Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Samsung Digimax 410: KØB IKKE!!!
Fra : Tommyboy

Dato : 07-02-03 18:13

Jeg har lige haft et Samsung Digimax 410, som man i denne uge (uge 6) har
kunnet købe til 2999,- i Elektric City og Fona. En advarsel til alle som har
overvejet at købe det: LAD VÆRE - DET FUNGERER IKKE! (jeg råber lidt engang
imellem fordi jeg er helt oprørt over den elendige kvalitet)

Ved 1600x1200 og 640x480 ødelægger kameraet billederne, så man kan i praksis
kun bruge kameraet til 2250x1740, hvilket fylder ca. 1 MB pr. billede!

Problemet opstår når kameraet skal tage billeder der er mindre end dens
max-opløsning. Så skal den åbenbart til at skalere på billederne, OG DET KAN
DET IKKE! Der sker det, at det tager 8 pixels, springer 4 over, tager 8 til,
springer 4 over, osv. hvilket resulterer i et utroligt hakket billede, med
en masse firkanter af 8x8 pixels. Helt galt er den med diagonale linjer i
billedet - de kommer jo ikke til at være pæne hvis man fjerner 4 pixels og
smækker enderne sammen (ligner at nogen har taget billedet og rystet det
godt og grundigt)!! Jeg ved ikke lige hvad udviklerne har tænkt på, men de
har ikke tænkt særligt meget.

Jeg vil med glæde sende et eksempel på problemet til folk der er
interesseret.

Kameraet er som sådan helt OK, men når man kun kan tage billeder der fylder
1 MB på kortet, så bliver det altså dyrt i hukkomelses-kort, og så kunne man
sgu da ligeså godt have købt et bedre kamera for pengene... Objektiv, linse,
makro, zoom osv. er helt fint, selvom kameraet er ca. dobbelt så langsomt
til at tage billeder, fokuserer, zoome osv. end alle andre kameraer.

Desuden skal det nævnes at det slet ikke er Samsung der laver skidtet, men
"Scanhex" som producerer nøjagtig samme model for low-end mærket Medion...

Jeg prøvede også at tage billeder med deres demo-model, og den lavede
nøjagtig det samme nummer. Det kan tænkes at min Electric City har fået en
defekt sending, eller at Samsung måske senere får lavet en firmware
opdatering som løser det, men jeg tror det næppe. Jeg har selv fået pengene
tilbage for produktet, og har nu bestilt mig et Pentax Optio 330GS, som
efter min mening ser meget mere lovende ud!

Håber at min lille smøre kan hjælpe folk lidt!

Hilsen Tomy

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-02-03 19:29

"Tommyboy" <tommyhj@hotmail.com> wrote in message

> Ved 1600x1200 og 640x480 ødelægger kameraet billederne, så man kan i
praksis
> kun bruge kameraet til 2250x1740, hvilket fylder ca. 1 MB pr. billede!

Surt for dig, at det ikke virkede, men det var da godt, du fik pengene
tilbage. Når jeg tager billeder i højeste opløsning fylder de ca. 3 Mb, og
det synes jeg ikke er noget problem, jeg køber et ekstra kort. Hvis du ikke
vil have billeder i den høje opløsning, er det da spild af penge at købe et
kamera med mange Mpixel.

mvh
Preben

Fra : Martin S.

Dato : 07-02-03 21:57

"Tommyboy" <tommyhj@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
[...]
> Ved 1600x1200 og 640x480 ødelægger kameraet billederne, så man kan i
praksis
> kun bruge kameraet til 2250x1740, hvilket fylder ca. 1 MB pr. billede!
[...]

Det var da surt at det ikke virker ordenligt. Selvfølgelig skal et kamera da
virke i ALLE de indstillinger som det har. Ellers er det jo defekt eller har
en alvorlig konstruktionsfejl.
Jeg har et Canon S30, og hvis nogle af funktionerne var fejlbehæftede ville
jeg da heller ikke bare benytte nogle af de andre funtioner i stedet.
Og muligheden for at tage billeder i lavere opløsning er vel god, hvis man
er på ferie og er ved at løbe tør for hukommelse? Jeg har ikke prøvet, da
jeg købte et 256 Mb flashkort oven i det medleverede 16 Mb.
Jeg vil da gerne se billedet. Lægger du det i dk.binaer? Ellers bare send
til min e-mail.

MVH Martin

Fra : Tommyboy

Dato : 08-02-03 10:50

Jeg har lagt 2 billeder op på dk.binaer under samme subject, så kan i se
hvordan det ser ud...

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-02-03 02:12

> Jeg har lagt 2 billeder op på dk.binaer under samme subject, så kan i se
> hvordan det ser ud...

Det ser mystisk ud, så ud fra det er det nok meget naturligt, at du valgte
et andet kamera.
Men som tidligere anført har jeg ikke set noget lignende med mit Medion.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-02-03 21:59

> [...]
> efter min mening ser meget mere lovende ud!
>
> Håber at min lille smøre kan hjælpe folk lidt!

Jeg vil mene, at det er et defekt kamera du har fået. Jeg har det samme,
bare med navnet Medion og kan overhovedet ikke genkende ovenstående. Jeg
bruger altid mellemste kvalitet, hvor billederne fylder ca. 400 kb pr stk,
hvilket også er fabriksstandard.
Jeg har ikke bemærket pixelfejl, hak eller lign. på mine billeder, så det må
helt klart være defekt.
Kunne du ikke lægge et eksempel i dk.binaer, da det kunne være sjovt at se
fejlene, bare sådan af nysgerrighed.
Jeg er enig i, at det er lidt langsomt på aftrækkeren, så det er noget man
skal vænne sig til.
Men i øvrigt ønsker jeg dig alt muligt lykke og held med det kamera, som du
så valgte i stedet for.

Kurt