Loft
Fra : Peter

Dato : 03-02-03 21:33

Hej NG

Jeg skal til at sætte gipsplader op som loft i min stue og skal derfor igang
med at lave forskalling.
Jeg har tænkt mig at slå forskallingsbrædder op på undersiden af bjælkerne,
med ca. 30 cm. fra midt til midt.
Der er ca. 1 meter mellem bjælkerne og brædderne kommer til at sidde på
tværs af disse.

Er der nogen der kan fortælle mig hvor tykke brædderne skal være, for at
kunne bære to lag gips uden at komme til at hænge?.

Hilsen Peter.

Fra : henning nielsen

Dato : 03-02-03 23:18

Peter <elsbaFJERN@get2net.dk> skrev:
>Hej NG
>
>Jeg skal til at sætte gipsplader op
>som loft i min stue og skal derfor igang
> [...]

hej peter

forskallingen bør ikke være under 22mm, og iøvrigt bør
brædderne vende sådan at årringenes yderside vender opad,
derved opnåes den bedste styrke.- kik i endetræet.

mvh henning nielsen

Fra : Lars Jensen

Dato : 04-02-03 01:53

On Mon, 3 Feb 2003 21:32:51 +0100, "Peter" <elsbaFJERN@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>
>Er der nogen der kan fortælle mig hvor tykke brædderne skal være, for at
>kunne bære to lag gips uden at komme til at hænge?.

Ifølge Danogips´ vejledning kan man bruge 1" forskalning ved afstande
mellem bjælkerne op til en meter, ved afstande på 1-1,2 meter skal du
bruge 1 1/4"

Du kan selv læse resten af vejledningen her:
http://www.danogips.dk/dok/GDS_3_0_Nye_glatte_lofter.pdf

God arbejdslyst

Lars