Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon F100 problem?!
Fra : Torben Wridt

Dato : 05-03-03 08:49

Hej!
Jeg er den ellers meget lykkelige ejer at et Nikon F100. Det er ikke mange
måneder gammelt og har vel skudt 20 ruller. Jeg har nu to gange oplevet, at
det midt i en rulle pludselig spoler tilbage.

Farvel film.....

Har du evt. haft et lignende oplevelse? Og hvad er årsagen?

På forhånd tak.

Torben.

Fra : Jeppesen

Dato : 09-03-03 12:53

"Torben Wridt" <oz6tw@qsl.net> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> det midt i en rulle pludselig spoler tilbage.

Du behøver ikke sige farvel til filmen - du kan hos dfa få omprogrammeret
din F100 til ikke at spole filmen helt tilbage - eller evt. fiske
filmsnippen ud og køre den frem til det nummer du er nået til - du skal are
stille kameraet på manuel og på 1/8000 og mindste blænde (f.eks. 22),
beholde objektivdækslet på - evt stik det ned i en dyne, så du slet ikke får
noget lys på filmen - og så fyrer du bare af på udløseren indtil du er
fremme ved ca. 2 billeder efter det sted hvor den spolede tilbage.

> Har du evt. haft et lignende oplevelse? Og hvad er årsagen?

Jeg har aldrig oplevet det på mit F100 - enten får du ved en fejl trykket på
de 2 knapper, eller også er der noget galt med kameraet - og så må du lige
ha´ den repareret - du har jo stadig garanti.

Mvh Kim

Fra : Torben Wridt

Dato : 10-03-03 08:25

> [...]

> de 2 knapper, eller også er der noget galt med kameraet - og så må du lige
> ha´ den repareret - du har jo stadig garanti.

Hej Kim!
Tak for dit svar!
Ved søgning på nettet via "Google groups" er jeg blevet opmærksom på den
mulighed som du omtaler, det var måske en overvejelse værd. Rådet er jo
klart brugbart hvis man vil skifte film undervejs i optagelserne.
Jeg vil se om fænomenet gentager sig.
Mange tak for dine råd!

Mvh,
Torben Wridt.