Simpelt gulv på loftet
Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-01-03 11:37

Min tredservilla har 140 kvadratmeter loft med gitterspær og intet gulv.

Jeg ville gerne lægge lidt gulv ud mellem spærene så der blev plads til
julepynt, kufferter osv uden at glasulden bliver ødelagt.

Jeg har overvejet at lave det i 25x100mm forskallingsbrædder (pga
prisen), dvs tre styk på højkant til afstivning (ca 1m imellem) og så
fex 8 henover med lidt luft imellem som gulv. Er det helt forrykt?

Et par gode tommefingerregler ang. dimensioneringen modtages gerne :)

Der er 120cm mellem spærene og ca 200mm glasuld.

Gode råd modtages.

--

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, B.Sc.E.E., M.Sc.

Draco Dormiens Nunquam Titillandus

Fra : .Kody

Dato : 27-01-03 13:10

"Roberto Saldo" <rs@oersted.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> julepynt, kufferter osv uden at glasulden bliver ødelagt.
>

> Der er 120cm mellem spærene og ca 200mm glasuld.

Du må endelig huske at brædderne ikke må trykke isoleringen.
1) Isoleringsevnen minimeres
2) Der kan opstå mug mellem isolering og brædder

..Kody

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-01-03 13:51

".Kody" wrote:

> "Roberto Saldo" <rs@oersted.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Du må endelig huske at brædderne ikke må trykke isoleringen.
> 1) Isoleringsevnen minimeres

Det er jeg opmærksom på.

> 2) Der kan opstå mug mellem isolering og brædder

Derfor vil jeg ha' luft imellem brædderne.

Tak tak.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 27-01-03 15:53

> [...]
>
> Et par gode tommefingerregler ang. dimensioneringen modtages gerne :)
>
> Der er 120cm mellem spærene og ca 200mm glasuld.

Det lyder da ikke så tosset, prøv det af ude på græsplænene først,
altså det med forskallingen på højkant og brædder hen over, jeg ville
nok skrue det hele sammen.

--
Med træ hilsen
Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,
Unøjagtighederne kommer af sig selv."

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-01-03 15:57

Philip Oest Møller wrote:

> Det lyder da ikke så tosset, prøv det af ude på græsplænene først,
> altså det med forskallingen på højkant og brædder hen over, jeg ville

Ja det er nok bedst.

> nok skrue det hele sammen.

Det havde jeg da osse regnet med :) ellers ender det bare nede i stuen
med hul i listeloftet.

Fra : Calle.

Dato : 27-01-03 16:47

Roberto Saldo wrote:
> Det havde jeg da osse regnet med :) ellers ender det bare nede i stuen
> med hul i listeloftet.
Ja så kunne du jo lige så godt have smidt kufferterne igennem
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 27-01-03 20:06

> Ja så kunne du jo lige så godt have smidt kufferterne igennem

jo jo, men det kunne jo også sømmes!

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-01-03 08:40

Philip Oest Møller wrote:

> jo jo, men det kunne jo også sømmes!

Har man een gang prøvet tx og en skruemaskine gider man ikke banke søm i
mere :)

Fra : Martin Christiansen

Dato : 28-01-03 10:17

> Har man een gang prøvet tx og en skruemaskine gider man ikke banke søm i
> mere :)

Det er rigtigt...

Meeennnn...

Man kan også godt blive idiot af alle de forskellige typer bits der er på
markedet i dag.. F.eks. Phillips/Pozidrive/Torx/(og hvad er det den anden
hedder der minder om torx..?) Man skifter på livet løs..

Mvh - Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 28-01-03 11:58

> Man kan også godt blive idiot af alle de forskellige typer bits der er

> markedet i dag..

Ja der er det nemmere med en hammer der passer til alle søm Men min
vatarme bliver hurtigt trætte af banke søm. Specielt hvis det er over
hovedhøjde

/A

Fra : Calle.

Dato : 28-01-03 18:33

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Ja der er det nemmere med en hammer der passer til alle søm Men
> min vatarme bliver hurtigt trætte af banke søm. Specielt hvis det er
> over hovedhøjde

Så fat en sømpistol
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 28-01-03 22:54

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> wrote in

> "Roberto Saldo" <rs@oersted.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt...
>
> Meeennnn...

Og hvis man skal have et ordentligt skruealternativ til varmgalvaniserede
søm, så bliver det rigtig sjovt (læs dyrt), for så hedder det rustfaste
skruer. Jeg er lidt rystet over, hvad trykimprægneret træ kan gøre ved
climateskruer til udendørs brug.

>(og hvad er det
> den anden hedder der minder om torx..?)
Er det ikke een, som eksklusivt anvendes på Würths skruer?

Man skifter på livet løs..

Jeps ... jeg er glad for at jeg ikke ryger, for jeg ville ikke kunne styre
to løse bits plus en cigaret mellem læberne på een gang

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : Martin Christiansen

Dato : 29-01-03 08:59

"Lars M. Pedersen" <Lars@NOSPAMtyf.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke een, som eksklusivt anvendes på Würths skruer?

Jo, nemlig.

> Jeps ... jeg er glad for at jeg ikke ryger, for jeg ville ikke kunne styre
> to løse bits plus en cigaret mellem læberne på een gang

Med lidt øvelse så går det...

Mvh - Martin

Fra : HHIST

Dato : 27-01-03 20:48

Hej
Jeg arbejder med støbearbejde dagligt. Her arbejder vi med en lille formel
som heder 66 formlen.
det er 66 x tykkelse x bredde x bredde x 2 divideret med spændvide alle mål
i cm. Det giver det antal kg som træet kan belastes med såfremt det er
understyttet i begge ender er fuldkantet og det vi kalder savværkstørt og
ikke mindst jævnt belastet. Såfremt du vil lægge hele belastningen på midten
skal du istedet for at gange med 2 før du divider gange spændviden med 2 før
du dividerer.

Hvis du regner lidt på det vil du hurtig opdage at det er bredden som tæller
stærkt. Husk nu alle må i cm
Der er iøvrigt også 2 formler for udkravning ex altaner dem kan du få hvis
du har behov

mvh FC

Roberto Saldo <rs@oersted.dtu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3E350BCA.8FB8E24B@oersted.dtu.dk...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 28-01-03 14:41

HHIST wrote:

> [...]
> i cm. Det giver det antal kg som træet kan belastes med såfremt det er
> understyttet i begge ender er fuldkantet og det vi kalder savværkstørt og

Hmmm dvs et 2x4" bræt på een meter kan belastes med:

66*5*10*10*2/100 = 660kg??

Eller et 2.5x10cm bræt, osse 1m:

66*2.5*10*10*2/100 = 330kg?

Mener du ikke bredde*tykkelse*tykkelse for et bræt på højkant bærer da
mere end et der bare ligger fladt ned.

> ikke mindst jævnt belastet. Såfremt du vil lægge hele belastningen på midten
> skal du istedet for at gange med 2 før du divider gange spændviden med 2 før
> du dividerer.

Som i 66*2,5*10*10/2*100 ??

> [...]
> stærkt. Husk nu alle må i cm
> Der er iøvrigt også 2 formler for udkravning ex altaner dem kan du få hvis

Tak tak.