Afvikling af jar'er standser systemet
Fra : Morten K. Hansen

Dato : 23-02-03 12:51

Hej gruppe
Beklager hvis jeg er lidt OT

Når jeg dobbeltklikker på en jarfil åbner den korrekt og programmet
virker efter hensigten.
Problemet opstår når jeg lukker filen, så svarer systemet ikke længere
og en reboot er nødvendig.

Jeg har ikke altid haft problemet og kan desværre ikke indkredse præcist
hvad der er sket på mit system før fejlen begyndte at opstå.
Det sker både på mine egne jar'er og andres.

Win2k SP3, SDK 1.4.1_01 (Jeg havde samme problem på SDK 1.4.1)
JAVA_PATH: C:\j2sdk1.4.1\bin
CLASSPATH: .;C:\java-packages\;C:\j2sdk1.4.1\lib\;
--
Mvh / Regards
Morten K. Hansen

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 24-02-03 19:02

Den 23-02-2003 12:51, skrev Morten K. Hansen:

> [...]
> JAVA_PATH: C:\j2sdk1.4.1\bin
> CLASSPATH: .;C:\java-packages\;C:\j2sdk1.4.1\lib\;

Lidt mere info.
Til jar extension er knyttet følgende kommando til open:
"C:\Programmer\Java\j2re1.4.1_01\bin\javaw.exe" -jar "%1" %*

Håber at der er en venlig/klog sjæl som kan hjælpe!

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 24-02-03 21:11

Hej,

On Mon, 24 Feb 2003 19:01:56 +0100, "Morten K. Hansen"
<spam@hansen-winkel.dk> wrote:
<snip>
> [...]
>"C:\Programmer\Java\j2re1.4.1_01\bin\javaw.exe" -jar "%1" %*
>
>Håber at der er en venlig/klog sjæl som kan hjælpe!

For at snævre problemet lidt ind: Har du prøvet at afvikle jar filen
via en prompt med -jar parameteren, som:

<dir hvor jar filen findes>\java -jar minjarfil.jar

I givet fald, virker det så, eller låser den også der?

Jeg har før oplevet at funktionaliteten med at dobbeltklikke på en jar
file for at afvikle den er gået i spunk - godt nok efter flere
(af)installationer af forskellige java versioner - men alligevel.
Måske kunne det hjælpe med en reinstallation af java.

Trist at skulle foreslå en sådan "Windows-løsning" - altså at
geninstallere, men det kunne jo måske få det til at virke.

mvh
Karl Peder

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 25-02-03 00:02

Den 24-02-2003 21:10, skrev Karl Peder Olesen:

> For at snævre problemet lidt ind: Har du prøvet at afvikle jar filen
> via en prompt med -jar parameteren, som:
>
> <dir hvor jar filen findes>\java -jar minjarfil.jar
>
> I givet fald, virker det så, eller låser den også der?

Det får også systemet i knæ. Ligeledes gør:
java -classpath jarfil.jar MainKlasse

Jeg testede så, for 'sjov', det ene program, men hvor det ikke var
pakket til jar. Men, java pakke.MainKlasse fik også mit system ned!??

Det program som jeg prøvede med har jeg _ikke_ redigeret i mere end ½
halvt år. Tidligere har det virket uden problemer, både ved direkte
kørsel og som jar (og ved kørsel fra JBuilder er der heller ingen
problemer). Derfor er jeg overbevist om at fejlen ligger i systemet og
ikke i min (pletfri!)kode.

> [...]
> (af)installationer af forskellige java versioner - men alligevel.
> Måske kunne det hjælpe med en reinstallation af java.

Madam Claire? Jeg har netop ryddet lidt op i gl. versioner, især havde
jeg mange JRE'er, som røg ud.

> Trist at skulle foreslå en sådan "Windows-løsning" - altså at
> geninstallere, men det kunne jo måske få det til at virke.

Det må nok blive løsningen. Selvom jeg jo lige har gjort det, og mener
også at problemet opstod før jeg ryddede op.
Kan det have været i forbindelse med at jeg skiftede fra sdk1.3.1 til 1.4.0?

Jeg har hørt meget godt om blackdown.org's Java, men det er en Linux
only ting. Ved du om den er kompileret til Win32?

Mange tak for hjælpen!

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 24-02-03 23:38

On Tue, 25 Feb 2003 00:02:22 +0100, "Morten K. Hansen"
<spam@hansen-winkel.dk> wrote:

<snip>

> [...]
>kørsel og som jar (og ved kørsel fra JBuilder er der heller ingen
>problemer). Derfor er jeg overbevist om at fejlen ligger i systemet og

Ja, hvis du ikke kan eksekvere noget som helst java kode på nogen som
helst måde... Så er det nok ikke din kode det er galt med (for at være
helt sikker, kunne du selvfølgelig prøve en lille "HelloWorld"...)

>Det må nok blive løsningen. Selvom jeg jo lige har gjort det, og mener
>også at problemet opstod før jeg ryddede op.
>Kan det have været i forbindelse med at jeg skiftede fra sdk1.3.1 til 1.4.0?

Jeg skal ikke kunne sige om opgraderingen har smadret noget. Men med
ovenstående "lidelseshistorie" ville jeg nok i dit sted afinstallere
alle java versioner, og så lave en frisk installation af SDK'en. (jeg
kører iøvrigt 1.4 uden problemer - jeg har ikke hørt at den skulle
være fejlbehæftet).

>Jeg har hørt meget godt om blackdown.org's Java, men det er en Linux
>only ting. Ved du om den er kompileret til Win32?

Har aldrig hørt om den desværre

>Mange tak for hjælpen!

Det var så lidt (for meget - konkret - var det jo desværre ikke)

mvh
Karl Peder

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 25-02-03 00:58

Den 24-02-2003 23:37, skrev Karl Peder Olesen:

> [...]
> helst måde... Så er det nok ikke din kode det er galt med (for at være
> helt sikker, kunne du selvfølgelig prøve en lille "HelloWorld"...)

Jeg kan sagtens kompilere og køre Java programmer. Fejlen opstår primært
ved programmer pakket som jar filer. Det eneste problem ved alm. kørsel,
var med en af de klasser som indgår i en af mine egne jarfiler.

> [...]
> alle java versioner, og så lave en frisk installation af SDK'en. (jeg
> kører iøvrigt 1.4 uden problemer - jeg har ikke hørt at den skulle

Det bliver også løsningen. Det er bare p**** irriterende når det virkede
for noget tid siden, og så "pludselig" ikke længere

> Har aldrig hørt om den desværre

Jeg har hørt at den bl.a. skulle være hurtigere end Suns. De findes her:
http://blackdown.org/ hvis man har en Linux box til rådighed skulle den
være værd at prøve.

> Det var så lidt (for meget - konkret - var det jo desværre ikke)

Det er altid rart med et par friske øjne på ens problem. Jeg kunne jo
have stirret mig blind på et eller andet...

Nu er jeg ved at hente nyeste version af alt Java relateret, så mon ikke
jeg er funky, fin og glad i morgen?