Køleskabets forbrug
Fra : Gefli

Dato : 15-02-03 00:37

Hej i gruppen.
Er der en venlig sjæl der har en ide om hvor mange ampere et alm. 70 l
Electrolux køleskab i en CV bruger ved 12 Volts drift?? Under kørsel f.eks.

Benny

Fra : Carsten Stage

Dato : 15-02-03 00:50

In news:3e4d7db5$0$10970$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Gefli typed:

> Er der en venlig sjæl der har en ide om hvor mange ampere et alm. 70 l
> Electrolux køleskab i en CV bruger ved 12 Volts drift?? Under kørsel
> f.eks.

Det er i nabolaget af de 10A - hvilket også er årsagen til, at der helst
skal være et kraftigt kabel fra bilens batteri og hele vejen til køleskabet.
Gerne 6-8 kvadrat, og husk sikring samt et relæ til at afbryde, når ner ikke
er tænding på bilen.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Hvis du er ny i nyhedsgrupperne, og måske ikke helt sikker
på hvordan man bærer sig ad, så er der hjælp at hente på

Fra : T. Hartung

Dato : 15-02-03 10:44

"Carsten Stage" <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> In news:3e4d7db5$0$10970$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
> Gefli typed:
>

> Det er i nabolaget af de 10A

nemlig - køleskabet bruger ca. 120W og så er det lidt el-hokuspokus: effekt
delt med strømstyrke og wupti 120W/12V = 10A

> [...]
køleskabet.
> Gerne 6-8 kvadrat, og husk sikring samt et relæ til at afbryde, når ner

I princippet kan man godt køre på 0,75 mm2 kabel hvis det kan komme af med
varmen - grunden til det store tværsnit er strømtabet p.g.a. det store
modstand der opstår - dette vil give laver effekt og dermed mindre køleevne
i køleskabet jf. "min" formel ovenfor.

Jeg mener at 4 mm2 kabel er tilstrækkeligt ;)

... og så vil jeg også anbefale relæ men holdespændingen skal styres fra
kontakt i kabinen med en lampe der indikere at der er strøm til CV. Herved
kan man på rastepladsen sydpå have strøm selv om tændingen er afbrudt - stor
fordel ved overnatning så virker alt i CV.

mvh
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 15-02-03 23:12

In news:3e4e0a59$0$10979$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
T. Hartung typed:

> I princippet kan man godt køre på 0,75 mm2 kabel hvis det kan komme
> af med varmen

Teoretisk korrekt, men i praksis duer det ikke.

> - grunden til det store tværsnit er strømtabet p.g.a.
> det store modstand der opstår

Enig - dog uden at kunne huske Ohms lov...

> - dette vil give laver effekt og dermed
> mindre køleevne i køleskabet jf. "min" formel ovenfor.

Er det ikke lavere spænding, og dermed lavere effekt?

> Jeg mener at 4 mm2 kabel er tilstrækkeligt ;)

Better safe than sorry! Hvis spændingsfaldet betyder at du kun har 11V til
rådighed, hvilket ikke er et stort spændingstab, så vil køleskabet såmand
nok klare sig - det er straks værre med ladningen af campingvognens batteri.
Det skal helst have, jeg tror at det er 14,1V for at ladningen er optimal.
Derfor vil en booster være at foretrække, den vil til enhver tid udligne et
eventuelt spændingstab til ladning. Samtidig har den model jeg erindret også
et udtag specielt til køleskabet, så det køler maksimalt.

> [...]
> CV. Herved kan man på rastepladsen sydpå have strøm selv om tændingen
> er afbrudt - stor fordel ved overnatning så virker alt i CV.

Under de korte ophold er der da strøm nok på campingvognens batteri. Men
under alle omstændigheder er der lovkrev til at strømmen bagud skal kunne
afbrydes via en kontakt.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : T. Hartung

Dato : 16-02-03 18:11

> Er det ikke lavere spænding, og dermed lavere effekt?

jo vi taler bare lidt forbi hinanden for effekten P komme af spændingen V
multipliceret med strømstyrken I (amp) altså P=V*I og falder V (volt)
falder P(effekt) æhh nu ville jeg jo ikke blive for tekninsk - man kan også
beregne modstanden R (ohm) i lederen (kablet) ud fra det specifikke
materiales modstand - (nu stopper jeg altså ..hehe)

> [...]

> under alle omstændigheder er der lovkrev til at strømmen bagud skal kunne

.....hehe *LOL*

vi tænker i hver sin bane p.g.a. forskellige forudsætninger - du har batteri
i CV - det har jeg IKKE !!

Jeg forsyner min CV med strøm fra bilens batteri undervejs og kan derfor
ikke koble fra - hvilket jeg tror er det mest "normale" derfor mit forslag.

Ved batteri i vognen er det vigtigt at bruge lukkede "fritidsbatterier" har
faktisk se en Knauss Sport med korroderede alu-sider p.g.a. syredampene !!

mvh
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-02-03 18:25

In news:3e4fc4a2$0$11014$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
T. Hartung typed:

> [...]
> tekninsk - man kan også beregne modstanden R (ohm) i lederen (kablet)
> ud fra det specifikke materiales modstand - (nu stopper jeg altså

Hehe... jeg læste bare hvad du skrev...

> vi tænker i hver sin bane p.g.a. forskellige forudsætninger - du har
> batteri i CV - det har jeg IKKE !!

Aha... Kan købes billigt flere steder ;)

I min gamle vogn er der lavet plads til et batteri i gaskassen, så derfor
ingen udluftningsproblemer. Jeg er nærig, så jeg bruger et af Harald Nyborgs
de bedste til, jeg tror at det var Kr. 200

> Jeg forsyner min CV med strøm fra bilens batteri undervejs og kan
> derfor ikke koble fra - hvilket jeg tror er det mest "normale" derfor
> mit forslag.

Jeg tillod mig at gå ud fra, at de fleste har batteri i campingvognen

> Ved batteri i vognen er det vigtigt at bruge lukkede
> "fritidsbatterier" har faktisk se en Knauss Sport med korroderede
> alu-sider p.g.a. syredampene !!

Rigtigt - men mon ikke at det skyldes manglende opmærksomhed/vedligeholdelse
fra ejerens side? Ellers er løsningen at bruge et af de hermetisk lukkede
(gel)batterier, der også bedre tåler det brugsmønster man i denne situation.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
Citer kun det du svarer på eller kommenterer - og gør det under det
citerede. Smid det væk, som du ikke direkte kommenterer. Det står

Fra : T. Hartung

Dato : 16-02-03 19:35

> Aha... Kan købes billigt flere steder ;)

Men vægt du vægten ;))

> I min gamle vogn er der lavet plads til et batteri i gaskassen, så derfor
> ingen udluftningsproblemer.

UHA det er da vist ikke lovligt - ingen el i gaskassen - og du som har lavet
en "gasredegørelse" på Campingstuff ;-D

> Jeg er nærig,

...... hehe ja her kan man sikkert fylde en masse eksempler på - ..... men
det er jeg også - med visse ting :)

> Rigtigt - men mon ikke at det skyldes manglende
opmærksomhed/vedligeholdelse
> fra ejerens side?

Det var præcist det der skete - han havde tilkoblet en alm lader som blev
aktiv hvergang CV fik strøm på C.pladsen

Ellers er løsningen at bruge et af de hermetisk lukkede
> (gel)batterier, der også bedre tåler det brugsmønster man i denne
situation.

nemlig men så kan man vist godt glemme Harald Nyborg og 1.000 danske dollars
;)

mvh
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-02-03 19:50

In news:3e4fd85e$0$11012$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
T. Hartung typed:

> [...]
>
> UHA det er da vist ikke lovligt - ingen el i gaskassen - og du som
> har lavet en "gasredegørelse" på Campingstuff ;-D

Den er skam typegodkendt med batterikassen i gaskassen, så lovligheden er
god nok - men du har ret i, at den ikke går nu til dags. Det er så vidt jeg
husker "detailforskrifter for motorkøretøjer" der bestemmer der.

Man kan da også have sine tanker med strøm og eventuelle gnister i samme rum
som gasflasken. Men holder til gas og batteri er forsænket, og uden bund, så
løssluppen gas vil hurtigt forsvinde nedenom.

> Det var præcist det der skete - han havde tilkoblet en alm lader som
> blev aktiv hvergang CV fik strøm på C.pladsen

Og det er ved opladning at der frigives brint og syredampe - specielt hvis
det ikke er en elektronisk lader, der skifter til lavere
vedligeholdelsesspænding når batteriet er fuldt opladet.

Jeg har en elektronisk lader fast monteret på samme måde. Den sidder
monteret i et af magasinerne og ledningerne ført gennem karossen med behørig
sikring imod gnav - og det virker fint.

> nemlig men så kan man vist godt glemme Harald Nyborg og 1.000 danske
> dollars ;)

Det er helt sikkert - men ingen tvivl om, at det er /vejen/ hvis man ønsker
at være selvforsynende med strøm, måske via solceller.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : T. Hartung

Dato : 16-02-03 20:41

> [...]
jeg
> husker "detailforskrifter for motorkøretøjer" der bestemmer der.

njaaa - jeg tror at gasregulativet er gældende og der er meget strenge
regler for tætheden af el-udstyr i "gasrum". el-udstyret tæthed inddels i
"IP" klasser - jeg har mine betænkeligheder ved lovligheden :-/ men det var
måske et emne til en ny tråd ??

> [...]
> som gasflasken. Men holder til gas og batteri er forsænket, og uden bund,

> løssluppen gas vil hurtigt forsvinde nedenom.

du har ret c.gas er tungere end luft - men hvad sker der ved et brud på
slange sammen med en gnist - får man så en "blæserlampe" eller en
"skærebrænder" ??

> Og det er ved opladning at der frigives brint og syredampe -

pladerne boblede simpelthen hen op ret "spuki"

> at være selvforsynende med strøm, måske via solceller.

enig igen :)

mvh
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-02-03 21:18

In news:3e4fe7e4$0$11007$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
T. Hartung typed:

> [...]
> inddels i "IP" klasser - jeg har mine betænkeligheder ved lovligheden
> :-/ men det var måske et emne til en ny tråd ??

Det kan være at du har ret i, at det er gasregulativet der skal
overholdes...

Men hvis flaske- og batteriplacering er omfattet af typegodkendelsen, så er
der ingen ko på isen.

> du har ret c.gas er tungere end luft - men hvad sker der ved et brud
> på slange sammen med en gnist - får man så en "blæserlampe" eller en
> "skærebrænder" ??

Det bliver givet varmt!

Men hvis vi skal i den retning, så skulle det ikke være tilladt at
transportere F-gas i beholdere med monteret ventil. Ved et eventuelt uheld
kan slangen alt for let blive beskadiget eller revet over, og så har vi
balladen.

Jeg vælger at stole på, at typegodkendelsen tager behørigt hensyn til de
regler campingvognen var omfattet af på registreringstidspunktet.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-02-03 21:53

In news:3e4ff217$0$10990$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Carsten Stage typed:

> Det kan være at du har ret i, at det er gasregulativet der skal
> overholdes...

http://147.29.40.91/delfin/html/b1979/0402549.htm

Men ellers kan jeg ikke finde noget, hverken i gasreglementet eller
detailforskrifter for køretøjer.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : T. Hartung

Dato : 16-02-03 22:19

> [...]
>
> http://147.29.40.91/delfin/html/b1979/0402549.htm
>
> Men ellers kan jeg ikke finde noget, hverken i gasreglementet eller

nej men vi skal også have fat i stærkstrømsreglementet (over 50 V) og
svagstrømsreglementet - de er for mig at se ikke tilgængelige på nettet

hmmmmmm ... må lige se om jeg kan finde noget på jobbet i morgen

Torben

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-02-03 22:20

In news:3e4ffee2$0$11035$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
T. Hartung typed:

> nej men vi skal også have fat i stærkstrømsreglementet (over 50 V) og
> svagstrømsreglementet - de er for mig at se ikke tilgængelige på
> nettet

Hmmm - er det ikke en og samme ting i dag? Faste 12V installationer må man
heller ikke (mere) selv rode med, hvis det skal tages bogstaveligt. Det
findes tilgængeligt på nettet - men jeg vil se en film nu...

> hmmmmmm ... må lige se om jeg kan finde noget på jobbet i morgen

Du sætter bare en el-mand til at finde det til dig...

Go' nat

Carsten

Fra : T. Hartung

Dato : 17-02-03 17:48

"Carsten Stage" <stageNOSPAM@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Du sætter bare en el-mand til at finde det til dig...

.........men han kunne heller ikke lige .. men har sæl' dog fundet ud af
dette.. :

El-materiel i gaskassen må ikke forefindes, dog kan det laves separat
således at f.eks akkumulator lukkes af i en særlig kasse, og den må ingen
forbindelse har til selve gaskassen.

...og så et par link hvor man kan begynde at lede i :

http://www.dgp.dk og www.elraadet.dk

men man skal have fat i:
Gasreglementets afsnit B-3:
Installationsforskrifter for F-gasanlæg i campingvogne, 1. januar 1980.

.........der bare endnu ikke lagt på nettet, idet forskrifterne er ændret her
pr.
1 januar.

men jeg fandt en PDF-fil hvor det stod at det ikke var tilladt med gas og
strøm - KAN BARE IKKE LIGE FINDE DEN IGEN - ØV men det var via www.dpg.dk

pyha- og nu skal jeg til fodbold med min datter

mvh
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 17-02-03 17:52

In news:3e5110a1$0$11084$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
T. Hartung typed:

> El-materiel i gaskassen må ikke forefindes, dog kan det laves separat
> således at f.eks akkumulator lukkes af i en særlig kasse, og den må
> ingen forbindelse har til selve gaskassen.

Hvor fandt du det?

> http://www.dgp.dk og www.elraadet.dk

> men man skal have fat i:
> Gasreglementets afsnit B-3:

Der har jeg skam været - uden resultat.

> ........der bare endnu ikke lagt på nettet, idet forskrifterne er
> ændret her pr. 1 januar.

Jeg havde da fat i den i aftes! Anyway, det er de regler der var gældende på
tidspunktet for typegodkendelsen af vognen, som er de gældende.

Kun ved "kiks" og specifikke fejl i de regler der godkendes efter, bliver
der ændret i det.

> men jeg fandt en PDF-fil hvor det stod at det ikke var tilladt med
> gas og strøm - KAN BARE IKKE LIGE FINDE DEN IGEN - ØV men det var via
> www.dpg.dk

Hvordan po.... kommer man videre fra deres forside? Eller mente du
http://www.dgp.dk ?

> pyha- og nu skal jeg til fodbold med min datter

Pas på blodtrykket...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : T. Hartung

Dato : 17-02-03 20:42

> Hvor fandt du det?

i Gasreglementet men den PDF-fil er væk igen - havde også kontakt til
campingparken i Herning og ja DCU-teknisk afdeling

......hvad "#&¤#¤%#&¤%#" aghhhhhhh !!

> Hvordan po.... kommer man videre fra deres forside? Eller mente du
> http://www.dgp.dk ?

<rødme-rødme> sorry og JA :-/

> Pas på blodtrykket...

har en hvile puls på 160 - kan ikke få den længere ned - ser jo ikke film
som dig ... hehe :))

Torben :))

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-02-03 00:56

>Ved et eventuelt uheld
> kan slangen alt for let blive beskadiget eller revet over, og så har vi
> balladen.

Derfor findes der også regulatore som lukker ved brud gasslanger og lign.
eks. den fra BP.

Hilsen Jørgen

Fra : Regrib

Dato : 15-02-03 18:17

"Gefli" <Nothing@nothing> wrote in message
> [...]
> Er der en venlig sjæl der har en ide om hvor mange ampere et alm. 70 l
> Electrolux køleskab i en CV bruger ved 12 Volts drift?? Under kørsel

Mere nøjagtigt, i.h.t. Electrolux's tekn. speks. for 70 l køleskab ved 12
volt: 100 W, svarende til 8,33 A. Døgnforbrug: 2,3kWh.

Hilsen
Birger