E handel
Fra : RoJo

Dato : 22-02-03 10:48

Hej
Er der nogle, som har erfaring med e-handel. Som har f.eks haft en butik med
indkøbskurv og betaling med dankort?

Jeg spørger da jeg selv overvejer, at starte noget. Men jeg vil gerne høre
lidt om, hvilke omkostninger der følger med.
Og egentlig også hvordan i har fået det startet op.

Mvh
RoJo

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 22-02-03 11:22

Man kan leje en shop for 150-400 pr måned.
http://www.scannet.dk/
http://www.dandomain.dk/

Eller købe for 2000 - ?
http://www.freewayshop.dk/

Balingskort
http://www.betaling.dk

USA betaling
www.paypal.com
http://www.worldpay.dk/

Afhængig af hvad du vil sælger er da mange muligheder for at skabe trafik.

Porto er noget man virkelig skal have udregnet --> Tingene må ikke være
meget billige (medmindre det er service) eller meget tunge.
Så kan man ikke konkurrerer på prisen.

Opstart - hmmm det er vel bare at gå igang. Forvent ikke at tjene stort i
starten - folk kommer ikke selv til din shop. Det kræver hårdt arbejde at
skabe omsætning - mere end ved en rigtig shop - det lyder latterligt, men
det er min erfaring.

Jan Emil Christiansen
www.webfirmaet.dk

Fra : Nicolai Lang

Dato : 22-02-03 11:25

On Sat, 22 Feb 2003 10:47:53 +0100, "RoJo" <rjonassen@hotmail.com>
wrote:

>Er der nogle, som har erfaring med e-handel. Som har f.eks haft en butik med
>indkøbskurv og betaling med dankort?

Ja, vi startede med Synonym som var gratis dengang, og er blevet hevet
med over i TDC ShopBasic.

Desværre har de haft store problemer med dankortbetalinger, hvor man
ikke fik den tilhørende ordre sendt med, pga fejl i deres system. Jeg
vil anslå at det har kostet os tab i omsætningen på over 50.000 kr.

De har ad flere gange påstået at problemerne var løst. Men det er de
stadig ikke helt. Kort sagt så synes jeg deres support har været under
al kritik.

>Jeg spørger da jeg selv overvejer, at starte noget. Men jeg vil gerne høre
>lidt om, hvilke omkostninger der følger med.

Hvis du vil kunne tage Dankort skal du have en indløsningsaftale med
PBS samt en løsning med en betalingsgateway.

Indløsningsaftale koster 1000 kr./år + 250 kr. i oprettelse
Betalingsgateway koster typisk 149.

Derudover skal du have en shopløsning. Hvis du har egen server eller
adgang til mySQL og PHP kan du f.eks. bruge EzPublish - det er gratis
(http://developer.ez.no) eller købe det ude i byen. Her er prisen
typisk ca. 300-400 kr. incl. Dankort gateway. f.eks. Dandomain og
ShopBasic.

Du kan tage imod Visakort m.m. gennem http://paypal.com men det er min
erfaring at det ikke er nemt at få danskere til at benytte PayPal. Og
derudover koster det gebyrer (men det gør det jo også at tage imod
Dankort).

Vi arbejder pt på at flytte løsningen til EzPublish på egen server, og
så lave betaling gennem http://www.interpay.dk (som min kæreste har
gode erfaringer med i forbindelse med en anden løsning).

Skulle jeg vælge noget nemt og hurtigt ville jeg i dag vælge
http://www.dandomain.dk som med dankortbetaling ville koste 398 kr.
pr. md.

Og der er ingen tvivl om at det er en godt idé at kunne tage imod
dankort. Omkring 95% af vore ordrer betales med dankort. Dem der
vælger forudbetaling sender ofte ikke pengene.

/Nicolai
http://voksenbleer.dk

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 22-02-03 13:36

Sat, 22 Feb 2003 11:25:18 +0100, skrev Nicolai Lang
<nicolai@spamcop.net> :

>Skulle jeg vælge noget nemt og hurtigt ville jeg i dag vælge
>http://www.dandomain.dk som med dankortbetaling ville koste 398 kr.
>pr. md.

Det kan jeg helt klart tilsslutte mig. Jeg valgte at flytte min
webshop over til DanDomain, da Synonym/Zillion/ShopBasic (eller hvad
de efterhånden hedder) ændrede deres forretningspolitk væsentligt.
Butiksløsningen hos DanDomain er meget nem at arbejde med, og de har
en helt suveræn support, både pr. mail og telefon.
Der er nogle ret gode muligheder for at gøre butikken "personlig", så
den ikke blot ligner en standard-butik.

>Og der er ingen tvivl om at det er en godt idé at kunne tage imod
>dankort. Omkring 95% af vore ordrer betales med dankort.

Heri er jeg også helt enig. En dankort-indløsning er uundværlig
(ihverfald når det drejer sig om B-2-C).

> Dem der vælger forudbetaling sender ofte ikke pengene.

Nej - og dem, der vælger efterkrav "glemmer" at hente pakken
(droppede selv efterkravsløsningen efter at have mdotaget ca. 50 % af
forsendelserne retur pga. manglende afhentning).

Du kan prøve butiksløsningen først i 14 dage, så du kan se, om det er
noget for dig. Kig på http://www.dandomain.dk/.

Som Jan Emil ganske rigtig skriver, så kræver det hårdt arbejde at få
synliggjort sin shop. Det kan du f.eks. gøre ved at tilmelde den
forskellige søgemaskiner, men også bannerreklamer kan være nyttige
(men det er jungle at finde du af, hvor man skal reklamere - det der
giver kunder til den ene type shop, er ikke nødvendigvis smart for en
anden). Endelig kan små konkurrencer i shoppen (som tilmeldes en
konkurrenceprotal som f.eks. www.supervind.dk) også give pote.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : RoJo

Dato : 23-02-03 12:12

Tusind tak for jeres svar. Nu har jeg da lidt at gå efter

Mvh
RoJo

Fra : Halina

Dato : 25-02-03 23:39

Jeg havde i øvrigt en uventet erfaring:
Startede med hjemmestrikket shopløsning (uden Dankort).
Læste alle steder, at salget blev fordoblet (mindst) lige så snart man
fik kort-betaling.
Gik over til shopløsning fra Scannet (som fungerer udmærket!).
Men vores salg er egentlig ikke steget! Folk betaler bare med Dankort
nu i stedet for forudbetaling.
Vi har kun haft problemer med forudbetalende kunder en gang eller to.
Jeg tror MEGET kommer an på branchen, kundekredsen osv...
Men vi vil under alle omstændigheder udvide til global
(engelsk-sproget løsning) og det skal kun køre på betalingskort.

Venlige hilsener

Halina
www.hjertemusik.dk