Isolering af ydervæg i køkkenet
Fra : Vivi West

Dato : 29-01-03 11:32

Hej,

Jeg skal renovere mit køkken, bl. a. skal jeg isolere ydervæggen med 100 mm.

I resten af huset har vi sat 2 lag gibsplader uden på isoleringen, hvad
bruger man i køkkenet når det både skal tåle fugt og vægt fra overskabe?

Gode råd modtages gerne.

Vivi

Fra : Peter

Dato : 29-01-03 11:49

Hej Vivi.

> I resten af huset har vi sat 2 lag gibsplader uden på isoleringen, hvad
> bruger man i køkkenet når det både skal tåle fugt og vægt fra overskabe?

Hvis gipspladerne virkelig skal kunne tåle fugt, skal du bruge vådrumsgips
og så smøre en gummimembran på.
Jeg ville dog tro at alm. gips er godt nok, hvis du maler med en god
vådrumsmaling, eller sætter fliser op der hvor væggen bliver udsat for vand.

Du skal nok ikke satse på at gipsen kan tåle vægt fra overskabe. Du kan dog
sætte noget forstærkning ind i det (træ)skelet gipsen skal skrues op på. Når
væggen er færdig, er det nemt at hænge skabene op. Du skal blot skrue
direkte ind i forstærkningen.

For så vidt angår ophængning er jeg sikker, men andre med erfaring med gips
og vand må gerne melde sig.

Hilsen Peter.

Fra : zigge

Dato : 29-01-03 14:19

"Vivi West" <vivi.west@privat.dk> wrote in message

> I resten af huset har vi sat 2 lag gibsplader uden på isoleringen, hvad
> bruger man i køkkenet når det både skal tåle fugt og vægt fra overskabe?

Jeg har med stor fornøjelse sat en 12mm krydsfiner op under et lag gibs, det
er derefter nemt at sætte de ting man løster op på væggen bagefter. Jeg ved
dog ikke hvordan det forholder sig med lovgivningen omkring dette. (men det
kan man jo heller ikke se bagefter

//zigge

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 29-01-03 20:47

> [...]
ved
> dog ikke hvordan det forholder sig med lovgivningen omkring dette. (men

Det er en god ide med en træ plade som første lag, jeg ville nok vælge en
spånplade, da den kun er er 10 kr dyrere pr. kvm end gips. Og ved de vand
påvirket områder smøres med vådrums membran. Lovgivnings mæssigt skulle der
ikke være nogle punkter der giver problemer når det er et hus.

--

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 29-01-03 20:21

> [...]
>
> I resten af huset har vi sat 2 lag gibsplader uden på isoleringen, hvad
> bruger man i køkkenet når det både skal tåle fugt og vægt fra overskabe?

Hej
Hvis du har tænkt på at have en vandkeddel til at stå og koge konstant er
gips nok iokke det rigtige. Vi har et nyt hus med udsugning ( emhætte) og
(kun) et lags gips, der hænger vores overskabe udmærket. Firmaet der har
lavet det, har gjordt sådan i årevis uden reklamationer.
Men ophængningen skal være korekt. Spørg hos et firma der gør i gips. Vi har
f.eks. også gips der er bøjet i et vindue.
Gunnar

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 29-01-03 21:31

Jeg har lige bygget beboelse i min gamle carport. Reglar, 10 mm spån, boret
huller med et kopbor og så blæst 200 mm papiruld ind. Udenpå 13 mm gips. Det
virker (og ingen dampspærre= sundt indeklima)

Thomas Strandvig

www.strandvig.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-01-03 20:02

> virker (og ingen dampspærre= sundt indeklima)

?? Dampspærre har da ikke noget med indeklimaet at gøre. Dampspærren er for
at undgå at der kommer fugt på den kolde side af isoleringen.

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-01-03 20:13

> I resten af huset har vi sat 2 lag gibsplader uden på isoleringen, hvad
> bruger man i køkkenet når det både skal tåle fugt og vægt fra overskabe?

Vi har brugt gips. Og de rigtige dyvler til overskabe, så de uden problemer
kan bære 80 kg stykket. Og det er ret meget porcelæn, skal jeg hilse og
sige.
Mht fugt, så kan du jo bruge vådrumsgips, men vi har bare brugt almindeligt
gips, derpå har vi smurt microdispers, glasvæs, 2 gange fylder og tre gange
maling af god kvalitet. I vores gamle hus kunne brug ikke ses efter 3 år, så
det holder såmænd også her.

Mvh Maria

Fra : Vivi West

Dato : 30-01-03 22:49