Reservehjul
Fra : Gismo

Dato : 16-02-03 23:19

Det reservehjul jeg har liggende under køjerne, hvor gammel bør det maximalt
være før det ikke er forsvarligt at benytte det.
Det er jo ikke udsat for vejr, vind og sol, kun temperaturen svinger. Det
har aldrig været ude at kører.

Michelin laver et CV dæk der hedder XC camping.
195/75R/14 Bære evne 106 = 950 Kg.
Har nogen erfaringer med dette dæk, det skulle efter signe være stærkere i
"skulderne" end et varevogns dæk.

Gismo.

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-02-03 23:49

In news:3e500e35$0$2568$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Gismo typed:

> Det reservehjul jeg har liggende under køjerne, hvor gammel bør det
> maximalt være før det ikke er forsvarligt at benytte det.

Jeg ville ikke lade det blive mere end 5 år før udskiftning.

> Michelin laver et CV dæk der hedder XC camping.
> 195/75R/14 Bære evne 106 = 950 Kg.
> Har nogen erfaringer med dette dæk, det skulle efter signe være
> stærkere i "skulderne" end et varevogns dæk.

Det eneste jeg umiddelbart har kunnet finde er:
"Til autocampere. Som XC A, men med forstærket skulderzone for maksimal
stabilitet."

Og XC A dækket er et "Komfortabelt landevejsdæk med effektivitet på både våd
og tør vej."

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : Gismo

Dato : 17-02-03 22:34

> Gismo typed:

> Jeg ville ikke lade det blive mere end 5 år før udskiftning.

Syntes det er lidt spild klistermærket sidder stadig på dækket.

> [...]
> maksimal stabilitet."
>
> Og XC A dækket er et "Komfortabelt landevejsdæk med effektivitet på

Og det ser ud til at kunne holde mange kilometer før mønsteret er væk
op til 90.000 KM. (når det aldrig på 5 år)

Skulle sådan et dæk ikke være det bedste til CV'en? (stabilitet)

Fra : Carsten Stage

Dato : 17-02-03 23:52

In news:b2rker$hke$1@sunsite.dk,
Gismo typed:

> Syntes det er lidt spild klistermærket sidder stadig på dækket.

LOL - men hvis det bruges som decideret reservehjul, og kun bruges fra
punktering til nærmeste værksted - med behørig lav hastighed... Så ville jeg
nok bruge det i nogle år endnu.

> Skulle sådan et dæk ikke være det bedste til CV'en? (stabilitet)

Et varevognsdæk er sædvanligvis mærket "8 PL" som angiver antallet af lag i
karkassen under slidbanen. Det er en af årsagerne (den vigtigste) til den
større belastningsgrænse og stivhed og dobbelt op i forhold til det typiske
personvognsdæk. Jeg kan ikke se hvor mange lag Michelin'en har.

En anden faktor det har betydning er dækkets profil. Jo bredere i forhold
til højden, jo bedre. Standart forholdet er 82% og det skrives normalt ikke.
Hvis profilen er lavere, for eksempel 70% så står det på dækket. De følgende
størrelser vil alle have tilnærmelsesvis samme rulleomkreds:

155-13 (slidbane 155 milimeter bred, profil på 82% og 13" fælg)
175/70-13 (slidbane 175 milimeter bred, profil på 70% og 13" fælg)
175/65-14
185/60-14
185/55-15
195/50-15
215/40-16
195/40-17

Det handler om at dæksiderne bliver så lave som muligt, derfor vil 195/40-17
være valget, hvis det kun handler om at få så lavt dæk som muligt.

Du kan finde mere om dæk og fælge på http://www.hi-speed.dk/hjulguide.html

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Gismo

Dato : 18-02-03 23:30

Carsten Stage wrote:

> Det handler om at dæksiderne bliver så lave som muligt, derfor vil
> 195/40-17 være valget, hvis det kun handler om at få så lavt dæk som
> [...]

Nu vi er ved det, jeg ser tit, mest tyskere som dækker dækkene til; øhh
That's a good wending.
Er det ikke at gøre meget ud det hvis man skifter efter max. 5 år.?

Gismo.

Fra : Carsten Stage

Dato : 19-02-03 06:21

In news:3e52b3d1$0$2598$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Gismo typed:

> Nu vi er ved det, jeg ser tit, mest tyskere som dækker dækkene til;
> øhh That's a good wending.

> Er det ikke at gøre meget ud det hvis man skifter efter max. 5 år.?

Det kan man da godt sige - men der er ellers fornuft i det. Et dæk der
udsættes for direkte sollys bliver *meget* varmt, og ingen tvivl om at det
vil være med til at forkorte levetiden væsentligt.

Om man vælget 5, 7, eller flere år er selvfølelig op til den enkelte - jeg
vil bare ikke løbe risikoen for en punktering på grund af ælde/nedsat
styrke. Det vil sikkert ikke være en sivepunktering men noget der går
hurtigere.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : PHK

Dato : 19-02-03 15:25

"Carsten Stage" <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vil bare ikke løbe risikoen for en punktering på grund af ælde/nedsat
> styrke. Det vil sikkert ikke være en sivepunktering men noget der går

Det kan hurtigt koste en ny undervogn lige over dækket.

--
_
|_|

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 19-02-03 18:41

Som mekaniker vil jeg personligt aldrig benytte et dæk som er over 5 år
gammelt uanset om det er brugt som reservehjul eller om det har kørt hele
tiden, alene af den årsag at gummiet i dækket har en "stivhed" i overfladen
(kender det med forskellen fra sommer- og vinterdæk) som dækket skal bruge
for at stå ordentligt fast på vejbanen, den forsvinder når dækket ældes
uanset om det har været brugt eller ej. Dækket er ens forbindelse til
vejbanen og bør behandles derefter... man kan se på dækket hvor gammelt det
er da det står på dækket, f.eks. kan der stå "3200" de 2 første cifre er
ugen altså uge 32 de 2 næste er årstallet altså 2000, så dette dæk ville
være fra uge 32 år 2000, og husk nu dækket er "ikke nyt" når det købes, der
har det ligget på lager og dernæst hos forhandleren.

Mvh
H.Hvidberg
----
www.toyota-forum.dk

Fra : Gefli

Dato : 21-02-03 16:38

Hvis man ca. hvert andet år sprøjter dækket med siliconespray får man en
væsentlig længere levetid. Og hvis man oven i købet opbevarer dækket
beskyttet for vejr og vind er levetiden mindst 10 - 15 år. En siliconespray
koster ca. kr 40,-.

Det kan også med fordel bruges på de monterede dæk. De holder sig meget
pænere og længere. De skal blot sprøjtes 1-2 gange om året.

Gefli.

Fra : T. Hartung

Dato : 17-02-03 00:46

"Gismo" <baatnakkedummy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> være før det ikke er forsvarligt at benytte det.
> Det er jo ikke udsat for vejr, vind og sol, kun temperaturen svinger. Det

jeg vil mene at dækket kan blive gammelt forstået derhen at det er et
nødhjul som ikke er belastet men ligger i vognen - har det ikke
sprækker/revner på siden så er det rimelig godt - det har jo formeentlig
ligget tørt og mørkt altid - så jeg ville ikke være nervøs - mit eget
res.hjul er fra den forrige vogn (1988) men har ikke kørt siden 1990 - men
..... host host .... jeg er begyndt at kikke på det - det hænger nemlig under
vognen - men igen - skal det bruges, så er det et nødhjul for mig - skal
ikke holde til Spanien og retur kun til nærmeste reparatør.

mvh.
T. Hartung