Firmabil
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 05-03-03 22:35

Hej Gruppe.

Jeg har et grossistfirma i Aalborg, som importerer kvalitetsautopærer.
Hvordan er reglerne, hvis man skal anskaffe sig en firmabil til sit
enkeltmandsfirma.
Jeg har en privatbil i forvejen.

Er forskel på fradrag eller moms ved køb af brugt eller ny?
Er der en min. omsætningsgrænse?
Ellers andet?
Hvad kan i anbefale?

Med venlig hilsen

Michael Jørgensen
www.auto-lys.dk

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 07-03-03 07:42

Hej Michael. Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget. Jeg har kørt de
sidste par år med en hiace varevogn som jeg har betalt moms af. Mit regnskab
fungerede på den måde at jeg fører kørerbog hver dag og mit privatkørsel
ligger på ca 5% ialt. Jeg betaler så skat af privatkørslen som er en 5% af
alle udgifterne såsom værksted mm.
Det vigtigste er, at der skal være betalt moms og der skal føres kørebog.
Jeg har revisor på mit regnskab.

Mvh
Poul

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 07-03-03 12:49

Hej Poul.

Tak for dit svar.
Men jeg skal bruge firmabilen 100% til erhverv, da jeg i forvejen har en
privatbil.
Så hvis der er andre herinde, der kender til en anden løsning er de velkomne
til at svare herinde...

Med venlig hilsen

Michael Jørgensen
www.auto-lys.dk

Fra : Lykke

Dato : 07-03-03 15:29

prøv at gå ind på www.toldogskat.dk
der kan du finde alle oplysninger omkring brugt/ny bil, køb og kørsel.

Fra : Kasper Myram

Dato : 07-03-03 16:11

Michael Jørgensen wrote:

FDM har hjælp til at beregne:
http://www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/program/default.asp

- Kasper

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 07-03-03 19:25

"Michael Jørgensen" wrote:

> Jeg har en privatbil i forvejen.
>
> Er forskel på fradrag eller moms ved køb af brugt eller ny?
> Er der en min. omsætningsgrænse?
> Ellers andet?
> Hvad kan i anbefale?

Er du gift eller lever i fast samlivsforhold ?
Transporterer du noget fysisk i dit erhverv, der ikke kan være
i en personbil ?

Så kan du få svar..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jan

Dato : 08-03-03 10:33

Hej Michael
- uden at gå for langt ind paragrafferne som T&S har opstillet
så vær klar over, at selv om du har en privatbil og skal bruge firmabilen
til 100% firmakørsel, så vil det være en god ide at føre en nøjagtig
kørselsbog - selvom den nuværende lovgivningen ikke kræver kørselsregnskab
udført for firmabilens vedkommende.

Lovgivningen er så viseligt indrettet at det er "råderetten" over bilen der
tæller, og specielt som eneejer af virksomheden kan det udløse en ubehagelig
efterregning fra T&K, hvis du bogfører bilen som ren firmabil.
Det vil også sige, hvis f.eks. andre familiemedlemmer eller medarbejdere
anvender bilen og T&K skønner at der køres privat, så kan de i yderste
konsekvens blive "idømt" eller "pålagt" en brugsafgift, som for hver persons
vedkommende starter helt fra bundlinien. Det vil sige, at man som flerbruger
af bilen - ikke deler en fællessum der evt. måtte skønnes.

Næh, alle skal betale fuldt "medlemsgebyr".

Dette var blot lidt baggrundsoplysninger som du kan tage med i dine
overvejelser
når du tager den endelige beslutning om hvilken ordning du måtte vælge.

Med venlilg hilsen
Jan Væver

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 09-03-03 13:11