Spørgsmål om løn + provision
Fra : KN

Dato : 24-02-03 15:52

Hej

Hvis man er lønmodtager og ved siden af er forhandler på provision, hvordan
så med skatten.Er det B-indkomst eller kapitalindkomst og hvad er
forskellen. Hvad skal man betale i skat, når man aldrig kan vide hvad man
tjener om måneden på provision. Bruger man sit fradrag på sit lønmodtagerjob
og betaler man så f.eks 41% ( elller hvad ens skattesats nu er) i skat af
sin provision. Er det en fordel at vente med at momsregistrere sig når man
nærmer sig de kr. 50.000 eller er det lige meget.

Undskyld den lange smører. Håber nogen kan hjælpe.

Hilsen
K.N

Fra : Carsten

Dato : 24-02-03 17:43

"KN" <lysthaab@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvis man er lønmodtager og ved siden af er forhandler på provision, hvordan
> så med skatten.Er det B-indkomst
= Ja
eller kapitalindkomst = Nej
> og hvad er forskellen.
= Renteindtægter og udgifter er bl.a. Kapitalindkomst ALDRIG lønindkomst
> Hvad skal man betale i skat, når man aldrig kan vide hvad man
> tjener om måneden på provision. Bruger man sit fradrag på sit lønmodtagerjob
Du kan kun få et fradrag på dit Hovedskattekort som din hovedarbejdsgiver bruger
> og betaler man så f.eks 41% ( elller hvad ens skattesats nu er) i skat af
> sin provision.
Du må forskudsregistrere dig og derved får du B-skattegirokort til betaling

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 24-02-03 18:26

"Carsten" <Land@sunsite.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du må forskudsregistrere dig og derved får du B-skattegirokort til
betaling

Dette er de "barske" realiteter som selvstændig.

Du skal betale skat *forlods* uden at vide om du vil opnå at få et overskud
ved årets udgang som retfærdiggør din løbende forskudsskattebetaling.

Betaler du for meget, får du en rentekompensation samt for meget indbetalt
skat tilbage.

Betaler du for lidt, får du en efterregning med strafrenter og hele
pibetøjet.

Det billigste er at indbetale *mindst* det, der dækker din kommende skat af
det overskud, du ikke aner en pind om overhovedet vil blive realiseret/en
realitet.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : KN

Dato : 24-02-03 22:50

"Bjørn Jørvad" <ursus*_ FJERNDETTE_*major@post3.*FJERN_DETTE*tele.dk> wrote
in message news:3e5a5572$0$131$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
af
> det overskud, du ikke aner en pind om overhovedet vil blive realiseret/en

O.k det er altså et rent gæt, men hvad så med momsregistreringen. Skal man
registrerer sig med samme eller vente?.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-02-03 19:59

> [...]
wrote in message news:3e5a5572$0$131$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Betaler du for lidt, får du en efterregning med strafrenter og hele

Man skal blot betale før 31-12 og på det tidspunkt har de fleste en
ganske god idé om overskuddet.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-02-03 21:55

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man skal blot betale før 31-12 og på det tidspunkt har de fleste en
> ganske god idé om overskuddet.

Mig bekendt trækker T&S gerne fra firmakontoen .... og dette endda helt
automatisk ..... hver eneste måned .... når først du har været selvstændig
en årrække.

Det automatiske skattetræk er baseret på skattebetalingen af sidste års
overskud.

T&S begyndte endda helt uopfordret at gøre dette hos mig for en del år
tilbage (B-Skat + AM-Bidrag).

Jeg har intet imod det, men blev dog en anelse pikeret, da T&S sådan "leger"
selvbetjening på min konto.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-02-03 22:18

"Bjørn Jørvad" wrote:

> [...]
> skat tilbage.
>
> Betaler du for lidt, får du en efterregning med strafrenter og hele

Hm, det kan vist (måske med revisorhjælp være en ide at optimere
det med skatten, som vi forsøger til hverdag,
så forventet skat af overskud afregnes før 31.12, tvivlsomme laves
opgørelse før 15.3, men det er svært med rimelig pris, da momsafregning
kræver alt til 1.3,
men ellers er de 40 kkr i restbetaling inden 1.7 året efter en rimelig
buffer.

Men ellers er ekstra pris ca 3-5 kkr for opgørelse før 31.12, ca 1-3 kkr
før 15.3, så kan du selv vurdere..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-02-03 22:26

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men ellers er ekstra pris ca 3-5 kkr for opgørelse før 31.12, ca 1-3 kkr
> før 15.3, så kan du selv vurdere..

Som jeg har skrevet i et andet indlæg: T&S i Vejle har oprettet et "ta´selv
bord" på min private momsregistrerings konto.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-02-03 23:24

"Bjørn Jørvad" wrote:
> [...]
>
> Som jeg har skrevet i et andet indlæg: T&S i Vejle har oprettet et "ta´selv
> bord" på min private momsregistrerings konto.

Næ, du har måske uden at vide det, afgivet en fuldmagt til at trække de
forskudsregistrede skattebeløb.
Momsbeløb kan pt ikke trækkes via pbs, uden anmeldelse gennem de kilder,
der er angivet som på T*S hjemmesider.
Og der hvirker efter vor erfaring kun ca hver anden gang.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 25-02-03 23:29

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næ, du har måske uden at vide det, afgivet en fuldmagt til at trække de
> forskudsregistrede skattebeløb.

Ikke mig bekendt.

> Momsbeløb kan pt ikke trækkes via pbs, uden anmeldelse gennem de kilder,
> der er angivet som på T*S hjemmesider.

Det er jeg med på.

> Og der hvirker efter vor erfaring kun ca hver anden gang.

Jeg har ingen problemer. Det har virket *hver* gang.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-02-03 23:01

KN wrote:

> [...]
> sin provision. Er det en fordel at vente med at momsregistrere sig når man
> nærmer sig de kr. 50.000 eller er det lige meget.

Du kan forskudsregistrere, ellers er der plads til 40.000 kr i restskat
inden 1.7 året efter, så tjener du under ca 60.000 kr ekstra, kan det klares
ved tidlig opgørelse uden rentetillæg.
Og momsregistrering laver du, før du netto køber udstyr, eller at din
brutto indtjening i samme år er over 50.000 kr.

Fra : KN

Dato : 24-02-03 23:48

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Og momsregistrering laver du, før du netto køber udstyr, eller at din
> brutto indtjening i samme år er over 50.000 kr.

Lad os sige at provisionen ligger omkring kr. 10.000,00 pr. mrd. Hvordan
bergner man så sin B-skat.

K.N

Fra : JørgenE

Dato : 26-02-03 22:56

"KN" <lysthaab@mail.dk> skrev
> Hvis man er lønmodtager og ved siden af er forhandler på provision,
hvordan
> så med skatten.

Hvis du får provision fra eet firma er det også a-indkomst. Kun hvis du har
mere end 2 firmaer du forhandler produkter fra eller hvad det nu er,
betragtes du som selvstændig ellers er det lønindtægt.

Hvis ikke du kan benytte hele dit månedsfradrag hos een af arbejdsgiverne,
kan man bede om et bruttotrækkort. Så indregnes fradraget i en lavere
skatteprocent der trækkes hos alle arbejdsgiverne.

Mvh. JørgenE

Fra : KN

Dato : 27-02-03 00:57

"JørgenE" <elsted@image.dk> wrote in message

> [...]
> kan man bede om et bruttotrækkort. Så indregnes fradraget i en lavere
> skatteprocent der trækkes hos alle arbejdsgiverne.

Jeg bruger hele mit fradrag hos min første arbejdsgiver og skal til at igang
med salg på provision. vil det så sige at jeg ikke skal momsregistreres og
at jeg ikke har noget fradrag i provisinen og skal betale 41% i skat ( min
trækprocent) af provisionen.
K.N

Fra : JørgenE

Dato : 28-02-03 00:08

"KN" <lysthaab@mail.dk> skrev
> [...]
> at jeg ikke har noget fradrag i provisinen og skal betale 41% i skat ( min

Ja, hvis du max. har 2 arbejdsgivere, så skal du betale 41% og ikke
momsregistreres, ellers er dine arbejdsgivere forkert på den.

Mvh. JørgenE

Fra : KN

Dato : 28-02-03 00:50

> [...]
>
> Mvh. JørgenE
>
> Er du helt sikker på det, for jeg bliver jo nærmest selvstændig
forhandler. Jeg skal selv stå for markedføring o.s.v.
K.N

Fra : JørgenE

Dato : 28-02-03 16:02

"KN" <lysthaab@mail.dk> skrev

> Er du helt sikker på det, for jeg bliver jo nærmest selvstændig
> forhandler. Jeg skal selv stå for markedføring o.s.v.
> K.N

Tabte sidste år i Landsskatteretten, da de 3 firmaer vedkommende arbejdede
for var et fransk, et svensk og et dansk firma men med samme overordnet
ejer. Vedkommende havde specialbil og en mænge specialværktøj samt købt
fremmed arbejdskraft for over 100 t.kr. og betalte moms, havde annoncer i
avis og telefonbog og bestemte selv over sin tid. Han lavede kontrakt for
hvert arbejde. Alle udgifterne på nær fremmed arbejdskraft blev henført til
lønmodtagerfradraget (lav skatteværdi) og kun udgiften til andre firmaer
måtte han modregne i indtægten.
Det blev meget kostbart for ham.

Mvh. JørgenE

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-02-03 19:02

KN wrote:

> forhandler. Jeg skal selv stå for markedføring o.s.v.

Der er strammet noget op på hele definitionen af selvstændig
virksomhed, hobbyvirksomhed og opdeling af flere aktiviteter
som selvstændige virksomheder.

Så alle afgørelser før ca 1995 - 2000 er ikke så meget værd mere.

Fra : Peter G C

Dato : 01-03-03 09:30

Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i
3E5FA422.64C0D979@FJERNpost1.tele.dk:

[klip]

> [...]
> som selvstændige virksomheder.
>
> Så alle afgørelser før ca 1995 - 2000 er ikke så meget værd mere.

Vil du nærmere begrunde det?

/Peter

--
http://www.grauslund.com