Utæt inddækning ved emhætteventilation
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 03-02-03 12:44

Da jeg ikke fik svar før, prøver jeg lige en gang til:

Burde en gør-det-selv mand med hænderne skruet fornuftigt på (som jeg selv)
kunne udskifte ventilationskanalen fra emhætten, dvs. det stykke rør der går
fra loftpladerne til og med det stykke der rager udenfor et alm. eternittag.

Der kan vel fås hætte og inddækning i eet stykke plast (?) som passer, men
er der nogle ting som man skal passe særligt på?

Hvad med isolation af røret - hvad er smartest at bruge?

Hvad med fastgørelse - i dag hænger der et rør (lavet af noget der ligner
eternit (?), og derfor relativt tungt) i en trækonstruktion, men et plastrør
(som jeg antager er hvad jeg skal bruge (?)) vejer jo ikke særlig meget. Kan
det bare stå ovenpå loftpladerne?

Der er tale om et et-plans parcelhus med 20 graders tag-hældning, og en
familie der er træt af at tørre vand op fra emhætteskabet...

Mvh
Michael

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-02-03 13:00

Michael Jørgensen wrote:

> et plastrør (som jeg antager er hvad jeg skal bruge (?)) vejer jo
> ikke særlig meget.

....jeg mener, det ikke må være brandbart...

....forestil dig ild i en gryde, mens emhætten suger ilden op i røret...
:-/
Hans

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 03-02-03 14:14

[snip]

> ...jeg mener, det ikke må være brandbart...

Muligvis... Men det kan være det er lavet af samme materiale som den
fleksible plast-slange man kobler emhætten til aftrækskanalen med.

> ...forestil dig ild i en gryde, mens emhætten suger ilden op i røret...

Brrrr! Man får associationer til ildspyende drager og deslige - i det
tilfælde vil jeg være glad for asbesten der er i eternitten...

Mvh
Michael

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 03-02-03 14:26

"Hans Paulin" <his@it.dk> wrote in news:b1lljh$8ib$1@sunsite.dk:

> ...jeg mener, det ikke må være brandbart...
>
> ...forestil dig ild i en gryde, mens emhætten suger ilden op i røret...

Det var netop det, der brændte hovedbygningen på Skive Kaserne ned til
grunden i 1995. Årtiers fedtaflejringer på indersiden af iøvrigt ubrændbare
ventilationsrør fra cafeteriet brød i brand, og de var desværre skjult på
en sådan måde i bygningens flade tag (vistnok tidligt 70'er byggeri), at
slukning var helt umulig.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Jette Mogensen

Dato : 03-02-03 14:00

"Michael Jørgensen" <mijo@FJERN.pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er tale om et et-plans parcelhus med 20 graders tag-hældning, og en
> familie der er træt af at tørre vand op fra emhætteskabet...

Hej Michael

Også vi var dødtrætte af at tørre vand op på komfuret om morgenen,problemet
var størst om vinteren ved lave udetemperaturer.
Vi troede at problemet løste sig,da vi fik nyt køkken og selvfølgelig ny
emhætte,isoleret efter alle kunstens regler.Men .Der var stadig vand på mit
komfur.
Vi har nu løst problemet ved at lade emhætten køre på fuld kraft i 5
minutter efter at vi er færdige med madlavningen.Det larmer men det
virker.Hvis dit problem er det samme,kan det være du kan bruge løsningen.

mvh Jette

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 03-02-03 14:17

[snip]
> [...]
> minutter efter at vi er færdige med madlavningen.Det larmer men det
> virker.Hvis dit problem er det samme,kan det være du kan bruge løsningen.

Der er ingen tvivl om at problemet er størst om vinteren, men vi har nu også
oplevet det om sommeren. Fik fuget inddækningen af en VVS-mand, og det hjalp
da også - i et par måneder

Jeg vil selvfølgelig prøve dit råd, men jeg tror nu vi har en utæthed.

Ved du om jeres rør er isoleret? Jeg ved dog så meget, at det *skal* være
isoleret for at undgå kondensering på indersiden af røret på vej op gennem
det (kolde) loftrum.

Mvh
Michael.

Fra : Jette Mogensen

Dato : 03-02-03 14:24

> [...]
> isoleret for at undgå kondensering på indersiden af røret på vej op gennem

Vores rør er isolerede.Men røret er ikke lige,vi tror det er derfor vi må
lade emhætteb køre ekstra

mvh Jette