trække moms ud af privat handel ?
Fra : klaus nielsen

Dato : 22-02-03 18:40

hej
hvis jeg feks vil købe en bærbar computer af en privat, fordi den feks er
meget billigere end at købe en ny i en forretning. kan man så trække momsen
ud ? eller skal man købe den af en moms registreret?

hvis jeg køber af private og sælger videre til private. hvad gør man med
momsen der ? eller køber at private og sælger til firmaer, hvad så,
firmaerne vil vel gerne kunne trække momsen ud?

på forhånd tak

klaus nielsen
klaus_nielsen@tdcspace.dk
vfr750 og xl600r

Fra : Jimmy

Dato : 22-02-03 19:00

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
momsen
> ud ? eller skal man købe den af en moms registreret?

En privat sælger kan IKKE sælge en vare med moms.
Det vil sige, at du ikke kan trække moms fra.

> hvis jeg køber af private og sælger videre til private. hvad gør man med
> momsen der ?

Du køber ex moms og sælger med moms.

> eller køber at private og sælger til firmaer, hvad så,

Det samme.

Mvh
Jimmy

Fra : Carsten

Dato : 22-02-03 22:04

"klaus nielsen" <klaus_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> momsen der ? eller køber at private og sælger til firmaer, hvad så,
> firmaerne vil vel gerne kunne trække momsen ud?

Hvis man køber privat for at feks. at sælge videre, så findes der noget der
hedder brugt moms.
Det bruges feks. af butikker der handler med brugte.

De betaler ikke moms af hele salgs prisen, men kun at fortjenesten.
Altså hvis de køber en vare brugt for 25 kr. og sælger den for 75 kr. så
skal de betale moms af 50 kr.

Det er lidt svært at holde styr på, men told og skat har et hæfte om det.

Carsten