Gulvvarme fjernvarme - fremløbstemperatur?
Fra : Morten DH

Dato : 31-01-03 17:41

En bekendt har fortalt mig at fremløbstemperaturen på gulvvarmen må ikke
være højere end 27grader, ellers ødelægger det måske gulvet - kan det
virkelig være rigtigt?

Jeg har en tilslutning til direkte fjernvarme med blandesløjfe og kører i
øjeblikket med ca. 40 grader... Gulvet er granitklinker, lagt i flexbinder
fra Alfix på et gulv af krydsfiner...

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 31-01-03 19:27

En bekendt har fortalt mig at fremløbstemperaturen på gulvvarmen må ikke
> være højere end 27grader, ellers ødelægger det måske gulvet - kan det
> virkelig være rigtigt?

Ja det er helt rigtigt.

> Jeg har en tilslutning til direkte fjernvarme med blandesløjfe og kører i
> øjeblikket med ca. 40 grader... Gulvet er granitklinker, lagt i flexbinder
> fra Alfix på et gulv af krydsfiner...

Så har du helt sikkert en ventil hvor du kan regulere temperaturen i
sløjfen. Nå¨r der er lavet en blandesløjfe kan det da ogsa reguleres.
Gunnar

Fra : Claus

Dato : 31-01-03 20:26

"Gunnar Grooss" <a-g.g.grooss@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> En bekendt har fortalt mig at fremløbstemperaturen på gulvvarmen må ikke
>
> Ja det er helt rigtigt.

Hej.

Det er nu ikke helt rigtigt, flere trægulvs fabrikanter forskriver en
fremløbs temp. på maks. 38 grader, men overflade temp på trægulvet må ikke
overstige 28 grader..

Claus
Dejligt med trægulve med gulvvarme.

Fra : Morten DH

Dato : 31-01-03 20:32

> [...]
>
> Så har du helt sikkert en ventil hvor du kan regulere temperaturen i
> sløjfen. Nå¨r der er lavet en blandesløjfe kan det da ogsa reguleres.

Det kan jeg også, synes bare ikke det lyder af ret meget -
overfladetemperaturen bliver jo ikke ret høj så?!? Har du evt. en henvisning
til hvor du har set det?

Fra : Martin Christiansen

Dato : 31-01-03 20:57

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan jeg også, synes bare ikke det lyder af ret meget -
> overfladetemperaturen bliver jo ikke ret høj så?!? Har du evt. en
henvisning
> til hvor du har set det?

Det kommer an på hvordan dit gulvvarmeanlæg er dimensioneret. Det ved din
vvs-mand eller leverandør forhåbentligt! (flow/rørlængder/tryktab mv.)

Mit gulvvarmesystem kører med ca. 32-35 gr. fremløb. Jeg fik min leverandør
til at dimensionere anlægget, og i rapporten er fremløbstemperaturen angivet
til max. 33,6 gr. ved en max. gulvtemp. på 26,6 gr.

Nu ved jeg ikke helt hvordan man kører det mest økonomisk med fjernvarme, da
afregningsmetode for dette er forskelligt, nogle er pr. m3 og andre pr. kw.

Mit gasfyr er justeret ned til de 32-35 gr. og blandesløjfen er helt åben.
Fyret laver således kun varmere vand når det er til brugsvand, ellers er det
kun 32-35 gr.

Mvh - Martin