Enavn skorer momsen
Fra : Britt Malka

Dato : 11-02-03 12:05

Inden for eu er der en regel om, at man ikke indkræver moms, hvis
begge virksomheder er momsregistrerede.

Vi har netop fornyet vores domæne malka.it - det koster for 12 måneder
490 kr. inklusiv moms, dvs. 392 eks. moms, hos enavn.dk

Idet jeg gjorde enavn opmærksom på, at momsen ikke skulle opkræves, da
vi bor og har firma i Frankrig (jeg har sendt dem vores
momsregistreringsnummer her), sendte de bare en ny regning, hvor
beløbet pludselig var 490.

Prisstigning 98 kr.

Uden tvivl skyldes det uvidenhed - om end jeg mailede brochurer fra
Told Skat vedrørende moms af eu-handel - men hvad kan jeg gøre? Skal
jeg kontakte Toldvæsenet for at få dem til at forklare firmaet
reglerne for korrekt fakturering?

Eller skal jeg bare leve med tyveriet?

Er der nogen her, der har erfaringer med problemet - evt. den anden
vej ved køb i eu-land og bopæl/firma i Danmark?
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-02-03 12:35

Hej

Jeg har prøvet det begge veje uden problemer: At slippe for moms ved at
oplyse andre EU virksomheder om mit moms-nummer og omvendt lade være med at
lægge moms på, når en kunde i et andet EU land har et moms-nummer.

Du må bede dem om at sende dig en ny faktura på 392 kr. Hvis de ikke vil, er
det næppe værd at gøre mere ved. Accepter pris-stigningen på 25% eller find
en anden leverandør.

hilsen
Uffe

Fra : Britt Malka

Dato : 11-02-03 16:29

On Tue, 11 Feb 2003 12:35:24 +0100, "Uffe Kousgaard"
<uffe@routeware.dk> wrote:

>Du må bede dem om at sende dig en ny faktura på 392 kr. Hvis de ikke vil, er
>det næppe værd at gøre mere ved. Accepter pris-stigningen på 25% eller find
>en anden leverandør.

Hmmm... det lyder ikke opløftende.

Nu har jeg lige skrevet til deres afdeling i Told og Skat, fordi de
opfylder heller ikke loven vedrørende angivelse af deres navn, adresse
og CVR-nummer på fakturaen.

Kan man virkelig være sådan nogle amatører, når man har et firma? I
øvrigt måtte jeg bede om at få en faktura. Noget siger mig, at de
måske ikke er vant til at lave dem.

Ja, næste år skal vi vist ikke bruge dem.
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Ole Olsen

Dato : 12-02-03 00:59

britt@malka.fr (Britt Malka) wrote in

> Nu har jeg lige skrevet til deres afdeling i Told og Skat, fordi de
> opfylder heller ikke loven vedrørende angivelse af deres navn, adresse
> og CVR-nummer på fakturaen.

Ja du kan altid kræve en fyldestgørende faktura, så du har gjordt det
rigtige.

Lad være at lytte til alle rådene om bare at betale. Send en fax hvor du
udbeder dig en faktura uden moms og henvis til T&S´s regler.

Eller betal det oprindelige fakturabeløb ex moms, så må de selvom, om de
vil betale salgsmoms eller ej - det er ikke dit problem.

> Kan man virkelig være sådan nogle amatører, når man har et firma? I
> øvrigt måtte jeg bede om at få en faktura.

Ja der er ufatteligt mange i hostingbranchen og mange er slet ikke
momsregistrerede fordi de omsætter for lidt.

Men enavn scorer nok ikke momsen. Der må medregne den som udgående moms når
de har opkrævet den. Desværre er det ToldSkat som tjener tykt på folks
uvidenhed - og dem er vi mange der hader.

MVH

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-02-03 09:04

"Ole Olsen" <speedway@djurscom.dk> wrote in message
> [...]
de
> vil betale salgsmoms eller ej - det er ikke dit problem.

Nej, ikke før enavn f.eks. synes, at der ikke er betalt for varen og de
så lukker for siden. De har fat i den lange ende uanset om det er
lovligt eller ej.

Fra : Britt Malka

Dato : 12-02-03 18:16

On Tue, 11 Feb 2003 23:59:13 +0000 (UTC), Ole Olsen
<speedway@djurscom.dk> wrote:

> [...]
>
>Eller betal det oprindelige fakturabeløb ex moms, så må de selvom, om de
>vil betale salgsmoms eller ej - det er ikke dit problem.

Tak for dine råd. Jeg agter i hvert fald også at slås for min ret, for
som det er nu, kan jeg hverken trække fakturaen fra i skat (ingen
CVR-nummer på) eller fradrage momsen. 500 DKK ud i den frie luft,
næh, tak.

Desværre har Uffe Kousgaard ret i, at firmaet har fat i den lange
ende. De kan bare cutte...
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Nico de Jong

Dato : 11-02-03 18:17

"Britt Malka" <britt@malka.fr> skrev i en meddelelse
> [...]
> vi bor og har firma i Frankrig (jeg har sendt dem vores
> momsregistreringsnummer her), sendte de bare en ny regning, hvor

Jeg har prøvet det samme i.f.m. et EU-udbud fra et hollandsk ministerium. De
kunne heller ikke finde ud af at lade være med at opkræve moms når en
tilbudsgiver bor i et andet land.
Jeg gjorde dem også opmærksom på problemet, men "det kan vi ikke gøre noget
ved. Vi fakturerer altid med moms"
Nu var det kun ca 150 kr, så det blev der ikke gjort mere ved.
Det jeg har gjort bogføringsmæssigt, er at hele beløbet, dvs inkl moms er
debiteret "Udenl.Salgsaktiviteter", som er en konto uden momsmarkering.
Det er lidt at sammenligne med f.eks. hotelophold udenlandsk, hvor der også
er moms på, men hvor man heller ikke kan få den tilbage.

Nico

Fra : AdviceCom - Leif Jen~

Dato : 12-02-03 11:57

Min oplevelse er at mange af de internet butikker der primært henvender sig
til private forbrugere ikke har den store føling med hvordan moms håndteres
til erhvervslivet i udlandet. Uden at sige noget ondt om Enavn så er de en
af
de virksomheder som primært henvender sig til private forbrugere. Til en
anden gang vil jeg anbefale dig at gøre brug af b-2-b udbydere som f.eks.
DanDomain: www.dandomain.dk

Nej, det er ikke reklame - bare et godt råd :)

Med venlig hilsen
Leif Jensen
AdviceCom
www.advicecom.dk

Fra : Britt Malka

Dato : 12-02-03 18:14

On Wed, 12 Feb 2003 11:56:50 +0100, "AdviceCom - Leif Jensen"
<salg@NOSPAM-advicecom.dk> wrote:

>Til en
>anden gang vil jeg anbefale dig at gøre brug af b-2-b udbydere som f.eks.
>DanDomain: www.dandomain.dk

Undskyld min uvidenhed, men hvad er b-2-b udbydere?
Britt Malka - www.malka.it/home/britt - nu også med vitser

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-02-03 18:16

> Undskyld min uvidenhed, men hvad er b-2-b udbydere?

b2b = business-2-business.
b2c = business-2-consumer.