WinVNC
Fra : Brian Jensen

Dato : 09-03-03 20:36

hej der

Hvad er det for et program ??. Det er begyndt at poppe op på min skærm helt
uden grund ved opstart/genstart. Jeg har lagt et billede i
binær.dk........Mærkeligt

mvh

Brian

Fra : Palle Jensen

Dato : 09-03-03 20:47

> Hvad er det for et program ??. Det er begyndt at poppe op på min
> skærm helt uden grund ved opstart/genstart. Jeg har lagt et
> billede i binær.dk........Mærkeligt

Det er et "remote desktop" program ligesom PC Anywhere o.l. Måske
nogle har lagt det på din PC, så de kunne hjælpe dig ved at
fjernstyre din PC...?

http://www.uk.research.att.com/vnc/

--
Palle Jensen

Fra : Brian Jensen

Dato : 09-03-03 20:57

hej palle
Det var også først sådant noget jeg var kommet frem til. Men programmet er
aldrig blevet lagt ind........... bevidst ihvert fald. Er der mon grund til
bekymring ??
mvh

Brian

Fra : Palle Jensen

Dato : 09-03-03 21:00

> Det var også først sådant noget jeg var kommet frem til. Men
> programmet er aldrig blevet lagt ind........... bevidst ihvert
> fald. Er der mon grund til bekymring ??

Nej.. Afinstaller det. Så skulle du være sikker. Omend det er
betænkeligt at et sådan stykke software ved et uheld bliver
installeret...

--
Palle Jensen

Fra : Brian Jensen

Dato : 09-03-03 21:40

hej palle
Ja så kørte jeg en virus scan........ikke betryggende *s*
billede i dk.binaer. Mon det er dem der kan have rodet med sagerne ??

Fra : Palle Jensen

Dato : 09-03-03 21:56

> hej palle
> Ja så kørte jeg en virus scan........ikke betryggende *s*
> billede i dk.binaer. Mon det er dem der kan have rodet med
> sagerne ??

Umiddelbart ser det ikke så godt ud, nej...

Jeg har ikke overblik over hvad der sker på din PC... Men nogen er
inde og snuse.. Personligt, ville jeg hive netstikket ud.. Tage back-
up og reinstallere....

Jeg ville selvfølgelig være nysgerig over hvad der skete.. Meeenn..

Måske der er andre her i gruppen der har bedre forslag..

--
Palle Jensen

Fra : Henrik Hougaard

Dato : 12-03-03 23:24

Hvis det er "fremmede magter", der har lagt det ind som en bagdør, så er det
i hvert fald nogle amatører. Grunden til at den popper op hver gang du
starter, er nemlig, at der skal indtastet et selvvalgt password før den
bliver aktiv.

Programmet bruges som nævnt af andre til at fjernstyre en anden pc. I øvrigt
et rigtig godt og seriøst lille program, men som naturligvis kan msibruges
til slemme hensigter. Kan du have haft gæster på besøg (altså rigtige
fysiske gæster i huset), der vil tage pis på dig med VNC?

Af din virusscanning ser det godtnok ud til du har haft uindbudte gæster -
og det er nok ikke bare for at få Gevalia kaffe.

Så find et antivirus-program, der kan fjerne skidtet - download en demo et
eller andet sted. Eller tag den tunge, men sikre løsning, geninstaller hele
din Pc.

--
Henrik Hougaard
email : fam.hougaard@nejtakstofanet.dk

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 12-03-03 23:28

>Det er et "remote desktop" program ligesom PC Anywhere o.l. Måske
>nogle har lagt det på din PC, så de kunne hjælpe dig ved at
>fjernstyre din PC...?

Det er sikker "W32/Deloder", som er blandt de angreb der er beskrevet
http://www.cert.org/advisories/CA-2003-08.html . Den installerer
netop VNC.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Peter Kruse

Dato : 10-03-03 13:38

"Brian Jensen" <bria@spamnejtakworldonline.dk> skrev i en meddelelse news:3e6b972f$0$7639$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Hvad er det for et program ??. Det er begyndt at poppe op på min skærm helt
> uden grund ved opstart/genstart. Jeg har lagt et billede i
> binær.dk........Mærkeligt

Hej Brian,

Det kan være en ny netværksbaseret orm, som netop
smider VNC ned på en inficeret maskine. Ormen hedder
Deloder. Du kan finde en analyse på min hjemmeside på
adressen:
http://www.krusesecurity.dk/advisories/deloderworm.txt

Check om de filer, som fremgår af analysen, er tilstede
på din PC.

Venligst
Peter Kruse