printe JPanel
Fra : Thomas Bendsen

Dato : 07-03-03 21:53

Hej

Her på det sidste har jeg leget lidt med at printe, og jeg tror også at jeg
har fået nogenlunde styr på det. Men jeg har et enkelt problem. Jeg vil
gerne printe en JComponent. Mere præcist et JPanel indeholdende nogle
labels o.s.v.

Min kode er som følger:

public class PrintPane extends JPanel implements Printable {

   public PrintPane {
      //tilføj nogle ting til panelet
   }

   public int print(Graphics gr,PageFormat pageFormat,int pageIndex) {
      if (pageIndex > 0) {
         return Printable.NO_SUCH_PAGE;
      }
      else {
         Graphics2D g2d = (Graphics2D)gr;
         g2d.translate(pageFormat.getImageableX(), pageFormat.getImageableY());
         this.print(g2d);
         return Printable.PAGE_EXISTS;
      }
   }

}

Problemet er at når jeg forsøger at printe dette panel kommer der kun noget
ud på papiret hvis panelet er tegnet på skærmen (i så fald er udskriften
helt som ønsket). Hvis panelet ikke er tegnet på skærmen er papiret blankt.
Hvorfor????
Hvis jeg udskifter linien this.print(g2d)
med f.eks.
g2d.drawString("hej",10,10);
virker det helt som forventet.

Er der nogen der kan forklare mig hvad jeg gør galt?

MVH
Thomas Bendsen

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 07-03-03 23:27

Thomas Bendsen wrote:

> [...]
> helt som ønsket). Hvis panelet ikke er tegnet på skærmen er papiret blankt.

Måske at panelet ikke har en størrelse, hvis det ikke er tilføjet til
en container?

Ulrik Magnusson

Fra : Thomas Bendsen

Dato : 08-03-03 18:04

On Fri, 07 Mar 2003 23:26:50 +0100, Ulrik Magnusson <ulrikm@yahoo.com> wrote:

> Måske at panelet ikke har en størrelse, hvis det ikke er tilføjet til
> en container?
>
> Ulrik Magnusson

Jeg tror at du er på sporet. Hvis jeg kalder f.eks.
pane.setSize(new Dimension(100,100))
inden jeg forsøger at printe "pane" så bliver der faktisk printet noget.
Men kun selve panelet. Ikke eventuelle underkomponenter (eller hvad det nu
hedder). Og der er jo ikke så meget ved kun at få en grå baggrund. Jeg har
også forsøgt at kalde
pane.validate()
men det ændrer ikke noget.

Det må da kunne lade sig gøre at printe swingkomponenter uden at tegne dem
på skærmen!!

MVH Thomas Bendsen

Fra : Dejan

Dato : 15-03-03 22:11

Det er et stykke tid siden jeg har lavet noget der minder om din
applikation, men jeg ved at det er lidt "svært" at printe Swing-
komponenter.. Men her er der et stykke kode der måske kan hjælpe:

JEditorPane infoPane = new JEditorPane();
public void print() {
PrintJob pjob = getToolkit().getPrintJob(new Frame(), "Printer", null);
if(pjob !=null){
Graphics pg = pjob.getGraphics();
if (pg !=null) {
infoPane.setSize(pjob.getPageDimension());
infoPane.printAll(pg);
pg.dispose();
}
pjob.end();
}

Kernen er metoden "infoPane.setSize(pjob.getPageDimension())"

Håber det hjælper

mvh Dejan

newsrlomx0ve6nllbr@news.stofanet.dk...