Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Erfaringer med Minox 35 EL ?
Fra : jk

Dato : 05-03-03 13:56

Hej

Jeg har fået et løfte om at bytte mig til det apparat. Ejeren
fortæller mig, at filmen ofte er sort, - og er derfor holdt med at
bruge det.

Hvad er den typiske fejl på det ?

Jeg forstår ikke problemet, for jeg synes da, at man kan høre om
lukkeren klikker, og gør den det, - kan filmen vel ikke blive sort.

Men jeg må kigge på det, når jeg får det.

Jeg ville så bare lige høre Jer, om der er paratviden om problemet.

hilsen

John

Fra : Asle Bjerva

Dato : 05-03-03 22:23

"jk" <johnknuhtsen@mail.dk> skrev i melding
> [...]
> Men jeg må kigge på det, når jeg får det.
> Jeg ville så bare lige høre Jer, om der er paratviden om problemet.

Jeg har et Minox 35 EL, et lydløst (!) deilig kamera, og med en
bildeskarphet de fleste speilreflekskameraer kan misunne. Har laget 50X70
forstørrelser som er sylskarpe !
Kameraet er imidlertid HELT avhengig av batteriet. Lukkeren er en
elektronisk styrt, mekanisk lukker og hvis batteriet har lav spenning vil
den mekaniske delen av lukkeren bevege seg og det høres ut som man tar
bilde, men det vil ikke blir korrekt eksponering. Lukkeren åpner ikke når
den skal og lukkertiden blir derfor alt for kort, om lukkeren i det hele
tatt åpner. Ved å fjerne bakstykket kan en se gjennom objketivet om
lukkeren åpner korrekt.

Det sitter en testknapp til høyre for blitskontakten. Ved å trykke den ned
kontrolleres batteriets status. Lukkertidsmåleren skal bevege seg opp og
være minst over midten markert med 125. Gjør den ikke det, bytt batteri.
Det finnes bak det runde lokk på fronten. Batteriet er noe spesielt, og det
er ikke alle som har det. Pass på å få fatt i rett type: V27 PX, 5.6V
Mercury.
Varta har et passende. Hvis du ikke kan få fatt på dette, og da det dreier
seg om kvikksølvbatterier sansynligvis ikke kan få kjøpt mer, har Minox tatt
fram en batterikonverter for 2 CR 1/3 N batterier til 24,90 Euro.

Om alt ikke går finnes det et serviceverksted hos Minox i Wetzlar (nesten
nabo med Zeiss og Leica) i Tyskland hvor man kan sende kameraet og får det
kontrollert og / eller reparert. http://www.minox.de/ meget hjelpsomme
folk !
På hjemmesiden kan du til og med se produksjonsåret for kameraet basert på
serienummeret.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : jk

Dato : 06-03-03 09:16

Mange tak ! for tipset. Batteriet !

Hvis ikke jeg selv kan lave det, så kommer jeg netop forbi Wetzlar til
sommer.

Med google fant jeg et andet lille tip:

http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=003HWs

mvh

John

Fra : Asle Bjerva

Dato : 06-03-03 10:25

> Mange tak ! for tipset. Batteriet !
>
> Hvis ikke jeg selv kan lave det, så kommer jeg netop forbi Wetzlar til
> sommer.

Var selv innom der i fjor sommer. Walter Zapp Strasse 4 (som er navnet
etter grunnleggeren av Minox ! ), Det ligger litt utenfor selve sentrum av
Wetzlar, men var enkelt å finne pr. bil. Det var nok ikke ofte kundene kom
innom for jeg som kunde fra Norge skapte noe oppstand. De har verksted der,
men opplyste at de nok ikke kunne reparere 'on the fly' mens jeg ventet der.
Da jeg beklaget det og gjorde mine til å ville gå, tok en tekniker mitt
kamera med seg, var borte i 30 minutter, og på mystisk vis var den lille
feil jeg hadde i lysmåleren borte etterpå, så hvem vet....

Fra : Asle Bjerva

Dato : 06-03-03 15:11

"Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> --
> Asle Bjerva,Oslo
> For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

http://www.stadtplan.net/brd/hessen/wetzlar/home.html
Søk på W ok klikk på gatenavnet. Huset er det som er nærmest
jernbanelinjen.:)