form skal IKKE submitte ved tryk på enter
Fra : Niels Andersen

Dato : 14-03-01 11:26

Jeg har en større form med en masse tekst-felter.

Problemet er, at når man trykker "enter" bliver formen submittet. Men mange
trykker enter når de er færdige med det FØRSTE felt...

Hvordan kan jeg undgå at formen bliver submittet når man trykker på enter?

Jeg læste et sted at det kun sker, når der kun er 1 tekst-felt. Men jeg har
jo mange!

Her er et eksemplen på et af form-felterne:

<input name="postnr" type="text" size="4" maxlength="4">

Og så håber jeg på et hurtigt svar, da det egentlig er noget jeg skal bruge
lige nu... :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-03-01 12:00

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in
<98nilh$8n4$1@news.inet.tele.dk>:

> [...]
>mange trykker enter når de er færdige med det FØRSTE felt...
>
>Hvordan kan jeg undgå at formen bliver submittet når man trykker på

dit problem er vist kun aktuelt ved brug af IE. NN og Opera virker så vidt
jeg kan huske ikke på samme måde.

Anyway - du kan ved submit checke, om felterne er fyldt ud - og kun i det
tilfælde submitte siden.

Men det er jo javascript du skal have fat i - så XFUT dertil.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 14-03-01 12:03

Mit bud er at lave submit-knappen om til en ...type="button"-ting, og så
lave et onClick-javascript, der submitter formen. Så vidt jeg husker kan du
undgå det med enter-tasten ved at fjerne submit-knappen, og så alligevel
lave mulighed for at submitte med den nye knap...

Kim

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:98nilh$8n4$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-03-01 12:11

"Kim Søvsø Pedersen" <ksp@diaphoni.dk> wrote in
<LdIr6.13972$lk1.532042@twister.sunsite.dk>:

> [...]
>du undgå det med enter-tasten ved at fjerne submit-knappen, og så
>alligevel lave mulighed for at submitte med den nye knap...

jeg kiggede lige på dit forslag, og det ser ud til at virke - se evt. på
http://stocholm.dk/submit.html

eller koden:

<form name="jesper" action="test.html" method="get">
<input type="text" name="jesper0"><br>
<input type="text" name="jesper1">
<input type="button" value="click me" onclick="jesper.submit()">
</form>

jeg vil dog påpege, at man derved fjerner funktionalitet i brugerens
browser, og det er imo ikke heldigt.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 14-03-01 12:52

> jeg kiggede lige på dit forslag, og det ser ud til at virke - se evt. på
> http://stocholm.dk/submit.html

Årh hvad - det var da lidt vildt, at det sådan... virker... agtigt...

> jeg vil dog påpege, at man derved fjerner funktionalitet i brugerens
> browser, og det er imo ikke heldigt.

Det kan der være noget om, men hvis det er et udbredt problem han har, det
med retur-tasten, så er det vel også en lidt bedre funktionalitet, hvis man
fjerner problemet?

Kim

ps. nogen der lige kan fortælle mig hvordan jeg løser problemet med "SV:" i
min OE?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-03-01 13:05

<zXIr6.13992$lk1.534810@twister.sunsite.dk>:

> [...]
>
>Det kan der være noget om, men hvis det er et udbredt problem han har,
>det med retur-tasten, så er det vel også en lidt bedre funktionalitet,

ja ... det kan man sige - men jeg ville selv foretrække, at man checkede
form-elementerne for korrekt indhold - og derefter submittede formularen vha
en alm. submit-knap. Derved mister man ikke funktionalitet i browseren.

>ps. nogen der lige kan fortælle mig hvordan jeg løser problemet med
>"SV:" i min OE?

prøv at se signaturerne i denne gruppe igennem ... der må mindst være 100
med et link til siden (hint: se bla. efter Knud). Du kan også opgradere din
newsreader til OE5.5 og vælge Tools/Read/International Settings / "When
replying use UK headers"

.... eller prøv at skifte din newsreader ud med en anden ...

--
Læs mit midtvejsprojekt om digitale signaturer på Smart Cards på
http://stocholm.dk/pmp

- Jesper Stocholm

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-03-01 15:17

> [...]
>hvis man fjerner problemet?
>
>Kim
>
>ps. nogen der lige kan fortælle mig hvordan jeg løser problemet med

jeg faldt over et link i en anden gruppe. Se Msg: <news:3AAF79E1.EC172C77
@car_ST_en.dk>

--
Danmark som netværkssamfund - hvor er vi nu ?
- Interviewer i HardDisken på P1

- Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 14-03-01 14:08

"Jesper Stocholm" <usenet@stocholm.dk> wrote
> <input type="button" value="click me" onclick="jesper.submit()">

Arggghhh.... Du har hermed udelukket ca. 10% af internettets brugere fra at
submitte din form.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 14-03-01 14:27

> Arggghhh.... Du har hermed udelukket ca. 10% af internettets brugere fra
at
> submitte din form.

De 10% der har glemt at slutte mus og tastatur til deres computer? :)

Fra : Carsten Keller

Dato : 14-03-01 14:42

"Kim Søvsø Pedersen" <ksp@diaphoni.dk> wrote in message

> at
>

> De 10% der har glemt at slutte mus og tastatur til deres computer? :)

Han mener vel dem der ikke har enabled javascript af den ene eller anden
grund.
Keller

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 14-03-01 14:48

> Han mener vel dem der ikke har enabled javascript af den ene eller anden
> grund.
> Keller

Og det skulle være 10%? Jeg tror ikke der er særlig mange..

Fra : Carsten Keller

Dato : 14-03-01 15:04

> Og det skulle være 10%? Jeg tror ikke der er særlig mange..

Enig.
Keller

Fra : Jakob Andersen

Dato : 14-03-01 15:05

"Kim Søvsø Pedersen" <ksp@diaphoni.dk> wrote
> Og det skulle være 10%? Jeg tror ikke der er særlig mange..

På verdensplan (Eller dvs. på de sider der benytter thecounter.com) er det
19%, og så de sidste 9% trækker jeg fra fordi vi er i Danmark hvor folk er
´knap så sikkerhedsfikseret..

Se. evt: http://www.thecounter.com/stats/2001/January/javas.html

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 14-03-01 15:12

Jakob Andersen <jakob@andersen.as> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BUKr6.14060$lk1.545283@twister.sunsite.dk...
> [...]
> 19%, og så de sidste 9% trækker jeg fra fordi vi er i Danmark hvor folk er

Så er det jo også man skal begynde at tænke lidt på hvilken målgruppe man
henvender sig til osv.

Det er jo praktisk talt umuligt at tage højde for alle forskellige små
net-minoriteter. F.eks. Netscape-brugere, Lynx-brugere eller blinde folk med
specielle browsere osv.

Hvis folk disabler ting, der som standard er slået til, må de også regne med
at de udelukker sig selv fra nogle sites/funktionaliteter.

Kim

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-03-01 16:05

On Wed, 14 Mar 2001 14:12:03 GMT, "Kim Søvsø Pedersen"
<ksp@diaphoni.dk> wrote:

>Det er jo praktisk talt umuligt at tage højde for alle forskellige små
>net-minoriteter. F.eks. Netscape-brugere, Lynx-brugere eller blinde folk med
>specielle browsere osv.

Min personlige holdning er, at der skal være forhold i tingene. Altså,
en afvisning skal være velbegrundet. Det vil det fx ikke være i dette
eksempel:

"Hej, vi er firma xyz. Men fordi du ikke er blob-kompatibel, må du
ikke få vores adresse at vide.".

Fred med alle de smarte præsentationer og specielle undersider, men
nogle grundlæggende ting vil det være synd at man også afskærer folk
fra at modtage. Specielt i betragtning af, at (igen i vores eksempel)
firma xyz's adresse var lettilgængelig før i tiden.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 14-03-01 16:15

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:tt1vat40la1nte77mv5o6fsio0hbsdqfvn@212.54.64.135...
> Min personlige holdning er, at der skal være forhold i tingene. Altså,
> en afvisning skal være velbegrundet. Det vil det fx ikke være i dette
> eksempel:

Selvfølgelig skal der være forhold i tingene, ellers ville verden jo gå af
lave...

> "Hej, vi er firma xyz. Men fordi du ikke er blob-kompatibel, må du
> ikke få vores adresse at vide.".

Der er logik i dit eksempel, men efter min mening udelukker brugeren, med en
browser hvor blob'en er standard, sig selv ved at slå blob'en fra, og der
kan firma xyz ikke rigtig gøre så meget ved... Hvis brugeren så vil have
adressen må han bare slå blob'en til igen. Sådan er det da?

Mit mod-eksempel må være som følger:
"Kurt har en bil med fine lygter. Men Kurt vælger at pille lygterne af
(uvist af hvilken årsag), men så må han ikke køre om natten..."

Kurt har selv valgt at pille lygterne af, ergo må han undvære sin bil om
natten.

Kim

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-03-01 20:44

Wed, 14 Mar 2001 15:15:15 GMT, skrev "Kim Søvsø Pedersen"
<ksp@diaphoni.dk>:

>Kurt har selv valgt at pille lygterne af, ergo må han undvære sin bil om
>natten.

Vel også om dagen? (hvis Kurt befinder sig i Skandinavien?)

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-03-01 12:43

On Wed, 14 Mar 2001 15:15:15 GMT, "Kim Søvsø Pedersen"
<ksp@diaphoni.dk> wrote:

> [...]
>kan firma xyz ikke rigtig gøre så meget ved... Hvis brugeren så vil have
>adressen må han bare slå blob'en til igen. Sådan er det da?

Min logik falder tilbage på "Hvorfor overhovedet blob i første omgang,
bare for at se en adresse?". De vigtigste detaljer burde være
tilgængelige, næsten uanset hvor meget, man piller af.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 15-03-01 14:13

> Min logik falder tilbage på "Hvorfor overhovedet blob i første omgang,
> bare for at se en adresse?". De vigtigste detaljer burde være
> tilgængelige, næsten uanset hvor meget, man piller af.

Ja - selvfølgelig. Det var også bare en kommentar til hans eksempel :) Jeg
tror ikke du skal hænge dig så meget i selve eksemplet, men mere principet i
det...

Desuden er man jævnt dårlig til webdesign, hvis man skal bruge 'blob' for at
vise
en adresse :p

Kim

Fra : Jesper Harder

Dato : 14-03-01 19:49

"Kim Søvsø Pedersen" <ksp@diaphoni.dk> writes:

> [19% har slået Javascript fra]
>
> Hvis folk disabler ting, der som standard er slået til, må de også
> regne med at de udelukker sig selv fra nogle sites/funktionaliteter.

Hvem har så det største problem: Brugeren der bare finder en tilsvarende
side, som virker uden Javascript, eller webstedet der mister 19% af sin
mulige omsætning?

Kunden har altid ret!

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-03-01 15:14

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote in <BUKr6.14060$lk1.545283
@twister.sunsite.dk>:

> [...]
>19%, og så de sidste 9% trækker jeg fra fordi vi er i Danmark hvor folk er

er det nu vi skal starte en diskussion om, hvorvidt man kan bruge USENET-
stats til noget som helst ?

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 14-03-01 14:58

"Kim Søvsø Pedersen" <ksp@diaphoni.dk> writes:

> Og det skulle være 10%? Jeg tror ikke der er særlig mange..

Snarere 19% hvis man skal tro thecounter.com.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 14-03-01 15:08

<E2Kr6.14041$lk1.540550@twister.sunsite.dk>:

>"Jesper Stocholm" <usenet@stocholm.dk> wrote
>
>Arggghhh.... Du har hermed udelukket ca. 10% af internettets
brugere fra
>at submitte din form.

rolig nu ... ... det er netop derfor jeg vil foretrække min
version, så folk uden scripting slået til også kan submitte formen
(så må data valideres på serversiden).

Fra : Christian Doeleman

Dato : 14-03-01 22:03

> Arggghhh.... Du har hermed udelukket ca. 10% af internettets brugere fra
at
> submitte din form.

Du kan finde en bedre løsning på http://developer.irt.org/script/1279.htm

<script language="javascript">
function submitForm ()
{
document.myForm.onsubmit = function onSubmit(event) { return true; };
// note that the 1st onsubmit is all in lowercase
}
</script>

Form code
<form name="myForm" method=post action="/foo/bar.pm" onSubmit="return
false;">
<input type="text" name="some_text">
<input type="submit" value="Submit" onClick="submitForm()">
</form>

Således udelukker du ikke brugere uden JavaScript, men opnår den ønskede
funktionalitet alligevel!

Med venlig hilsen
Christian