Moms og skat på barter-system
Fra : Kristian Mogensen

Dato : 11-02-03 10:11

Et lille spørgsmål til gruppen.
Nu er der jo kommet et Barter-system til DK (www.absi.dk) og i den
forbindelse synes jeg det er lidt uklart mht. moms og skat af 'indestående'
heri.

Overordnet om Barter-systemet, handler det om at man køber og sælger sig til
ydelser i et 'lukket univers' og som betalingsmiddel bruger man
'Barter-kroner'. Dvs. jeg sælger en times græsslåning til en eller anden,
som så betaler mig 500 barter-kroner for arbejdet. Disse kan jeg så bruge
til at købe flere/andre ydelser fra andre. Osv. Man har ikke umiddelbart
mulighed for at veksle barter-kroner til almindelige kroner.

Men. Hvordan med moms? Skal man oplyse 'salg' igennem systemet til T&S?
Hvordan med skatten? Skal man opstille indestående på en Barter-konto som et
aktiv ved årsregnskabets afslutning?

Se frem til kyndige svar! :)

/Kristian

Fra : Thore Sorensen

Dato : 11-02-03 17:29

On Tue, 11 Feb 2003 10:11:00 +0100, "Kristian Mogensen"
<kristian@isys.dk> wrote:

> [...]
>Hvordan med skatten? Skal man opstille indestående på en Barter-konto som et

Det der er vist ikke lige efter bogen, hva'?
En vare skal følges af en regning/bon/faktura...
Om du kalder det Barterkroner eller blot kroner, friholder det dig ikke
for salgsdokumentation iflg T&S regler.

Sælger jeg en vare for 4000,- til en, der reparerer min bil for 4000,-
skal vi da begge fakturere hinanden det solgte, uanset om beløbene går
lige op...

For mig at se ligner det fup og svindel, og blot et middel til at få fat
i andres pengebeholdning...og hører hjemme i dk.erhverv.mlm sammen med
pyramidespil o.l....

>" Man har ikke umiddelbart mulighed for at veksle barter-kroner til almindelige kroner."

Nej, det gælder vel kun "forpagteren/bestyreren.."...

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952

Croma 2.0ie 1993
Pluto 1.2 1996
Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Fra : Nico de Jong

Dato : 11-02-03 12:15

"Kristian Mogensen" <kristian@isys.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu er der jo kommet et Barter-system til DK (www.absi.dk) og i den
> forbindelse synes jeg det er lidt uklart mht. moms og skat af

Jeg kender barter systemet fra en kontrakt jeg en gang havde med et
Schweizisk firma.
Det er meget brugt i lande der ikke har de store valutareserver at gøre godt
med.
Princippet er, at f.eks. Hæren i Langtbortistan siger "Vi har brug for en
masse lastbildæk, og kan give brugte maskinpistoler som betaling". Så
snakker agenten med hæren i Mexico (som heller ikke har ret mange penge),
som så siger "Det kan vi godt bruge"
Så let er det ikke ret ofte; der skal ofte 4-5 mellemliggende handler til,
før det er på plads. Og de er ikke allesammen lige "rene".

Rent logisk ville jeg mene at det i Danmark er en dårlig fidus.

Som jeg læser nævnte hjemmeside, "sælger" man ikke, men "bytter". Da man
ikke sælger, er der ikke moms, men et træk på varelager, og da der ikke er
et salg, er der heller ikke moms. Til gengæld er der (forhåbentlig) en anden
vare der kommer ind i butikken. Men hvordan er den betalt ? Der er hverken
træk på kasse, bank eller giro.
Hvis begge aktiviteter foregik samtidig, kunne man måske forsvare en
"varekonvertering", dvs debet OG kredit på varekontoen.
Ydermere er der det forhold (siger de), at de ikke nødvendigvis er mellem
_2_ virksomheder, men en hel club, nærmest. Hvem skal fastsætte prisen på
varerne ? Og hvad hvis de ikke bliver solgt ?

Mit bud er derfor, at T & S ville sige at udtrækket fra lageret er privat
forbrug hhv lagersvind/skrotning, og indsættelsen på lageret privat indskud.
Hvordan det skattemæssigt behandles, kan jeg kun gisne om : beskatning af
privat forbrug resp. formindskelse af lagerværdi.

Mellemregningen i "barter kroner" ?

Jeg ville holde mig langt væk fra det, og i stedet bruge e-bay e.l.

Jeg glæder mig til at se kommentarer

Nico

Fra : JørgenE

Dato : 11-02-03 23:57

> [...]
> Nu er der jo kommet et Barter-system til DK (www.absi.dk) og i den
> forbindelse synes jeg det er lidt uklart mht. moms og skat af

Hej Kristian.

Det hedder på dansk tuskhandel, som har været kendt i århundrede, og det er
fastslået som både skattepligtigt og momspligtigt.

Kedelig konstatering, men sådan er det.

Mvh. Jørgen

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 12-02-03 12:02

> [...]
er
> fastslået som både skattepligtigt og momspligtigt.

OK - dvs. at man skal lægge moms til matador-pengene og medtage køb/salg i
sit momsregnskab?
Så er der da et ret godt grundlag for svindel og fusk, hvis man køber helt
vildt i systemet - så kan man jo få en masse moms retur uden nogensinde at
skulle have en rigtig mønt op ad lommen for hvad man køber (man får jo 5.000
barter-kroner i kredit til at starte med).

Og på samme måde skal man opgøre en formue/gæld i systemet i sit
årsregnskab?
Hvordan så med vekselkursen mellem legetøjspengene (berter-kroner) og
almindelige danske kroner - er det en 'vurderingssag'? (=prøv dig frem
forsigtigt)

Tak for svarene, iøvrigt :)

/Kristian

Fra : Nico de Jong

Dato : 12-02-03 18:47

> OK - dvs. at man skal lægge moms til matador-pengene og medtage køb/salg i
> sit momsregnskab?
---
Det må man mene

> [...]
5.000
> barter-kroner i kredit til at starte med).
Det var mit indtryk at man kun kunne købe for de "penge" man havde tilgode i
systemet, bortset fra nævnte 5000

> Og på samme måde skal man opgøre en formue/gæld i systemet i sit
> årsregnskab?
---
Det må vel stå som ubetalt gæld eller tilgodehavende

> Hvordan så med vekselkursen mellem legetøjspengene (berter-kroner) og
> almindelige danske kroner - er det en 'vurderingssag'? (=prøv dig frem
> forsigtigt)

Alt-i-alt synes jeg at det lugter langt væk af svindel.

Nico

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 13-02-03 10:53

> [...]
> ---
> Det var mit indtryk at man kun kunne købe for de "penge" man havde tilgode

Først og fremmest, så har jeg ikke nogen aktier i foretagenet... Jeg spørger
udelukkende af nysgerrighed :)

Men. Hvis det passer med afregningen af moms, så kan man jo ved blot at
tilmelde sig få 1.250 kr. tilbage i moms. Man behøver aldrig selv at flytte
en finger (ej heller bruge en øre) - blot at bytte sine
introduktions-barterkroner (5000) til et eller andet (revisorhjælp til
momsregnskabet, fx - hvis der skulle være en revisor i systemet). Herefter
kan man lade kontoen stå i dvale...
Netto - 1.250 tilbage i moms, ingen udgifter, ingen indsats, intet
arbejde...

Vil I vitterlig mene at dette er fremgangsmåden der bør benytte ifht.
told&skat??

Altså, for at opsummere:

1) Man tilmelder sig og får 5000 barterkroner i systemet
2) Man køber 15 timers rudevask (eller 2 timers advokatbistand) for de 5000
barterkroner. Saldoen i systemet er nu 0 kr, bevægelsen -5000.
3) Man afregner iforhold til T&S at man har haft købsmoms på 1.250,- af
ovenstående.
4) Man går ned i en DSB-kiosk og køber 178 yankee-bar for returmomsen.
5) Man lader medlemskabet i barter-systemet stå til evig tid i dvale -
saldoen er 0 barterkroner.

Det kan da vist ikke helt være rigtigt??

Hvis I nu alligevel mener at det skulle være rigtigt (og hverken ulovlig
eller noget), er I så med på at starte et barter-system hvor man ved
indmeldelsen får 50.000 barterkroner? :)

/Kristian

[snip]

Fra : JørgenE

Dato : 13-02-03 11:37

> [...]
> saldoen er 0 barterkroner.
>
> Det kan da vist ikke helt være rigtigt??

Hvis du modtager en ydelse eller vare privat for 5.000 er den
kattepligtig - analogt de gratis flyrejser via bonuspoint. Lader du ydelsen
indgå i firmaet, har du fået tilført en værdi til selskabet, og jeg formoder
ikke du får en specificerete faktura med moms for ydelsen, når du ikke skal
betale noget. Ergo er der ikke noget at fradrage hverken skattemæssigt eller
momsmæssigt, så i firmaet svarer det til en indtægt (gave) på kr. 5.000 og
en udgift på kr. 5.000 hvilket skattemæssigt går lige op.

- JørgenE

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-02-03 14:54

"J rgenE" <elsted@image.dk> wrote in message news:<3e4b7551$0$11038$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

[Slette, slette...]

> Hvis du modtager en ydelse eller vare privat for 5.000 er den
> kattepligtig

....hvilket vil sige at man er nødt til at slippe killingerne til kattevæsnet.

Ebbe - der bare ikke ku' la' vær'

Fra : JørgenE

Dato : 13-02-03 16:29

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev

> ...hvilket vil sige at man er nødt til at slippe killingerne til
kattevæsnet.

Hm - ja og jeg som aldrig har hørt skattevæsenet spinne uanset hvor mange
penge man har indbetalt :)

- JørgenE og fadder til killingerne

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 14-02-03 09:37

[snip]

> [...]
> momsmæssigt, så i firmaet svarer det til en indtægt (gave) på kr. 5.000 og
> en udgift på kr. 5.000 hvilket skattemæssigt går lige op.

Fair nok - og igen tak for svaret. Du skrev blot i dit første svar at det
var tuskhandel - og at det derfor var både moms- og skattepligtigt. Jeg kan
blot ikke rigtig gennemskue hvordan moms kan blive blandet ind i dette..

/Kristian

Fra : JørgenE

Dato : 14-02-03 16:22

> [...]
kan
> blot ikke rigtig gennemskue hvordan moms kan blive blandet ind i dette..

Det er også ret ligegyldigt med moms når det er mellem 2 selvstændige, det
er først når du laver noget som selvstændig og momspligt for en
privatperson. Altså sælger en normalt momsbelagt varer til en der pudser
dine vinduer hjemme, at momsen kommer ind i billedet.

Sælger du fra en virksomhed til en anden og begge parters "varer/ydelser" er
normale for de pågældende vil der nok ikke ske den store reaktion fra
samfundets side.

Men hele idén bag systemet er flere hundrede år gammelt, og der indså man,
at et sådant system ikke skabte velstand for samfundet.

Nu skal jeg ikke lyde læremesteragtig - det ligger mig ret fjernt. Men hvis
jeg laver noget for en ven og han laver noget for mig i det små, så fred
være med det. det er ok. Laver jeg noget større og han tilsvarende for mig
begynder vi i gråzonen. Laver jeg nu noget for hans bekendte og han eller en
af hans bekendte for mig, så er vi i tuskhandel, og her skal der svares både
moms og skat af alle ydelser.

Det er lidt hårdt trukket op, men princippet er sådan, fordi vores
skattesystem ikke kan tåle, at vi begynder at hjælpe hinanden på kryds og
tværs, for så ville systemet bryde sammen. Der er mange domme på netop denne
erkendelse, at for at overleve som et ordnet samfund, er vi nødt til at
holde fast i disse principper, og tænker man sig om, kan man også godt
forstå, at der ikke er råd til veje, sygehus osv. som er de nemmeste og mest
forståelige at nævne, hvis vi handlede indbyrdes uden skat og moms.

Sådan handler man i lande uden nogen struktur, dem vi kalder u-lande, og det
eneste de ønsker sig, er at nå vores standard, men det gør man ikke uden en
hvis form for struktur, som vi altså nu har nået igennem nogle vel hundrede
år - for længere er det heller ikke siden.

Derfor bider "samfundet" fra sig, når der opstår tuskhandel, for ellers vil
det dø af mangel på tilførsel af penge til de fællesudgifter vi alle godt
vil have er der (kloakker, rent vand).

Og derfor kan det synes urimeligt, hvis jeg som murer ikke må bygge min
nabos hus fordi jeg kan lide ham, men sådan må systemet nu altså virke,
ellers vil alle lave alt for hinanden, og vi vil alle miste de fællesting vi
også sætter pris på, og komme et par hundrede år tilbage i historien, hvor
man netop gjorde det sådan, og derfor ønskede en ny og bedre måde, som blev
derfor vores måde at gøre det.

Jeg tager hermed ikke stilling til om skatterne er for høje, det er et
politisk spørgsmål, som man må løse via stemmesedlen.

Og det var frem for alt ikke start på en debat om politik, men en
begrundelse for at tuskhandel ikke kan eller vil accepteres af et samfund,
der bygger på principper om at vi fælles kan skabe noget den enkelte ikke er
i stand til.

Min personlige holdning til vores helt unikke niveau på skat og afgift skal
jeg nok holde for mig selv, men det er en helt anden diskussion.

Mvh. JørgenE

PS: Beklager længden på svaret.

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 18-02-03 09:35

[snip]

> [...]
vil
> det dø af mangel på tilførsel af penge til de fællesudgifter vi alle godt

Blot en kort bemærkning - og tak for svaret. Jeg er sådan set ikke uenig -
so msagt har jeg ikke aktier i Barter-systemet )ej heller er jeg medlem
eller noget som helst). Mit spørgsmål var udelukkende af teknisk karakter -
og fordi jeg netop spekulerede over hvordan 'samfundet' havde sikret sig
imod sådanne systemer. Jeg er helt på det rene med at også rent vand,
kloaker, en stor offentlig sektor og et endnu større bureaukrati (=sikren af
at alle får en rimelig ens behandling, dvs. lighed på bekostning af frihed)
koster mange penge - og hvis man gerne vil rydde op, er måden at gøre dette
på ikke at standse for betalingerne... Man må først rydde op - så måske
spare lidt på et senere tidsunkt... Jeg betaler min skat (både den ene,
anden og tredie form) - ikke med et smil, men heller ikke med hyklerisk
hulken (imens jeg holder for rødt på vejen)... Ingen reklameren for
fortræffelighederne for samfundet ved Barter-systemet herfra - blot et
teknisk spørgsmål :)

Jeg sidder desværre stadigvæk lidt med en undren over hvordan man kan
afregne moms (sådan rent praktisk og helt basalt) af handler i
Barter-systemet... Det kan man vel ikke? At det er forkasteligt og al muligt
andet er vel en anden sag - men det er vel ikke ulovligt?

/Kristian

PS. Din analogi med et u-land passer iøvrigt vel meget fint med
Barter-systemet - det er et lille u-land i sig selv. Barter-kronerne er
u-landets møntfod... Rent praktisk så tager bagmændene (for at bruge et
Olsen-banden -udtryk) en procentsats af alle handler (0,5%, tror jeg nok),
som så går til Barter u-landets bureakrati (som ikke er så udbredt).

[snip]

Fra : JørgenE

Dato : 12-02-03 21:16

> [...]
> Hvordan så med vekselkursen mellem legetøjspengene (berter-kroner) og
> almindelige danske kroner - er det en 'vurderingssag'? (=prøv dig frem

Fordi noget er svært skal det alligevel gøres. Tag f.eks. frirejserne nogle
medarbejder optjener via bonuspoint ved deres firmarejser. Her skal de
beskattes ikke af prisen på en tilsvarende billet men af den værdi rejsen
har for den pågældende. Eller hvor man får 24 flasker specielvin af en
kunde, så skal man beskattes af den tilsvarende som ved rejsen. Din revisor
vil nok også undre sig, hvis der pludseligt er en masse driftsmidler i
firmaet, som aldrig har været indkøbt, eller varebilen er væk og erstattet
med nogle malerier hjemme hos ejeren.

Iøvrigt har man vel selv en ide´ om prisen på det man selv giver i bytte, så
modværdien må være denne pris, ellers ville man jo ikke bytte.

Mvh. JørgenE