Varmevæg med stålskinner
Fra : Thïngmand

Dato : 28-01-03 22:02

Jeg skal have efterisoleret på ydervægge (på indersiden) med rockwoll i en
herlig stål/gips konstruktion. Jeg har købet hele baduljen, men jeg ka'
skutte skrue lortet sammen. Jeg har købt de små sorte profilskruer til at
skrue stållægterne sammen, men jeg jeg med møje og besvær har fået den
igennem bundskinne, bøjer den inderste skinne bare, så det er umuligt at få
skruen igennem!

Skruerne er ikke med borehoved, da tømrehallen sagde at det ville blive
noget diller-daller og anbefalede alm. prfilskruer uden borehoved...

Hvad går jeg forkert?

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 28-01-03 22:10

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
> [...]
> skrue stållægterne sammen, men jeg jeg med møje og besvær har fået den
> igennem bundskinne, bøjer den inderste skinne bare, så det er umuligt at

Ja - nu har jeg ikke selv brugt stål til mine gipsvægge, men jeg går ud fra
du ved der er skruer til gips på træ og nogle andre til gips på stål, og at
du har fået de rigtige selvskærende. Men som sagt jeg har ikke erfaring med
stålskeletter, så det kan være du bare skal "plonke" mit indlæg.

Mvh
Jesper

Fra : H. Johansen

Dato : 28-01-03 22:26

du kan evt. spørge på trælasten, om de har en fixertang de lejer ud.

den "clipser" stålskinnerne sammen i stedet for at skrue dem sammen.

Har de den ikke, eller hvis ikke de kender den, så skift træ-puscher

god fornøjelse....

HJ

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 28-01-03 22:36

"H. Johansen" <henrik@dulsREMOVE.dk> wrote in

> du kan evt. spørge på trælasten, om de har en fixertang de lejer ud.
>
> den "clipser" stålskinnerne sammen i stedet for at skrue dem sammen.

Sidst jeg lejede sådan en, kostede det den fyrstelige sum af 15 kr i
døgnet.

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Thïngmand

Dato : 29-01-03 09:28

> du kan evt. spørge på trælasten, om de har en fixertang de lejer ud.
> den "clipser" stålskinnerne sammen i stedet for at skrue dem sammen.
> Har de den ikke, eller hvis ikke de kender den, så skift træ-puscher

Har prøvet samtlige trælaster/byggemarkeder i området og der er _ingen_ der
lejer sådan en ud! Det tætteste er silvan, der lejer en gipsskruemaskine med
fixertang ud til 95 kr. i døgnet!

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 28-01-03 22:41

> [...]

> skrue stållægterne sammen, men jeg jeg med møje og besvær har fået den
> igennem bundskinne, bøjer den inderste skinne bare, så det er umuligt

De (skruerne) er heller ikke beregnet til at skrue to pladelag sammen med.
De er kun beregnet til at skrue et (evt 2) lag gips fast på en stållægte.
Du kan muligvis få det til at lykkes ved at holde de to pladelag sammen i
tæt forbindelse med eksempelvis en svejsetang, mens du skruer skruen i. Men
som det også er beskrevet i et tidligere indlæg, så er en fiksértang den
rigtige løsning, det er MEGET hurtigere.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-01-03 22:46

> skrue stållægterne sammen, men jeg jeg med møje og besvær har fået den
> igennem bundskinne, bøjer den inderste skinne bare, så det er umuligt at

> skruen igennem!

Sæt en træklods i bund og top - midt på er der sjældent problemer, fordi den
er rundet i kanten.
Desuden er det smarteste altså at bruge den der specialtang til lige at
holde det hele på plads inden du sætter gipspladerne op, men det kan sagtens
lade sig gøre uden. Under alle omstændigheder skal du være omhyggelige med
afstandene - ellers går der ged i det ved lag 2.

Mvh Maria

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 29-01-03 00:13

> [...]

> Skruerne er ikke med borehoved, da tømrehallen sagde at det ville blive
> noget diller-daller og anbefalede alm. prfilskruer uden borehoved...

Du kan bruger en papegøjetang til at holde de to stykker stål sammen med,
det havde været bedre med skruer med selvskærende spids men de er også
dyrer. Jeg har nu ikke de store problemer med disse alm. spisds profil
skruer jeg lader skruen forsat roterer efter den er gået igennem det første
stål, mens stolpen presses ind mod skruen. Så kommer den lige pludselig.

--

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Martin Christiansen

Dato : 29-01-03 09:08

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
første
> stål, mens stolpen presses ind mod skruen. Så kommer den lige pludselig.

Man skal dog sørge for en ordentlig skruemaskine og den rigtige bits. For
man skal presse de 2 stykker stål sammen med den ene hånd, mens man skruer
med den anden.

Men en fixertang er nu det nemmest når det er alm. tynde stålskinner.

Mvh - Martin