Kommunikation mellem en PC og en mobiltele~
Fra : KimS

Dato : 26-02-03 14:59

Jeg skal bruge en indgangvinkel til, hvordan jeg kan kommunikere med
en mobiltelefon vha. et JAVA-API. Jeg kan ikke rigtig se, om det er
J2ME eller J2EE jeg skal lede i. Kommunikationen skal ske fra PC via
infrarød port/linkkabel til mobil-tlf.

Mit ønske er at sende en SMS fra PC til mobiltlf. og derfra videre til
GSM-nettet og ligeledes den anden vej.

Fra : Jimmy Klitgaard

Dato : 26-02-03 15:19

> [...]
> en mobiltelefon vha. et JAVA-API. Jeg kan ikke rigtig se, om det er
> J2ME eller J2EE jeg skal lede i. Kommunikationen skal ske fra PC via

Uhhh .... Det blir problematisk. J2ME understøtter ikke umiddelbart
adgang til porte på telefonen (infrarød, seriel, bluetooth). Eneste måde
at kommunikere til og fra telefonen på er via en HTTP forbindelse, som du
opretter fra telefonen. Der findes kommunikationsprogrammer til fx Nokia
(Nokia Suite et eller andet) telefoner, der sørger for at man kan
overføre programmer via infrarød port/linkkabel, men til mit kendskab er
det ikke muligt at gøre det du ønsker ..... endnu! Der er varslet en J2ME
2.0, hvor dette er muligt. Du kan hente en beta version på
www.java.sun.com/j2me/download.html, som giver dig emulatoren, men vi får
lov at vente et stykke tid før telefonerne understøtter dette :(

Jimmy

Fra : Thomas Sørensen

Dato : 27-02-03 19:10

Hej Kim

Du skulle muligvis også overveje at kigge på Java Communications API'et(
http://java.sun.com/products/javacomm ), for at sende
SMS'er via mobiltelfonens indbyggede modem ved brug af AT kommandoer.
F.x AT+CMGS -> send; message
http://www.geocities.com/taurus_gr/pages/6110_AT.txt.

Disse kommandoer virker også på telefoner der ikke har Java(skriv MIDP)
indbygget, men kan dog variere lidt fra telefon til telefon

Mvh
Thomas Ringling

---