Råvildt
Fra : Martin Estad

Dato : 14-03-01 14:49

Jeg har lige overtaget en landbrugsejndom på 9,1 ha. hvor der er en stor
gammel tilgroet grusgrav, efter hvad den tidliger ejer siger kommer der en
del råvildt og det tror jeg passer, da jeg så 3 stk. idag.

Hvor meget kan man tillade sig at komme i sådan en grusgrav, ikke for at
skyde dem, men for at træne mine hunde (3 stk. labrador), før de bliver
trætte af det og bliver væk og ville det være en god ide at fordre og med
hvad ?

Mvh

Martin

Fra : Michael Sand

Dato : 14-03-01 20:46

Hej Martin
Har i de sidste år lavet en del uvidenskabelige forsøg med netop råvildt og
menneskelig forstyrrelser. Og min konklusion er, at råvildt er som hunde; de
skal trænes.

Holder du hundene i kort snor vil dyrene med tiden nedsætte flugtafstanden
til dig og dine hunde. Har du fodermarker i grusgraven bør jævnlige besøg
således ikke skræmme dyrene helt væk. Larm altid inden du nærmer dig så
dyrene har tid til at trække bort, og anvend ALTID samme rute.

Overholde du disse simple regler vil der være plads til både dig og
råvildtet.

Meget afhænger dog af om der generelt er ro omkring dyrerne. Bruger dine
jagtnaboer hurtige hunde under efterårets jagter, vil det vare op til uger
inden dyrene ryster disse oplevelser af sig. Derfor kan du ikke både drive
med dyrene om efteråret og samtidig tro, at du kan være dus med dem resten
af året.

Dit spørgsmål tyder dog på, at vildtets trivsel har høj prioritet på din
ejendom.

Ønsker du at vide mere om mine mere eller mindre afprøvede teorier er du
meget velkommen til at rejse spørgsmålet på www.netnatur.dk som meget gerne
vil arbejde mere intenst med denne særdeles spændende problemstilling.

Michael Sand