Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp til at finde et kursus.
Fra : Kent

Dato : 10-03-03 19:17

Hej

Inden længe får jeg mit Canon Powershot G3 og forskelligt
tilbehør ind ad døren. I øvrigt mange tak til folk her i gruppen,
som har hjulpet mig til at tage den beslutning .

Sagen er, at jeg gerne vil tage et fotokursus, hvor man lærer
noget om manuelle indstillinger m.m. Jeg vil ikke bare være
en point-and-shoot-fotograf (amatør!!). G3'eren fortjener
noget bedre. Men hvor finder jeg sådan et kursus i mit område?

Jeg bor i en lille landsby ved navn Gammel Bedsted, som ligger
ca. 30 km syd for Thisted. Jeg ville sagtens kunne køre så langt
som til fx Struer, Nykøbing, Thisted og lignende afstande en
gang om ugen.

Jeg har ledt på nettet, men ærligt talt ved jeg ikke helt, hvor jeg
skal kigge. Jeg har været inde på AOF's og VUC's hjemmesider,
men har ikke fundet noget.

Håber på lidt hjælp .

Vh
Kent

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 11-03-03 07:51

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har ledt på nettet, men ærligt talt ved jeg ikke helt, hvor jeg
> skal kigge. Jeg har været inde på AOF's og VUC's hjemmesider,
> men har ikke fundet noget.

Jeg er selv på jagt efter noget i samme stil dog jagter jeg noget
undervisning i samme bare online .. håber en eller anden kan hjælpe mig
også
hejhils fra Ami

Fra : Pico

Dato : 11-03-03 22:11

Anne-Marie Prange Madsen wrote:
> [...]
>

> Jeg er selv på jagt efter noget i samme stil dog jagter jeg noget
> undervisning i samme bare online .. håber en eller anden kan hjælpe

Prøv at se under Fotoklubber på nedestående url:

http://www.photographing.dk/Index.htm
Pico

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-03-03 09:22

"Kent" skrev
> Jeg har ledt på nettet, men ærligt talt ved jeg ikke helt, hvor jeg
> skal kigge. Jeg har været inde på AOF's og VUC's hjemmesider,
> men har ikke fundet noget.

Du har uden tvivl en fotoklub i nærheden.
Kig i lokaltelefonbogen under foreninger, ring
til kontaktpersonen og hør om ikke de har den slags
arrangementer.
Du kan alligevel ikke lære alt på et kort kursus.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Kent

Dato : 11-03-03 15:36

"Peter Schrøder" <nospample@se> skrev i en meddelelse

> Du har uden tvivl en fotoklub i nærheden.
> Kig i lokaltelefonbogen under foreninger, ring
> til kontaktpersonen og hør om ikke de har den slags
> arrangementer.

Nej - der er ingen fotoklub i mit område. Jeg lavede en
søgning via www.degulesider.dk, og der ser faktisk
kun ud til at være to fotoklubber i hele Danmark. Den
ene ligger ved Århus og den anden ved Nexø.

> Du kan alligevel ikke lære alt på et kort kursus.

Nej, det ved jeg godt .

Tak for hjælpen.

Vh
Kent

Fra : Jeppesen

Dato : 11-03-03 17:10

> [...]
> kun ud til at være to fotoklubber i hele Danmark. Den
> ene ligger ved Århus og den anden ved Nexø.

Hejsa

Der er nu flere klubber i Danmark - prøv at kigge på www.sdf.dk (Selskabet
for Dansk Fotografi) - kig under medlemmer (og så i venstre sides menu)
under klubber. Og ikke alle fotoklubber er med i SDF (men de fleste).

Held og lykke - Mvh Kim

Fra : Peter Schrøder

Dato : 12-03-03 08:27

"Kent" skrev
> Nej - der er ingen fotoklub i mit område. Jeg lavede en
> søgning via www.degulesider.dk, og der ser faktisk
> kun ud til at være to fotoklubber i hele Danmark. Den
> ene ligger ved Århus og den anden ved Nexø.

Hvad med Holstebro:
Fotoklubben Blænde 96
Internetadresse: members.xoom.com/fotodk/bl96.htm
Mødested: Holstebro Aktivitetscenter

Formand
Finn Krogh Jørgensen
Ørnhøjvej 30, Grønbjerg , 6971
Telefon: 97 38 40 59
E-post: fkj@post4.tele.dk Kontaktperson
Formanden
Telefon:

Medlemsbetingelser
Voksne med interesse for fotografering
Kontingent
100 kr. pr. år

Fra : Kent

Dato : 12-03-03 21:38

> Hvad med Holstebro:
> Fotoklubben Blænde 96
> Internetadresse: members.xoom.com/fotodk/bl96.htm
> [...]

Tusind tak for dit indlæg. Det er lige sådan en klub,
jeg søger.

Hvordan i alverden kommer du ind på deres side?
Du skriver kun "members.xoom.com/fotodk/bl96.htm".
Jeg har forsøgt at sætte "www." foran, men det hjalp
ikke. Hvordan gør man?

Vh
Kent

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-03-03 08:26

"Kent" skrev
> Hvordan i alverden kommer du ind på deres side?
> Du skriver kun "members.xoom.com/fotodk/bl96.htm".
> Jeg har forsøgt at sætte "www." foran, men det hjalp
> ikke. Hvordan gør man?

Jeg har sakset info fra Holstebro Kommunes
hjemmeside. Jeg kiggede også på Thisted
kommunes, men der er øjensynlig ikke nogen fotoklub i
Thisted og omegn.

Fra : michael bennati scho~

Dato : 11-03-03 09:44

Kent skrev:
> [...]
>
> Jeg har ledt på nettet, men ærligt talt ved jeg ikke helt, hvor jeg
> skal kigge. Jeg har været inde på AOF's og VUC's hjemmesider,

køb et par bøger eller lån på biblioteket og gå ud med dit G3 og afprøv alle
mulighederne. Det er det der så genialt ved digital fotografering, at man
umiddelbart kan bedømme knsekvensen af ens valg. Det er gratis. Bare prøv
dig frem og referer til litteraturen om det...så er du godt på vej.
mvh Michael

Fra : Kent

Dato : 11-03-03 15:42

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3e6da1d5$0$182$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> umiddelbart kan bedømme knsekvensen af ens valg. Det er gratis. Bare prøv
> dig frem og referer til litteraturen om det...så er du godt på vej.

Jeg har købt Politikens "Digital Fotografering", og det er egentlig en
fin bog.

Efterhånden har jeg da også tilegnet mig en hel del viden om fotografering.
Jeg har læst mig til en masse i bøger og på nettet. Især har jeg haft rigtig
meget gavn af de forskellige forums på www.dpreview.dk . Der er simpelthen
en ren guldgruppe af viden, og der er et meget stort flow af indlæg. Jeg
kan varmt anbefale folk at tjekke det ud, hvis de ikke kender det i
forvejen.

Direkte link: http://www.dpreview.com/forums/

MEN, alligevel ville jeg utroligt gerne finde et kursus. Også for at mødes
med folk med samme interesse. Jeg leder videre .

Takker!

Vh
Kent

Fra : Martin Gleit

Dato : 11-03-03 10:54

Kent...har du hørt noget siden sidst om hvornår Susan er klar med
visabetaling hos lensmate?

Fra : Kent

Dato : 11-03-03 15:47

"Martin Gleit" <marting*nospam*@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Kent...har du hørt noget siden sidst om hvornår Susan er klar med
> visabetaling hos lensmate?

Desværre nej. Det skulle jo have været klar i går, mandag, men der
er stadig ikke sket noget på siden.

Jeg sidder her og trommer i bordet, for jeg har jo lige bestilt
mit G3, og jeg vil altså helst ikke vente for længe på Lensmaten,
når jeg har modtaget kameraet. Der står på siden, at forsendelser
til destinationer udenfor USA kan tage 7-14 dage om at nå frem.

Jeg skriver til hende i morgen igen, hvis ikke der sker noget på
siden forinden.

Vh
Kent

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 11-03-03 15:51

Kent wrote:

> [...]
> når jeg har modtaget kameraet. Der står på siden, at forsendelser
> til destinationer udenfor USA kan tage 7-14 dage om at nå frem.

Undskyld, men hvad faen er en lensmate?

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : Kent

Dato : 11-03-03 16:06

"Martin L. Johansen" <ares@REMOVEc.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld, men hvad faen er en lensmate?

Det er en adapter af meget høj kvalitet til Canon Powershot G-serien,
så du kan bruge filtere og påsætte ekstra linser. Den er lavet af
alumium og meget bedre end Canons originale. Mange lader den
sidde på kameraet altid med et UV-filter skruet på. Det beskytter
linsen. Desuden ser det godt .

Se her: http://www.lensmateonline.com/g3.html

Læs evt. lidt om fordelene ved Lensmate:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4365720

... og lidt mere her:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4538901

... og hvis du gider:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1010&message=4378284

Når du har kigget ovenstående links igennem, så ved du ALT
om Lensmaten og den kvaliteter .

Vh
Kent

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 11-03-03 16:38

Kent wrote:

> [...]
> alumium og meget bedre end Canons originale. Mange lader den
> sidde på kameraet altid med et UV-filter skruet på. Det beskytter

Okay på den måde :)

> Når du har kigget ovenstående links igennem, så ved du ALT
> om Lensmaten og den kvaliteter .

Jeg har skimtet, så nu ved jeg lidt om det ihvertfald

--
Martin L. Johansen
..:: T U X 3 D O . C O M ::.

Fra : gokke

Dato : 11-03-03 19:47

> [...]
> alumium og meget bedre end Canons originale. Mange lader den
> sidde på kameraet altid med et UV-filter skruet på. Det beskytter

et par ting angående adaptere

du tillægger adapteren meget stor betydning, husk det ikke er den der laver
billedet, den beskytter objektivet med filter på, men er også ret upraktisk,
da den fylder er del mere end uden.
du fremhæver at lensmate er meget bedre, med filtre har det ikke den store
betydning, men canons linser er designet til g3, og jeg vil vædde på
resultatet bliver bedre end med et par tilfældigt valgte forsatslinser.
nu ved jeg du vil sige at lensmate adapteren er lavet metal, og canons er
fremstillet i et andet materiale (kunststof), helt korrekt, men inden du
rakker den for meget ned, vil jeg minde dig om at g3 er fremstillet i samme
materiale.

gokke

Fra : Kent

Dato : 11-03-03 22:32

"gokke" <gokke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
laver
> billedet, den beskytter objektivet med filter på, men er også ret

Måske, men bare én gang en person rammer en albue i objektivet, når
jeg vil tage billeder til en koncert - ridser!!! Med Lensmaten monteret
har du desuden et særdeles godt greb omkring objektivet. Det er især en
fordel, når du har en stor ekstern blitz monteret på kameraet.

> du fremhæver at lensmate er meget bedre, med filtre har det ikke den store
> betydning, men canons linser er designet til g3, og jeg vil vædde på
> resultatet bliver bedre end med et par tilfældigt valgte forsatslinser.

Har jeg sagt noget om, at du ikke må bruge linser fra Canon? De kan
da også sagtens monteres på Lensmaten. Du kan få Lensmate i 49mm,
52mm og 58mm. I øvrigt kunne jeg ikke finde på helt "tilfældigt" at
vælge noget udstyr til kameraet.

> [...]
> fremstillet i et andet materiale (kunststof), helt korrekt, men inden du
> rakker den for meget ned, vil jeg minde dig om at g3 er fremstillet i

Jo jo, men jeg har set flere klage over (i udenlandske forums), at canons
adapter kan blive lidt løs ved montagen efter længere tids brugt. Det
problem får du ikke med Lensmaten. Rigtig nok er Lensmaten lavet
af metal, og montagen på kameraet er lavet af en form for hård plastik,
men du kan altså ikke komme til at skrue "gevindet" over eller noget
i den stil. Det kan ikke lade sig gøre.

Der er altså MANGE ting, der taler for at købe en Lensmate. Det kan du
ikke komme uden om.

Vh
Kent

Fra : gokke

Dato : 12-03-03 06:06

> [...]
> da også sagtens monteres på Lensmaten. Du kan få Lensmate i 49mm,
> 52mm og 58mm. I øvrigt kunne jeg ikke finde på helt "tilfældigt" at

nej, du har har ikke sagt noget om hvad jeg skal bruge, men du har tidligere
skrevet at du ville bruge uoriginalt udstyr (tiffen).
nu kan jeg forstå at den primære grund til at du vil bruge adapter er for at
beskytte objektivet, så du køber nok en 49 mm udgave (den er smartere) dvs
så kan du ikke bruge canons linser og konvertere.

> [...]
> af metal, og montagen på kameraet er lavet af en form for hård plastik,
> men du kan altså ikke komme til at skrue "gevindet" over eller noget

stadigvæk skal du huske på at g3 er lavet i samme materiale som adapteren

> Der er altså MANGE ting, der taler for at købe en Lensmate. Det kan du
> ikke komme uden om.

kan kun få øje på EN ting og det er at den fremstillet i metal.

gokke

Fra : Kent

Dato : 12-03-03 06:29

> [...]
> beskytte objektivet, så du køber nok en 49 mm udgave (den er smartere) dvs
> så kan du ikke bruge canons linser og konvertere.

Nej, jeg vælger 52mm - jeg skal ikke have sorte kanter på mine billeder
..
Hvis jeg på et tidspunkt køber en telekonverter, bestiller jeg nok en
58mm Canon-adapter med til at sidder permanent på telekonverteren.
Konverten vil jeg jo ikke komme til at bruge så tit, HVIS jeg køber en sådan
.

> er

> stadigvæk skal du huske på at g3 er lavet i samme materiale som adapteren

> kan kun få øje på EN ting og det er at den fremstillet i metal.

Det er jo netop det, der er fordelen. Ulempen ved at den er metal skulle jo
være, at den evt. skulle kunne ødelægge et gevind at platik - men det
kan jo netop ikke lade sige gøre med Canons montage på kameraet. Altså
ingen ulempe - kun fordele.

Vh
Kent

Fra : Martin Gleit

Dato : 12-03-03 09:34

Der kommer ingen "sorte kanter" ved brug af 49 mm. men størrelsen findes
desværre ikke til g3 (kun g2)...det er altså ikke så vigtigt hvad adapteren
er lavet af....hvad skulle der dog ske der gør at en af plastik går i
stykker...den klare fordel ved lensmate er at den er billigere og mindre end
canons...derved skygger den ikke for internal flash og søger og filtre,
objektiver er billigere at anskaffe...Canons originale produkter er sjældent
det bedste køb alligevel....både konvertere og fx. closeupobj...er begge alt
for svage styrkemæssigt (henholdsvis *1,5 og + 4 dioptri)....de der tilfælde
ville en tiffen konverter og fx hoya closeupset være at foretække

Fra : gokke

Dato : 12-03-03 17:26

> ..den klare fordel ved lensmate er at den er billigere
> og mindre end canons...

du har ret i den er mindre, men billigere nej
lensmate koster 28 dollars + evt. told, forsendelse og moms
canon koster 25 euro i tyskland + forsendelse

> derved skygger den ikke for internal flash og søger og filtre,

selv uden adapter skygger linsen for søger på g3.

> objektiver er billigere at anskaffe...

jeps, du har ret

> Canons originale produkter er sjældent
> det bedste køb alligevel.

snik snak, canons produkter er specielt designet til g3, ikke engang
converterne til g2 passer til g3.

>...både konvertere og fx. closeupobj...er begge alt
> for svage styrkemæssigt (henholdsvis *1,5 og + 4 dioptri

du burde muligvis købe et andet kamera eller sætte en kikkert foran

gokke

Fra : Martin Gleit

Dato : 12-03-03 17:44

"gokke" <gokke@mail.dk> wrote in message
> [...]
> converterne til g2 passer til g3.

> du burde muligvis købe et andet kamera eller sætte en kikkert foran

gokke, jeg tror ikke helt du er med på hvad jeg taler om....jeg prøver at
sige at canons telekonverter kun er *1,5, er dyr, men i god kval...en
tilsvarende fra tiffen, er* 2, billigere, og i lige så god
kval...macrolinsen fra canon er kun+4, ekstrem dyr....derudover koster 49mm
til g2 kun 22 dollars som jeg bruger

Fra : Kent

Dato : 12-03-03 17:28

"Martin Gleit" <marting*nospam*@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Der kommer ingen "sorte kanter" ved brug af 49 mm. men størrelsen findes
> desværre ikke til g3 (kun g2)..

Nå....... Jo mindre diameteren er i forhold til kameraets linse, jo større
risiko er der vel for " vignetting" - jeg kender desværre ikke det danske
ord. Nej, jeg ved godt, at 49mm kun kan fåes til G1 og G2.

>det er altså ikke så vigtigt hvad adapteren
> er lavet af....hvad skulle der dog ske der gør at en af plastik går i
> stykker...

Der er vi så uenig.

>den klare fordel ved lensmate er at den er billigere

Den er da dyrere end Canons adapter. En Lensmate
52mm inklusiv forsendelse til Danmark og dansk moms koster
302,68. Dertil kommer så told + gebyr fra postkontoret, så vi
kommer nok tæt på de 400,00 kr. Canons adapter, LA-DC58B,
koster 239,00 + forsendelse hos www.photoshop.dk . Så
Lensmaten er i hvertfald den dyreste.

>og mindre end canons...derved skygger den ikke for internal
>flash og søger og filtre, objektiver er billigere at anskaffe...

Den skygger ikke helt så meget for den interne flash og søger,
nej. Desuden spærrer en 58mm adapter faktisk meget
for kameraets AF-illuminator! Det er slet ikke utvivlsomt, at
dette kan have en uheldig effekt på kameraets Autofocus!!
Måske er det derfor at nogle har problemer med Autofocusen?
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, om de har en adapter monteret
på kameraet .

Se her: http://www.lensmateonline.com/pop_af.html

En 52mm adapter skygger derimod slet ikke.

Jeg er enig

Tak for svaret!

Vh
Kent

Fra : gokke

Dato : 12-03-03 17:15

> [...]

> 58mm Canon-adapter med til at sidder permanent på telekonverteren.
> Konverten vil jeg jo ikke komme til at bruge så tit, HVIS jeg køber en

god ide, men et godt råd vent og se om behovet er der før du køber.

gokke

Fra : michael bennati scho~

Dato : 11-03-03 17:56

citat: Kent...har du hørt noget siden sidst om hvornår Susan er klar med

> Desværre nej. Det skulle jo have været klar i går, mandag, men der
> er stadig ikke sket noget på siden.

Jeg har købt og modtaget min lensmate for længe siden... hvad er der galt
med paypal?? fungerer da fortrinligt.
mvh Michael

Fra : Kent

Dato : 11-03-03 18:29

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3e6e153a$0$205$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> >
> Jeg har købt og modtaget min lensmate for længe siden... hvad er der galt

Ikke noget specielt. Har bare ikke lyst til at registrere mig hos
Paypal, når jeg ikke forventer at bruge det igen nogensinde
i mit liv. Det er det, jeg har mit Visa til.

Vh
Kent

Fra : michael bennati scho~

Dato : 11-03-03 18:38

"Kent skrev:
> [...]
> Paypal, når jeg ikke forventer at bruge det igen nogensinde
> i mit liv. Det er det, jeg har mit Visa til.

Jeg havde det på samme måde, men det jo gratis at blive registreret hos
PayPal, og jeg har efterfølgende opdaget at mange små firmaer, som handler
med fototing... f.eks Fred Miranda bruger Pay-Pal betalingssystemet, så man
skal aldrig sige aldrig..
mvh Michael
Glæder mig du valgte G3. Dejligt kamera... med med Speedlite 420ex rykker
det pludselig op i en helt anden klasse... kan anbefales på det varmeste!!!
mvh Michael

Fra : 2rb1

Dato : 11-03-03 16:53

Søg på "fotokursus"

Mvh. 2rb1

Fra : svk

Dato : 22-04-03 16:03

http://www.kandu.dk/

Fra : svk

Dato : 22-04-03 16:07

Hej Kent.

Hjælpen kan være så tæt på som IT-cafeerne i Sydthy.
På IT cafeerne i Doverodde og Sdr. Ydby planlægger vi efter sommerferien
kurser med følgende indhold:

----------------------------
Fra gys til glæde

Fotografering for alle.
8 (4+4) lektioner.

Du kan godt tage billeder, men vil gerne have bedre billeder.
Hvorfor kommer den professionelle fotograf hjem med et mirakel og du med
en skuffelse? Det er sjældent kameraets skyld.
Kurset omfatter bl.a.

•   Motivet - grundlaget for et interessant billede.
•   Lys og belysning – gør det interessante billede spændende.
•   Komposition - gør det spændende billede til et godt billede.
•   Klik! Du tager dit gode billede.
•   Hvad kan kameraet, og hvad kan det ikke?
•   Og hvordan får du så dit gode billede op på væggen?

----------------------------
Foto for håndværkere 1

Fotografering tilpasset håndværkerens krav.
4 lektioner.

Du vil gerne have billeder, som viser hvad det er, du har lavet. Du
lærer i praksis hvordan du enkelt og hurtigt får kvaliteten på plads?

Kurset omfatter bl.a.

•   Hvad skal billedet vise og hvad kan det vise?
•   Lys og belysning – hvad skal du huske?
•   Hvad kan kameraet, og hvad kan det ikke?
•   Hvilket kamera er bedst?

----------------------------
Foto for håndværkere 2

Bedre billeder for håndværkeren.
4 lektioner.

Kurset omfatter bl.a.

Du kan godt tage gode billeder og vil nu bruge dem i rapporter, reklamer
og på Internet. Af og til går det galt – hvad gør du for at redde
stumperne?

•   Fra kamera til computer. Scanning og digitalisering.
•   Hvordan redder man et mislykket billede?
•   Fra computer til papir. Udskrift på printer og almindelige
fotografier.
•   Hvor får man hjælp, når uheldet er ude?

Vi har en meget dreven underviser og fotograf, som også kan fortælle dig
tingene på en forståelig måde.
Du kan blive skrevet op hos svk@lyside.dk eller på Tlf.: 97 95 93 91

Venlig hilsen
Sven Korsgaard