Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Anbefaling af digital kamera
Fra : Emma Frandsen

Dato : 23-02-03 15:58

Hej,

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Jeg er blevet sat på den opgave at jeg skal købe et digital kamera til
mit arbejde. Men det er jo en jungel at finde ud af hvad man skal købe
:)
Kameraet skal bruges af folk der ikke er det helt store fotoeksperter.
Så det skal være et kamera der er nemt at betjene, og samtidig skal
det være af en god opløsning da billederne skal bruges til tryksager.
Mit bud på et kamera er et Nikon Coolpix 5000?

Er der nogle der har kendskab til dette kamera, eller er der andre der
har et bud på et bedre kamera.

På forhånd tak

Fra : palle jensen

Dato : 25-02-03 14:54

Jeg har haft et coolpix 5000 til testning og havde nogle fine oplevelser
med dette camera. Efter min smag er det for compakt men optikken er fin.
Coolpix 5000 er afløst af coolpix 5700 , men er også meget dyrere. På
fx digital4u.dk kan man købe cameraet meget billigere end det koster i
alm foto forretninger. Jeg har selv valgt et Minolta Dimage 7i fordi det
minder mere om et gammeldags spejlreflekscamera med rigtige knapper som
man kan mærke går i hak når man skifter indstillingerne. Du kan se nogle
billeder taget med coolpixen på min side:

http://www.pallefinn.dk/photo/030112HimmelViborggaarden/index.html
her synes jeg de tynde grene op mod himlen er skarpt og klart tegnet og
skyernes nuancer kommer fint med.

http://www.pallefinn.dk/photo/030125WashedClothes/index.html
viser nogle fotos taget med hjælp af stativ. Her er optagehastigheden
ganske stor.Lyskilden var en halogenlampe som jeg anbragte ovenpå en reol.

http://www.pallefinn.dk/photo/030125laundry2/index.html
viser billeder hvor lyskilden var lystofrøret i loftet. Det er de
førsste billeder jeg overhovedet har taget med stativ. Et stativ til ca
1500 kr og det gjorde mig helt høj og jeg ærgrer mig over at jeg ikke
forlængst havde købt et stativ, så man kan gå ned på lange
optagehastigheder og bruge en blænde der giver god skarphedsdybde (lille
blændeåbning så man kun bruger den centrale del af linsesystemet og de
forskellige fortegninger i optagesituationen bliver mindre )

Coolpixen og andre cameraer med manuel indstillingsmulighed er dyre og
hvis behovet er at tage billeder under ikke vanskelige lysforhold kan
man med fordel købe et camera der er automatisk i optagehastighed,
blænde osv. Det er ikke nødvendigt at have kendskab til fototekniske
begreber hvis man ønsker at tage situationsbilleder under normale vilkår.

Med Dimageen kan jeg måle hvidhedens temperatur på enkel måde - det ved
jeg ikke om man kan med coolpixen. Temperaturen på hvid er vigtig. Og
det er enkelt at indstille temperature på hvid på en mac skærm.
Standardindstillingen af temperaturem på de PC-er jeg har været i
nærheden af er extremt kolde i oplevelsen og dermed meget høje målt
efter temperaturer på hvid. Men det er jo en anden sag. Dog skal du være
opmærksom på hvad du vil bruge dine billeder til. Skal de printes ud
eller skal de bruges til at vise på skærm.

Venlig hilsen og tøv ikke med at kontakte mig og jeg kan give mit bidrag
til at du bliver mere forvirret eller afklaret.

Palle finn Jensen