Firmanavn
Fra : Lars Kalsen

Dato : 16-02-03 12:25

Hej,

Jeg er startede i 1995 et firma ved navnet IT_gruppeb. Det er et personligt
eget firma. Firmaet har bruget mange hundredetusinde kroner på at
markedsføre sig over hele landet. Jeg ejer desr desuden www.itgruppen.dk og
www.it-gruppen.dk .

Nu erfarer jeg så, at et firma i Holbæk har startet og registreret et
aktieselskab under navnet IT-gruppen a/s i år 2000 og markedsfører sig under
dette navn i hele landet. Firmaet er tilsyneladende et relativt stort firma.

Er det lovligt, at I de bruger navnet IT-gruppen a/s. Og hvis ikke - hvad
kan jeg gøre ved det uden skulle bruge mange advokatkroner på det.

Mvh Lars Kalsen

----
Lars Kalsen - IT-konsulent, Cand. scient. & HD
IT-gruppen, Brorsonsvej 19, 9490 Pandrup, Danmark
Tel. 96 73 00 30 - Mobil 40 15 66 02 - Fax 98 24 79 02
----

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-02-03 13:19

Hvis du aktivt har anvendt navnet før 2000 og kan bevise dette, så er
der ingen tvivl om, at du har retten på din side. it-gruppen.dk er f.eks
registreret i 1998, men har det også været anvendt? www.it-gruppen.dk er
f.eks. ikke aktiv.

Har du f.eks. dateret firmakorrespondance, der kan bevise det?

Prøv at læse her: http://www.dkpto.dk/varemaerke/

Jeg har tidligere haft snakket med Patent og varemærkestyrelsen, hvor de
har været behjælpelige. Jeg stod i den omvendte situation, hvor det var
Carl Bro A/S, der mente at jeg overtrådte deres varemærke. De opgav dog,
da jeg kunne bevise at have haft anvendt varemærket før dem, men blot
ikke registeret det. Da det ikke var centralt for mig, har jeg ikke
villet prøve at stoppe deres anvendelse af navnet.

Om du kan slippe for advokat-udgifter? Aner det ikke

hilsen
Uffe

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-02-03 13:37

Da du har postet samme indlæg til dk.videnskab.jura har jeg sendt mit
første indlæg dertilog regner med at evt. diskussion fortsætter der.

Fra : JørgenE

Dato : 17-02-03 23:50

"Lars Kalsen" <c2345678@mail.dk> skrev

> [...]
>
> Er det lovligt, at I de bruger navnet IT-gruppen a/s. Og hvis ikke - hvad
> kan jeg gøre ved det uden skulle bruge mange advokatkroner på det.

For en del år siden opgav man at undersøge i E&S om et navn var nært
beslægtet med et allerede indregistreret eller om man trådte andre for nært.
Det blev opgivet, og dengang var advarslen - den der først registrerer
navnet i vistnok et navneregister under E&S (?) har retten til navnet, med
mindre det oplagt støder et firma der har markedsført navnet igennem længere
tid - f.eks. A.P.Møller osv.

Den der først får registreret et navn på internet har retten hertil, men
kun hvis det er taget aktivt i brug. Det forhindrer dog ikke et andet firma
i at lade sit firmanavn registrere i E&S som selskab eller i
navneregisteret, og så må kun de bruge det. De overtager dog ikke den der
har fået retten på Internet.

Men som nævnt i andet indlæg, så lad os se hvad jura-afdelingen siger.

Mvh. JørgenE