3. ciffer må ikke være nul?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 14-03-01 23:58

Nogle der ved hvorfor 3. ciffer i telefonnumre ikke må være nul?

Det står alle steder i www.tst.dk 's nummerlister:

210defgh   ----------------   C-CIFFER = 0 MÅ IKKE BENYTTES

Hvorfor?
--
venligst
/Lasse

Tjen penge på din hjemmeside: http://tjenpenge.com/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-03-01 00:09

> Nogle der ved hvorfor 3. ciffer i telefonnumre ikke må være nul?

Mener at kunne huske at det er noget med mellemcentral dirigering, men jeg
vil ikke lægge hovedet på blokken...

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-03-01 01:00

Lasse Hedegaard skrev:

>Nogle der ved hvorfor 3. ciffer i telefonnumre ikke må være nul?

Det var for ikke så længe siden alarmnummeret. Mon det er derfor?

--
Bertel

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-03-01 08:00

Bertel Lund Hansen skrev:

>Det var for ikke så længe siden alarmnummeret. Mon det er derfor?

Øhh, alarmnummeret var 000, ja - og der er alle 3 cifre nul.
Jeg spurgte hvor det tredie ciffer ikke måtte være nul, f.eks. sådan
her:

xx0xxxxx

Fra : N/A

Dato : 18-03-01 15:57

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 18-03-01 15:57

Fandt denne:

http://www.lof-ringsted.dk/Dansk.htm

--

Lars Bonnesen
(Please notice that my e-mail address is intended not to work)

Fra : Anon

Dato : 15-03-01 06:34

Lasse Hedegaard skrev ...
> Nogle der ved hvorfor 3. ciffer i telefonnumre ikke må være nul?
> Det står alle steder i www.tst.dk 's nummerlister:
> 210defgh ---------------- C-CIFFER = 0 MÅ IKKE BENYTTES

Årsagen fremgår af nummervejledningen, punkt 4.4,
http://www.tst.dk/nummer/vejledn3.pdf :

"a) Reserver til fremtidig udvidelse af nummerplanen.
Nummerserierne med førsteciffer 2-9 og tredjeciffer 0, undtagen nummerserien
8001 afsættes til evt. fremtidig udvidelse af nummerplanen.
Af hensyn til det ønskelige i til enhver tid at have teknisk mulighed for at
kunne udvide nummerplanen (overgang til en eventuel ny nummerplan) tilsigtes
at friholde numrene 2bcdefgh-9bcdefgh, hvor c-cifret er lig 0. Dette giver
en mulighed for at nummerplanen i givet fald vil kunne udvides ved at
tilføje et "0" efter andet ciffer i den eksisterende nummerplan. I
overgangsperioden med to aktive nummerplaner vil disse kunne skelnes fra
hinanden ved, at numre i den nye nummerplan har 0 på tredje ciffers plads.
Af hensyn til afvikling af den eksisterende anvendelse 800-serien er denne
serie trods ovenstående ikke formelt set afsat til reserve."

Med andre ord kunne man en dag forestille sig fx 9-cifrede telefonnumre a la
98_0_654321, der i overgangsperioden fungerer samtidigt med de gamle
8-cifrede.