Askepot?
Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 06-02-03 08:14

Fra : Hanne

Dato : 06-02-03 09:58

"Finn Hybjerg Hansen" <fhh@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:Pine.GSO.4.33.0302060806300.7660-100000@tatra.kom.auc.dk...
> [...]
>
> I de 3 år jeg har haft brændeovn er jeg af og til stødt på tilbud på en
> AshPot aske-støvsuger-spand til at sætte foran støvsugeren så man kan
> støvsuge asken fra brændeovnen.
> Princippet er simpelt og selv om vi fint har klaret at tømme askeskuffen
> udenfor, så tiltaler det mig da lidt blot at kunne støvsuge asken væk. På
> den anden side kunne den også være sådan en ting der viser sig at være
> mere i vejen end til gavn
>
> Så hvordan er det i praksis, er der nogen her der har den, og vil
> fortælle om deres erfaringer med den, fordele og ulemper?

Vi har haft en i mange år, og den fungerer da egentlig udmærket. Fordelen er
jo, at det ikke støver ud i rummet, hvilket næsten ikke kan undgås, når man
skovler det ud (hvis man ikke har en askeskuffe at bære ud i). Ulemperne er,
at det altså tager et stykke tid at suge en rimelig stor ovn (stor Morsø)
tom, og at filtrene i støvsugeren godt kan blive tætte at fint askestøv. Vi
bruger en gammel støvsuger til formålet- kan ikke nænne at bruge den nye.
Konklusionen er nok, at hvis det skal gå stærkt, gider jeg ikke at hente
udstyret men skovler det ud.

Med venlig hilsen
Hanne

Fra : PH

Dato : 06-02-03 12:01

> Så hvordan er det i praksis, er der nogen her der har den, og vil
> fortælle om deres erfaringer med den, fordele og ulemper?

Vi er meget glade for vores Askepot, og bruger den flittigt.

Fordelene er at det er nemmere at støvsuge end at skovle, og ulemperne er
udover det med støvsugerfiltrene som en anden skriver herunder at kvaliteten
af askepotten lader "plads til forbedringer".

Ulempen ved vores askepot er at røret er lidt for usmidigt og måske lidt vel
kort, og så har det tendens til at ryge af låget på askepotten. Det er en 2
år gammel model vi har, så måske er det blevet udviklet lidt på "potten"
siden?

Fra : Benjamin Hansen

Dato : 08-02-03 19:20

Hej

Jeg har forsøgt at bruge en sådanne askesuger, men synes det tager længere
tid at støvsuge ovnen tom, i forhold til at benytte askeskuffen og en lille
skovl. Videre skal spanden også tømmes udendørs, og det sviner ligeså meget
som at tømme en askeskuffe, med mindre man benytter en pose i spanden, men
det er sjældent at min aske ikke indeholder gløder.
Og så fylder den lige så meget som en støvsuger og så skal man også have
støvsugeren frem, - besværligt og unødvendig synes jeg.

Mvh Benjamin