Gulvafløb i badeværesle?
Fra : Henrik Jensen

Dato : 02-02-03 21:17

Hejsa

Jeg er i gang med at bygge et badeværelse på 1.salen i et ældre hus fra
1943. Jeg har gjort mig bekendt med diverse forskrifter og normer på
området, men har dog et spørgsmål.
Det drejer sig ganske enkelt om der i gulvet udenfor brusenichen SKAL være
et gulvafløb ? Brusenichen er opbygges af de her glaskabiner, og der er en
ca. 5 cm kant ved gulvet, så at vandet i nichen ikke kommer ud på gulvet.
Men jeg er i tvivl om der udenfor kabinen også skal være et gulvafløb iht.
gældende lovgivning? Udenfpr nichen findes der håndvask og toilet
Gulvet i rummet er et "tungt" gulv, dvs. støbelag på krydsfinérplader.

Mvh. Henrik

Fra : Per H

Dato : 02-02-03 21:38

On Sun, 2 Feb 2003 21:16:57 +0100, "Henrik Jensen"
<fahmeda_fjernmig@post.tele.dk> skrev:

> [...]
>et gulvafløb ? Brusenichen er opbygges af de her glaskabiner, og der er en

Ja der skal være at afløb uden for brusekabinen, det er
vådrumsreglerne der bestemmer det.

Vh Per

Fra : Thomas

Dato : 03-02-03 14:31

Vi har lavet den operation for 2 år siden i vores murermestervilla fra 1950.

Der skulle ikke være afløb i badeværelset ud over det i brusekabinen, og
det er synet og godkendt af kommunen.

iøvrigt sprang vi det store arbejde med guldstøbning over og lagde et flot
vinylgulv ovenpå 2 x gulvfiner istedet.

vinylen skal limes og fuldsvejses, den er ført 10 cm op af alle vægge,
undtaget dørhul, som er fuget op så der er 5 cm "kar" i hele badeværelset
såfremt noget går galt.. ( må kun laves af autoriseret )

den operation sparede os en del penge..

thomas

Fra : Henrik Jensen

Dato : 03-02-03 18:26

Tak for jeres svar, selvom det er to forskellige meninger.
Nu nævner du kommunen!!!! Jeg har ikke snakket med dem omkring denne
ombygning, skal man det????

Mvh. Henrik

Fra : Per H

Dato : 03-02-03 20:40

On Mon, 3 Feb 2003 18:25:45 +0100, "Henrik Jensen"
<fahmeda_fjernmig@post.tele.dk> skrev:

>Tak for jeres svar, selvom det er to forskellige meninger.
>Nu nævner du kommunen!!!! Jeg har ikke snakket med dem omkring denne
>ombygning, skal man det????

Det var faktisk mig der tog fejl.

Der er ikke krav på 2 gulvafløb.

Men hvis man monterer håndvaske hvor der ikke er sikkerhedsafløb i (
det lille hul i toppen) så skal der monteres et gulfafløb extra.

Jeg har lige snakket med en aut vvs om dette..

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 03-02-03 21:38

Ja, du skal søge byggetilladelse til betydelige ændringer af boligen -
herunder, hvis du ændrer badeværelset. Det afhænger dog af, om du bare
renoverer eller laver et nyt/ændret badeværelse.

Spørg i teknisk forvaltning.

VH
Jakob

Fra : Thomas

Dato : 04-02-03 12:39

Det er faktisk forskelligt, i min kommúne vil teknisk forvaltning meget
gerne være med til sådanne ombygninger
og de er faktisk en god hjælp da de ved mange ting.

Men jeg mener ikke du skal søge en egentlig byggetilladelse, men du skal
indberette ændringerne til bl.a bbr registret.

Thomas

Fra : Jesper Hansen

Dato : 04-02-03 03:20

> [...]
> ca. 5 cm kant ved gulvet, så at vandet i nichen ikke kommer ud på gulvet.

Det er dette punkt der er det springende.
I kraft af du har denne kant og evt. oversvømmelse fra de andre
vådrumsinstallationer derfor ikke kan flyde væk, *skal* der være et akstra
afløb. Alternativt skal du undlade kanten op, og istedet lave en kant ned
til brusenichen - hvis det er det du er i gang med så må du undskylde
misforståelsen - så skulle du kunne undgå det ekstra afløb. Spørg evt. et
vvs.-firma, jeg kan ikke selv finde dok. lige pt.

Mvh

Jesper.

Fra : Henrik Jensen

Dato : 05-02-03 17:43

Den famøse kant er en opkant, dvs. at vand hverken kan løbe til eller fra
kabinen. Så det tyder på et ekstra gulvafløb.

Mvh. Henrik

Fra : Jesper Hansen

Dato : 06-02-03 08:44

"Henrik Jensen" <fahmeda_fjernmig@post.tele.dk> wrote in message
> Den famøse kant er en opkant, dvs. at vand hverken kan løbe til eller fra
> kabinen. Så det tyder på et ekstra gulvafløb.

Ja - men check det lige hos en VVS-er eller en der ved noget om
bygningsreglementet, jeg har bare selv haft ikke mindre end tre forskellige
håndværkere til at sige at det bør være sådan, men bla. Per H har jo
tidligere i tråden sagt det modsatte. Jeg ved forresten heller ikke om der
er forskel på nybyggeri (mit) og renovering (dit).

Mvh

Jseper