Olie tank alarm
Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 05-02-03 15:28

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-02-03 02:13

Finn Hybjerg Hansen wrote:
> Hej
>
> Jeg har konstateret at vi skal en olietankalarm monteret, da dette er
> blevet lovpligtigt.
>
> Er der nogen her der har erfaringer med hvad dette kan koste, og hvem
> man skal henvende sig til?

....jeg snakkede med en bekendt, som er i lære som VVS-mand, og han
forærede mig stumperne: en fløjte - ja, en fløjte, som sidder inde i et
rør...

....nå, men den skulle jo monteres, så jeg fik det gamle rør af - det er
det, som tanken lufter ud igennem, når der blir fyldt på / blir brugt af
indholdet, og stor var min overraskelse, da jeg opdagede, at der
allerede sad en fløjte inde i det oprindelige rør...

....tanken er fra -66 / -67, så det havde jeg ikke regnet med...

> Må man selv foretage installeringen?

....det er så simpelt, at det *må* være lovligt

....du skal måske bruge en stor rørtang til at pille det gamle rør af
med, hvis der da ikke allerede sidder en fløjte i det...

....hvis der er en "hat" på udluftsningsrøret, kan du prøve at skrue den
af, så du kan kigge ned og se efter...

> Er der forskel på indendørs og udendørs tanke fx. mht. hvad type
> alarm der skal monteres?

....princippet er vel ens: når vædskespejlet når spidsen af fløjten,
mangler der 100 l i en 1200 l tank, og fløjten holder op med at larme...

....så har oliemanden 20 sekunder til at lukke for hanen, forklarede
Haar-manden mig sidst
Hans

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 06-02-03 12:29

"Finn Hybjerg Hansen" <fhh@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Må man selv foretage installeringen?
>
> Er der forskel på indendørs og udendørs tanke fx. mht. hvad type alarm der

Du kan henvende dig til dit olieselskab, de foretager den slags eller kan
henvise til en service teknikker der laver det. Men du må godt lave det
selv.
Fløjterne kan købes i et velassorteret byggemarked eller din lokale VVS mand
(hvis han vil sælge dig en).
Der er ikke forskel på fløjten uanset om det er til udendørs eller indendørs
brug (faktisk kan de også monteres på jordtanke, men det er ikke særligt
godt).
Selv installationen er ret simpel:
1. Skru udluftningsrøret af tanken.
2. Sæt fløjten i.
3. (Afkort og) monter røret igen. Dette kan kræve værktøj til gevindskæring,
det kan ofte lejes i det lokale byggemarked.
Inden du går igang vil jeg dog anbefale dig at du undersøger om der er en
fløjte på din tank, du kan bruge et gammelt chauffør trick. Pust luft ned i
tanken gennem påfyldningsrøret, kommer der en hyle tone fra udluftningen er
alt iorden.
Da jeg var i shell var det et krav fra selskabets side at vi ikke måtte
læsse af på tanke uden alarm. Selskabet monterede årligt omkring 500 alarmer
hos kunderne, som regel på firmaets regning.
Jeg mener at de havde en listepris på en komplet montage der hed ca 500,-
hvis tanken var "til at gå til". Så du kan måske overveje om det er besværet
værd eller om du bare skal lade teknikkeren montere en alarm næste gang han
kommer for at lave det årlige eftersyn.

MVH
Thomas (Benzin- og Oliechauffør)