Andet multimedie
Video capture
Fra : KASPER

Dato : 07-01-01 10:43

Hejsan,

Jeg har et par optagelser på videobånd, som jeg gerne vil have lagt ind på
PC'en. Er der nogen, der har et godt råd ang. anskaffelse af et video
capture kort (til PC)?

Det må meget gerne være billigt - og kvaliteten behøves jo så selvsagt
heller ikke være den bedste. Kan et kort som fx. Hauppauge!, WinTV
anbefales?

--
KASPER

Fra : Jens Jensen

Dato : 07-01-01 11:03

KASPER <kd42@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aTW56.1352$0V1.82320@news101.telia.com...
> [...]
>
> Det må meget gerne være billigt - og kvaliteten behøves jo så selvsagt
> heller ikke være den bedste. Kan et kort som fx. Hauppauge!, WinTV

Jeg kender kun Terror TV kortet, som er udemærket til at grabbe, men jeg
ikke hvor godt det er i forhold til kortene, som du nævner.
Pinnancles DC 10 plus, som ikke er TV-kort, men et videoredigeringskort, fås
mange steder til kun 1600 kr, og kan da også anbefales. Har både vhs og
super-VHS-indgang og udgang, og de filer man graber, kan gemmes i
AVI-format, hvorved du så har mulighed for at redigere det med Adobe
Premiere og Adobe After Effects. Men spørgsmålet er om 1600 kr er det, som
du anser for billigt.

MVH JENS

Fra : Jens Jensen

Dato : 09-01-01 06:31

> KASPER <kd42@hotmail.com> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:aTW56.1352$0V1.82320@news101.telia.com...

Da der ikke kommer så mange svar, vil jeg anbefale, at du poster spørgsmålet
igen i:
dk.edb.hardware.grafikkort

MVH JENS

Fra : David Fischer

Dato : 09-01-01 09:56

KASPER wrote:

> [...]
>
> Det må meget gerne være billigt - og kvaliteten behøves jo så selvsagt
> heller ikke være den bedste. Kan et kort som fx. Hauppauge!, WinTV

Hvis der er tale om et DV eller miniDV videobånd (fra et nyt kamera til
over 5.000 :) . Så bør du måske i virkeligheden lige se om der er en
FireWire udgang (ofte kaldet DVout eller i.Link i kamerakredse). Et kort
med videoredigeringssoftware og et par FireWire porte kan fåes fra 995,-
kr. inkl. moms (f.eks. Fast DV.go eller Datavision DV Capture til
1.295,- kr.). Alt om Data har skrevet en del om videograbbing og
redigering i det forgangne år - læs f.eks. deres september og oktober numre.

Hvis du bare vil have analog video (vhs, supervhs, video8 eller lign.).
Er det nok med et kort med videoindgang (du behøver ingen gang nogen
tuner på kortet). Der findes et utal af alm. gode grafikkort som har
videoindgange (både som supervhs og som phono stik). F.eks. kan
anbefales Asus GeForce 2GTS Deluxe til ca. 2.300,-. Du kan også finde
udemærkede kort fra. ca. 1.000,- kr. fra ATI, Creative Labs eller
Matrox. Men hvis du er ligeglad med hurtig og pæn 2D/3D computergrafik,
og sætter pris på at kunne se TV på din computer, så skal nu nok have
fat i noget i stil med Hauppauge WinTV.

Med venlig hilsen
David Fischer

--
David Fischer Phone (+45) 38 28 14 88
Smørumvej 295 ST TV Cellular: (+45) 26 83 73 94

Fra : Jens Jensen

Dato : 09-01-01 10:48

David Fischer <david@software.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A5AD22E.3070903@software.dk...

> [...]
> 1.295,- kr.). Alt om Data har skrevet en del om videograbbing og
> redigering i det forgangne år - læs f.eks. deres september og oktober

September artiklen i Alt om Data findes her (pdf-format):

http://www.artikeldatabase.dk/pdf/01/2000/09/01647.PDF

Fra : David Fischer

Dato : 09-01-01 12:03

Jens Jensen wrote:

> [...]
> nyhedsmeddelelse:3A5AD22E.3070903@software.dk...

> numre.
>
> September artiklen i Alt om Data findes her (pdf-format):

Jeg tænkte nu mere på:

http://www.aod.dk/artikler/textversion.asp?id=1650

http://www.artikeldatabase.dk/pdf/01/2000/09/01650.PDF
samt

http://www.aod.dk/artikler/textversion.asp?id=1815
Med venlig hilsen
David Fischer

Fra : KASPER

Dato : 09-01-01 14:02

"David Fischer" <david@software.dk> wrote in message

[SNIP]
> ...Men hvis du er ligeglad med hurtig og pæn 2D/3D computergrafik,
> og sætter pris på at kunne se TV på din computer, så skal nu nok have
> fat i noget i stil med Hauppauge WinTV.

Ja, jeg tror også det bliver løsningen. Jeg er nemlig udmærket tilfreds med
mit TNT2 kort og mangler sådan set bare en videoindgang.

Tak for links til artikler.

--
KASPER