så er problemerne nok de samme)

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-03 19:24

Der er et firma som er begyndt at lave modulopbygget højbede, dem kan
du se på følgende hjemmeside, det kan være at du kan få nogle ider derfra.
www.landhojbede.dk

Hilsen Jens.

Fra : Per H

Dato : 08-02-03 19:31

On Sat, 8 Feb 2003 19:23:54 +0100, "Jens W. Sohl"
<jenssohlXpost5.tele.dk> skrev:

>Der er et firma som er begyndt at lave modulopbygget højbede, dem kan
>du se på følgende hjemmeside, det kan være at du kan få nogle ider derfra.
> www.landhojbede.dk

til oplysning.
Højbede i alle mål, og faconger kan bestilles her.
www.ph-byg.dk

Vh Per

Fra : Jakob Bock

Dato : 08-02-03 19:31

Martin Christiansen skrev:

> Hvad laver i bedene i..? Træ, sten eller..?

Vi har brugt 15 cm høje lærkebrædder.

> Ja, man kunne evt. lægge en sten lamgs bedene og så græs imellem. Så har man
> ikke problemet at skulle klippe græsset ind mod bedet.

Ja, det ville være en god ide.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 08-02-03 19:35

Mads Lie Jensen skrev:

> Men du kan køre med klipperen mellem bedene? Hvis bare man kan det, så
> behøver man ikke at klippe de høje kanter mod bedkanterne så tit.

Vores plæneklipper kan lige nøjagtigt klemme sig igennem, men de
inderste 5-10 cm græs skal nu klippes jævnligt alligevel -- ikke
mindst pga. af snegle. Det er jo ideelt for dem, at kunne ligge
beskyttet mellem græs og brædder i dagtimerne.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Alex W

Dato : 09-02-03 23:38

> [...]
> og så have 2 slags i dem? Og hvad med bredden? Og hvad skal jeg lægge i
> mellem? Flis er jo ret kostbart (bor på Sjælland...

Vi bor også på sjælland (nord). Jeg har anlagt en køkkenhave med bede i
firkanter a 1x1 meter
4 stykker med fliser uden om. Vi vil bare have krydderurter og lidt salat.
Vi fik idéen efter at have set en klosterhave. Udenom det hele har vi brugt
grus hvor der er plantet Buxbom som lavt læhegn.

Vi har mange højbede i prydhaven opbygget af sten med grus udenom.
Grus er billigt og nemt at holde, (lige en rive og hvis der er spildt lidt
jord, så lidt grus ovenpå igen. Måske en mulighed ??

/Alex

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-02-03 23:50

Her er der lidt om hvad man kan fylde i dem

http://ljohans.com/planteleksikon/hu80.html

Mvh - Martin