Rockwool eller flamingo?
Fra : Vivi West

Dato : 30-01-03 22:45

Hej,

Her i huset mener vi at have hørt at flamingo har en bedre isoleringsevne
end støbebats af rockwool. Er der nogen som har en konkret viden om dette.
Vi skal støbe nyt gulv i køkkenet og vil helst vælge den bedste løsning,
også selv om flamingo er lidt dyrere.

Hilsen Vivi

Fra : Thïngmand

Dato : 31-01-03 08:55

> Vi skal støbe nyt gulv i køkkenet og vil helst vælge den bedste løsning,
> også selv om flamingo er lidt dyrere.

Tja, vi har lige fået støbt gulv i køkkenet (med varme) og der var muren
ikke i tvivl om at der skulle bruges flamingo... Efter hvad han sgade, har
jeg opfattelsen af at de ikke bruger andet end flamingo i boliger.

Fra : Rolli

Dato : 31-01-03 09:04

On Fri, 31 Jan 2003 08:55:02 +0100, "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> wrote:

>Tja, vi har lige fået støbt gulv i køkkenet (med varme) og der var muren
>ikke i tvivl om at der skulle bruges flamingo... Efter hvad han sgade, har
>jeg opfattelsen af at de ikke bruger andet end flamingo i boliger.

jeg mener man siger 1 cm. flamingo svarer til 5 cm Rockwool, men er
ikke 100% sikker.

Rolli

Fra : Bachelor

Dato : 06-03-03 00:30

Rolli <rolli@stofanet.dk> wrote in news:scbk3vkrgd77sqo3qbvl0qc1h2ubbu0cb0@
4ax.com:noget der ligner dette

> jeg mener man siger 1 cm. flamingo svarer til 5 cm Rockwool, men er
> ikke 100% sikker.

Ja, eller omvendt i pricippet. Det kommer jo fuldstændig an på
hvilken isoleringsklasse det pågældende produkt er i.
Generelt er det den samme : kl. 39 altså samme isoleringsværdi.
Fordelen ved polystyren er at det kan muren vade rundt på uden
at det ødelægges og så kan du opfylde kravet til kapilarbrydende
lag ved 150 mm polystyren. G-bolig pladerne er dog vist kun klasse
42 og kræver derfor lidt tykkere lag.

Fra : Sode

Dato : 31-01-03 10:45

Rockwool er kun nogle få % ringere en styropor.
det handler jo om at lave en membran af stillestående luft.
Vidste i at rockwool kun isolerer 3 (TRE) procent bedre
en fyrretræ !!!! jeg troede det var løvn men har set
dokumentation fra TI.

VH SODE

Fra : HHIST

Dato : 31-01-03 13:38

Hej Vivi
Uden at lægge hovedet på blokken vil jeg påstå at roockwolds isoleringsevne
er den bedste.
Der kræves så vidt jeg ved 22,5 cm flamingo hvis der skal være gulvvarme. Og
15 cm roockwold.
Prismæssigt mener jeg det kan være ligegyldigt hvilken man vælger.
Personligt mener jeg rookwold er nemmest at arbejde med, da den er meget
lettere at skære til så den er tæt. Selv små revner i isoleringen (2-3 mm)
er noget rigtig skidt

mvh FC

Vivi West <vivi.west@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e399cec$0$10977$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Martin Christiansen

Dato : 31-01-03 14:38

"Vivi West" <vivi.west@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi skal støbe nyt gulv i køkkenet og vil helst vælge den bedste løsning,

De har stort set den samme isoleringsevne.

Rockwool har lambdakl. 0,039 W/m°C.
Polystyren har lambdakl. 0,042 W/m°C.

Jo lavere jo bedre.

Hvis man ikke skal have gulvvarme så er lovkravet en u-værdi på 0,20 W/m²K,
hvilket svarer til ca. 150 mm Rockwool eller 160 mm Polystyren.

Hvis man skal have gulvvarme så er lovkravet en u-værdi på 0,15 W/m²K,
hvilket svarer til ca. 210 mm Rockwool eller 225 mm Polystyren.

Mvh - Martin

Fra : Alex W

Dato : 01-02-03 17:19

> Her i huset mener vi at have hørt at flamingo har en bedre isoleringsevne
> end støbebats af rockwool. Er der nogen som har en konkret viden om dette.

Flamingo er kapilærbrydende derfor bliver det brugt mange steder.

/Alex

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 01-02-03 20:41

> Flamingo er kapilærbrydende derfor bliver det brugt mange steder.
>
> /Alex

Det er isover og rockwool's tærrenbatts også.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"