Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
3 MP/ingen zoom vs. 2 MP/3xzoom
Fra : Otto J.

Dato : 23-02-03 19:09

Jeg er helt ny hvad digitalkameraer angår, men nu skal jeg altså have købt
et. Det skal bruges som ganske almindeligt hverdags-kamera, størstedelen af
billederne bliver sikkert en stak slørede druk-billeder lørdag aften... Men
derfor vil jeg jo helst have mest ud af kronerne alligevel. Jeg regner med
omkring 2000,- plus evt. udgifter til større hukommelseskort. Jeg har meget
lidt kamera-erfaring, heller ikke med "gammeldags" kameraer, men jeg
forventer at dét at kunne tage billeder uden løbende udgifter vil fange
interessen. Men hvad skal jeg købe?

Indtil videre har jeg kigget på Kodak CX4300 og CX4230. De koster ca. det
samme, det ene har 3 MP men ingen zoom, det andet har 2 MP og 3x zoom. Dvs.
en opvejning af zoom mod opløsning. Det afføder naturligvis to spørgsmål:
Bruger man zoom-funktionen i praksis? Vil jeg savne den hvis jeg ikke har
den, modsat vil jeg blive lykkelig for den hvis jeg har? Og hvor meget
ekstra billedkvalitet giver den højere opløsning? De sparsomme erfaringer
jeg har går primært ud på at optikken er mindst lige så vigtig som
opløsningen, men jeg går ud fra optikken rent kvalitetsmæssigt er ens i de
to? (Jeg kunne selvfølgelig bare give det ekstra for DX4330 og få begge
dele, men jeg skal jo stoppe et sted...)

Og ikke mindst: Er der andre spændende bud i prisklassen?

Mvh. Otto

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-02-03 20:05

"Otto J." skrev i en meddelelse
> [...]
> to? (Jeg kunne selvfølgelig bare give det ekstra for DX4330 og
få begge
> dele, men jeg skal jo stoppe et sted...)

Jo - det vil til en hvis grad opveje hinanden.

Med zoom kan du zoome ind på motivet,
når billedet tages.

Uden zoom er du så nød til at lave
det samme bagefter ved beskæring
og forstørrelse - og der vil den
større opløsning være en fordel.

Jeg ville nok tage det med zoom,
da det efter min mening er ganske
nyttigt - og 2 mpixel er rigeligt
til familiebrug op til
20x25 cm billeder.

> Og ikke mindst: Er der andre spændende bud i prisklassen?

Sikkert - jeg har et Canon A40, som jeg er
meget glad for - det koster cirka 2500.....

Men der er sikkert mange andre

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Jan

Dato : 25-02-03 20:24

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dele, men jeg skal jo stoppe et sted...)
>
> Og ikke mindst: Er der andre spændende bud i prisklassen?

hej Otto

Gå efter optisk zoom, om der er 3 Megapixel eller 2 Megapixel er stort set
underordnet, sålænge du ikke vil beskæredine billeder før e.v.t.
udprintning.

Jeg har selv lige købt et Olympus C-300Z til 3.300 kr. ved Phototeam (en
fotoforhandler), et rigtig godt kamera, det er ganske vist over dit buget,
men der findes et Olympus på 2 Megapixel med zoom i den prisklasse du
efterlyser, bare du køber et kamera fra en kendt producent (Nikon, Canon,
Pentax, Olympus, Kodak e.t.c.) så går du aldrig helt galt i byen...